V Nemecku vládne nespokojnosť s vysokými cenami pohonných látok aj napriek zavedeniu takzvaného tankovacieho rabatu. Ten mal znížiť cenu benzínu za liter priemerne o 35 a nafty o 17 centov.
Aj keď ceny začiatkom júna, keď vstúpil rabat do platnosti, na krátku dobu spadli pod dve eurá za liter, dnes opäť rastú a dosiahli pôvodnú úroveň.
Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Tibor Macák.
Experti žiadajú zásah štátu
Nemecká vláda čelila ostrej kritike za tankovací rabat už pred jeho zavedením. Dočasné zníženie energetickej dane pre vysokú infláciu malo priniesť efekt pádu cien pohonných látok, čo fungovalo len niekoľko dní. Potom sa začali ceny opäť šplhať nahor, lebo ropné koncerny si väčšiu časť rabatu ponechajú.
Jeden z vodičov pripomína: „Zavedenie tankovacieho rabatu nepovažujem za správne. Koncerny si ho rozdelia medzi sebou a vodiči z toho nemajú nič.“
Experti sú zatiaľ opatrní s odhadom ziskov ropných spoločností, viacerí však navrhujú, aby štát zasiahol.
Riaditeľ mestských závodov v Greifswalde Thomas Prauße: „Zdôvodňovať neúspešné zavedenie rabatu vojnou na Ukrajine a masívne zvyšovanie cien plynárenskými a ropnými spoločnosťami považujem za zneužitie trhu. Kladiem si otázku, kedy by mal zasiahnuť kartelový úrad, ak nie teraz?“
Minister hospodárstva a vicekancelár z radov zelených Robert Habeck konfrontovaný ostrou kritikou už avizuje kartelovú reformu, ktorá má v budúcnosti zabrániť ropným spoločnostiam neoprávnené zisky.