Na hlavný obsah

Nové fakty o tragickej nehode pri Nových Zámkoch. Odborník tvrdí, že podobných udalostí môže pribúdať

Upozornil na nedostatok personálu a investičný dlh železníc.

Nové fakty o tragickej nehode pri Nových Zámkoch. Odborník tvrdí, že podobných udalostí môže pribúdať
Vľavo odborník na železnice Jiří Kubáček. Foto: RTVS a TASR/KR PZ v Nitre/koláž RTVS

Rýchlik, ktorý minulý týždeň narazil do autobusu s cestujúcimi na priecestí pri Nových Zámkoch, sa mal pohybovať po koľaji po výluke. Deň po tragédií to povedal minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).

Výluku mali spôsobiť predchádzajúce výdatné dažde v oblasti, ktoré spôsobili povodeň a tá zase poruchu.

Teraz sa však objavil interný dokument Železníc Slovenskej republiky. Podľa zápisu vo zvodke o poruchách a mimoriadnych udalostiach na tratiach sa práce na tejto koľaji skončili ešte pred tragickou nehodou.

V čase prejazdu vlaku cez priecestie tak už mala byť mimo výluky, teda prejazdná. Informáciu priniesol portál Aktuality.sk.

Zodpovednosť výpravcu

Podľa odborníka na železnice Jiřího Kubáčeka zrejme nastala komunikačná chyba medzi železničnými odbormi. „Na každej výluke je zúčastnených viacero železničných odborov, ale posledným článkom je výpravca,“ vysvetlil v Aktuálne :24.

Výpravca podľa Kubáčka skontroluje všetky hlásenia o zapnutí jednotlivých systémov. „V predpise je menovite napísané, že nevyhnutným predpokladom ukončenia výluky je hlásenie o zapnutí priecestných zabezpečovacích svetelných systémov,“ dodal.

To podľa neho poukazuje na hypotézu ľudskej chyby, za ktorú zodpovedá výpravca. Svetelná signalizácia na priecestí mala fungovať, len nebola zapnutá, dodal.

Investičný dlh a nedostatok personálu

Podobných problémov môže podľa odborníka vzhľadom na investičný dlh železníc a nedostatok zamestnancov pribúdať. „Je to 30 rokov hriechov,“ povedal Kubáček s tým, že investičný dlh železníc sa pohybuje v stovkách miliónov až miliárd eur.

Podľa odborníka to má viacero príčin. „Predovšetkým spočívajú v tom, že železnice majú dlhodobo nízku absorpčnú schopnosť pri míňaní investičných peňazí. Tie sa nie vždy míňali na to, čo bolo treba. Peniaze sa míňali na malý počet pomerne luxusných projektov a nezostávali na ostatné témy,“ priblížil.

Riešenie vidí v jednoznačnom akčnom pláne pre železnice a v jeho systematickom dodržiavaní.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny