Na hlavný obsah

Februárové maloobchodné tržby sa medziročne zvýšili o 16,4 %

Podniky ubytovania druhý mesiac rástli radikálne.

Februárové maloobchodné tržby sa medziročne zvýšili o 16,4 %
Na snímke personál v kaviarni s ochrannými rúškami v Košiciach. Foto: TASR

Tržby v maloobchode si udržali druhý mesiac vysoké medziročné rasty, a to až pri ôsmich z deviatich sledovaných zložiek. Podnikom reštaurácií a pohostinstiev sa darilo podstatne lepšie. Zvýšili tržby o polovicu, ale do objemu pred pandémiou im chýbala ešte pätina.

Podniky ubytovania druhý mesiac rástli radikálne, ide však len o dobiehanie obrovských prepadov počas lockdownu pred rokom. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Februárové maloobchodné tržby sa medziročne zvýšili o 16,4 %, v raste sa držia posledný rok. Medzimesačne vzrástli o 1,3 %.

Na tržby vplývala pandémia

Medziročne rástli tržby v ôsmich z deviatich zložiek maloobchodu, v šiestich dokonca dvojciferným tempom. Na objem tržieb väčšiny predajní, s výnimkou hyper- a supermarketov, však pred rokom zásadne vplývala druhá vlna pandémie a protipandemické opatrenia.

Podielovo najvýznamnejší predaj v nešpecializovaných predajniach, kam spadajú hyper- a supermarkety, vo februári pokračoval v raste tržieb nižším tempom ako v januári. Aktuálny rast dosiahol o 8,7 %.

Tržby v druhej podielovo najvýznamnejšej položke, v špecializovaných predajniach, napríklad s obuvou, textilom, drogériou, vzrástli až o 46,7 %.

Vysoké rasty, od 26,8 % do 42,9 %, zaznamenali tiež podielovo menej významné zložky maloobchodu. Najvyšší rast bol v hobbymarketoch, predajniach nábytku a spotrebnej elektroniky o 42,9 %. V raste zotrvali aj čerpacie stanice, medziročne o 7,6 %, ich rast sledujeme posledných dvanásť mesiacov.

Medziročný pokles zaznamenal zásielkový predaj

Medziročný pokles sa prejavil druhý mesiac po sebe len v jedinej zložke maloobchodu, a to v zásielkovom predaji, ktorý klesol o 9,8 %. Je to podľa úradu dlhodobo podielovo tretia najvýznamnejšia zložka maloobchodu.

Aj v súhrne za dva mesiace roka 2022 boli tržby vo vnútornom obchode v porovnaní s tržbami za rovnaké obdobie roka 2021 dvojciferne vyššie takmer vo všetkých činnostiach.

Najvýznamnejšie v reštauráciách a pohostinstvách o 39,5 %, veľkoobchode o 24,6 %, maloobchode o 16,7 % a v predaji a oprave motorových vozidiel o 14,3 %. Výnimkou bolo ubytovanie, tržby boli medziročne štvornásobne vyššie vplyvom druhej vlny pandémie na začiatku roka 2021, keď padli na úplné minimum.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika