Na hlavný obsah

Letecké spoločnosti v Rusku musia pre náhradné diely rozoberať svoje lietadlá

Pre sankcie si ich nemôžu kúpiť zo zahraničia.

Letecké spoločnosti v Rusku musia pre náhradné diely rozoberať svoje lietadlá
Lietadlo ruskej spoločnosti Aeroflot. Foto: TASR/AP

Ruské letecké spoločnosti vrátane štátnej spoločnosti Aeroflot demontujú lietadlá, aby si zabezpečili náhradné diely, ktoré nemôžu kúpiť od zahraničných dodávateľov pre západné sankcie. Agentúre Reuters to povedali štyri letecké zdroje.

Tento krok je v súlade s júnovým odporúčaním ruskej vlády. Jej autori vyzvali letecké spoločnosti, aby časť svojich strojov použili na náhradné diely. Tým by sa zabezpečilo, že zvyšok lietadiel vyrobených v zahraničí bude môcť lietať minimálne do roku 2025.

Ruskí dopravcovia zároveň v súvislosti so sankciami poskytujú menej letov, čo znamená, že odstavené lietadlá sa môžu použiť na náhradné diely.

Aeroflot odstavil a necháva rozobrať najmenej dva svoje stroje, dopravné lietadlo Suchoj Superjet 100 a takmer nový Airbus A350, uviedol pre agentúru Reuters informovaný zdroj. Vybavenie odstránili aj z niekoľkých lietadiel Boeing 737 a Airbus. Dopravca potrebuje náhradné diely pre svoje ďalšie lietadlá rovnakého modelu.

V situácii, keď sa z jedného lietadla odstraňujú časti, aby mohli lietať iné, sa niekedy hovorí, že z lietadiel sa robia vianočné stromčeky, poznamenáva agentúra Reuters. Väčšinou sa tak deje z dôvodu finančných ťažkostí. Odborníci predpokladajú, že v Rusku sa táto prax bude vyskytovať v doteraz nevídanom rozsahu, dodáva agentúra Reuters.

Náročná prevádzka letov

Väčšinu ruskej flotily tvoria zahraničné dopravné lietadlá. Ale aj lietadlá Suchoj ruskej výroby vo veľkej miere závisia od súčiastok zo zahraničia. Podľa uvedeného zdroja museli minimálne jednému lietadlu Suchoj Superjet odstrániť motor, aby mohol iný stroj toho istého modelu pokračovať v lete. Podľa leteckých odborníkov sa však motory medzi lietadlami bežne vymieňajú.

Iný zdroj z leteckého priemyslu uviedol, že už po roku sankcií bude pre Rusko náročné udržať moderné lietadlá v prevádzke, hoci krajina má solídnu strojársku základňu. Lietadlá novšej generácie, ako napríklad A320neo, A350 a Boeing 737 MAX a 787, majú technológiu, ktorá sa musí neustále aktualizovať.

Približne 80 % flotily spoločnosti Aeroflot tvoria Boeingy a Airbusy. Na konci minulého roka mal Aeroflot 134 Boeingov, 136 Airbusov a necelých 80 lietadiel Suchoj Superjet 100.

Podľa zistení agentúry Reuters založených na údajoch Flightradar24 približne 50 lietadiel ruského dopravcu, teda 15 % jeho flotily, od konca júla nevzlietlo. Podľa agentúry Reuters tri z jej siedmich lietadiel Airbus A350 tiež nelietali približne tri mesiace. Vrátane stroja, ktorý teraz rozoberajú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet