Na hlavný obsah

Preinvestujú Švédi na Slovensku milióny eur? Črtajú sa dve veľké investície

Hovorí sa o autách i pásovej technike.

Preinvestujú Švédi na Slovensku milióny eur? Črtajú sa dve veľké investície
Na snímke zľava logo spoločnosti Volvo a pásový transportér. Foto: ČTK/ABACA, ČTK/Pavlíček Luboš, koláž: RTVS

Dve veľké investície a tisícky pracovných miest. To všetko majú priniesť švédske firmy, o ktorých vstupe na Slovensko sa v posledných týždňoch hovorí. Jednou z nich má byť automobilka Volvo, druhou zase spoločnosť na výrobu obrnených vozidiel BAE Systems Hägglunds.

Obrnené vozidlá

Druhá spomenutá spoločnosť má podľa doterajších výsledkov najväčšiu šancu uspieť v tendri ministerstva obrany. Ponuky na pásovú techniku, ktorú chce SR zaobstarať, predložili štyri krajiny. Okrem Švédska to boli tiež Maďarsko, Španielsko a Poľsko.

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽANO) uviedol, že o víťazovi rozhodne vláda. „Vieme, že švédska vláda má záujem, aby vyhrala ich ponuka, ale musíme si počkať na vyhlásenie vlády,“ povedal 3. júna po rokovaní so švédskym ministrom obrany Petrom Hultqvistom.

Zo štúdie uskutočniteľnosti rezortu vyplýva, že požiadavky Ozbrojených síl (OS) SR na pásové bojové obrnené vozidlo spĺňa práve švédska ponuka s vozidlami CV9030 a CV9035 od BAE Hägglunds AB. Vyhodnotenie zaslaných ponúk v tendri na 152 kusov techniky má rezort predložiť na vládu do konca júna.

„Vozidlo spĺňa všetky požadované technické parametre, vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby OS SR,“ konštatujú autori štúdie. Ponuku švédskej strany s 30 mm kanónom vyhodnotili ako prvú v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí. Variant s 35 mm kanónom bol druhý.

Až 40 % z hodnoty zákazky pri výrobe 152 vozidiel má na SR v spolupráci so slovenskými firmami preinvestovať víťaz tendra. Zo zákazky v hodnote 1,7 miliardy eur by tak išlo o niekoľko stoviek miliónov eur.

Súboj o Volvo

V kuloároch sa hovorí tiež o príchode švédskeho Volva na Slovensko. Švédka automobilka hľadá miesto pre svoju tretiu európsku fabriku na výrobu 400 000 áut ročne. Naznačujú to aj slová ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS), ktorý hovoril o megainvestícii na východnom Slovensku, avšak bez podrobností.

Jasné je iba to, že by sa vďaka novému investorovi mali vytvoriť tisíce pracovných pozícií a preinvestovať miliardy eur. A to pri obci Valaliky neďaleko Košíc – v jednom z najmenej rozvinutých okresov.

To, že ide o Volvo, naznačuje napríklad aj nedávna spoločná cesta Sulíka s predsedom Košického kraja Rastislavom Trnkom do švédskeho Göteborgu, kde táto firma sídli.

„Spoločnosť Volvo Cars oznámila ambíciu vyrobiť a predať 1,2 milióna áut do polovice tohto desaťročia. Nárast nad 1,2 milióna by si vyžadoval rozšírenie našej kapacity. V tejto fáze to nemôžeme viac komentovať,“ reagovala automobilka na otázky RTVS smerom k možnej investícii. O tú bojuje SR s Maďarskom.

Obchodovanie so Švédskom

Potenciálnu investíciu Volvo aj tender od BAE Systems Hägglunds spája fakt, že by išlo o kontrakty na mnoho rokov. V prípade bojových vozidiel ide okrem dodania aj o starostlivosť v rámci celého životného cyklu.

Pri obchodovaní so severskou krajinou, ktorá kladie dôraz na transparentnosť, nejde o ojedinelý obchodný úkaz. Už dnes patrí Švédsko k dôležitým obchodným partnerom SR. Podľa Štatistického úradu SR malo Slovensko najvyššie aktívne saldo za január až júl 2021 s:

Ako podľa Euractivu ukazujú kľúčové ekonomické indexy, zaoberajúce sa kvalitou podnikateľského prostredia, Švédsko sa pravidelne umiestňuje veľmi vysoko v ekonomických rebríčkoch TOP 10 krajín sveta v oblasti vnímania korupcie.

Krajina je podľa najnovšieho rebríčka Global Corrupction Index 2021 v citlivosti vnímania korupcie na 5. mieste na svete.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko