Čína podá u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) sťažnosť proti vyrovnávacím clám, ktoré Európska únia definitívne zaviedla na dovoz elektromobilov vyrobených v Číne. Oznámilo to v pondelok (4. 11.) podľa agentúry Reuters ministerstvo obchodu v Pekingu.
Vyrovnávacie clá až 35,3 percenta na dovoz batériových elektromobilov z Číny sú výsledkom vyšetrovania čínskych dotácií a platia od 30. októbra po dobu piatich rokov.
Minulý týždeň čínske ministerstvo potvrdilo návštevu delegácie z EÚ s cieľom rokovať o možnom riešení sporu o vyrovnávacie clá a dotácie. V prípade, že by sa obe strany zhodli na zmierlivom riešení, mohla by EK od ciel upustiť aj skôr ako o päť rokov.
Čína už skôr pohrozila odvetou proti tým európskym firmám, ktoré na čínsky trh vyvážajú mliečne výrobky alebo výrobky z bravčového mäsa. Od 11. októbra navyše uvalila clo 30,6 až 39 percent na dovoz európskej brandy, čo sa dotýka najmä francúzskych výrobcov. Brusel tieto kroky odsúdil ako neoprávnené.
Európska únia uplatňuje pri dovoze automobilov štandardné desaťpercentné clo. Spolu s vyrovnávacím clom tak celkový dovozný poplatok na vybrané batériové elektromobily z Číny presahuje 45 percent.
Clo sa líši podľa výrobcu
Dodatočné clo, ktoré EK zaviedla, sa líši podľa výrobcu. Napríklad dovoz elektromobilov od čínskej firmy BYD je zaťažený clom 17 percent. Clo 18,8 percenta platí na elektromobily od firmy Geely a 35,3 percenta na autá, ktoré vyváža čínsky štátny podnik SAIC.
Pri započítaní štandardného cla tak v poslednom prípade dovozný poplatok predstavuje 45,3 percenta. Geely predáva napríklad značky Polestar alebo Volvo, zatiaľ čo SAIC vlastní pôvodne britskú značku MG, ktorá patrí k najpredávanejším elektromobilom v Európe.
Komisia už skôr uviedla, že najvyšším clom zaťažia tie automobilky, ktoré s ňou nespolupracovali pri prešetrovaní vplyvov subvencií poskytnutých čínskou vládou.
Na ostatných výrobcov elektromobilov v Číne, vrátane tých západných, ako je Volkswagen a BMW, sa vzťahuje clo 20,7 percenta. Na elektromobily americkej značky Tesla vyrobené v Číne zaviedla komisia clo 7,8 percenta. Pri tomto poplatku EK uvádza, že k nemu dospela na základe „individuálnej kalkulácie“.
Zvýšený dovoz?
Európska komisia, ktorá v mene 27 členských krajín EÚ riadi obchodné spory, poukazuje na výrazný nárast dovozu elektromobilov z Číny do EÚ. Kým v roku 2020 podiel elektrických áut vyrobených v Číne dosahoval na únijnom trhu elektromobilov 3,9 percenta, do septembra 2023 sa dostal na 25 percent.
Komisia tvrdí, že je to čiastočne výsledok nečestných subvencií poskytnutých automobilkám čínskou vládou. Peking takéto tvrdenie odmieta a poukazuje na technologický pokrok v Číne.
Zavedené clá prekážajú najmä nemeckým automobilkám, pre ktoré je Čína dôležitým trhom. Manažéri týchto automobiliek sa obávajú, že spor o clá bude mať negatívne dopady na odbyt ich áut v Číne v čase, keď už majú dosť problémov pre vysoké náklady v súvislosti s požiadavkami EK na prechod k takzvaným čistým zdrojom energie.