Plošné zavádzanie duálneho vzdelávania na Slovensku bolo pomalé, tvrdí to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Systém mal pritom pomôcť pri znižovaní nezamestnanosti mladých a napĺňaní regionálnych potrieb trhu práce.
Analytici NKÚ identifikovali nedostatky v zameraní štúdia dualistov-prvákov. V ostatných rokoch sa ich vzdelávalo približne len 5 % v študijných odboroch, pri ktorých je predpoklad, že budú na trhu práce chýbať. Štát podľa analytikov navyše nemá dáta o absolventoch duálneho vzdelávania a ich uplatnení v praxi.
Podľa predsedu NKÚ Ľubomíra Andrassyho majú v tomto projekte nezastupiteľné miesto vyššie územné celky. Pri jeho realizácii však „boli a stále sú pasívne a nedostatočne využívajú svoje kompetencie“.
Projekt nenaplnil pôvodné ciele
Analytici hodnotia ciele vlády a projektu duálneho vzdelávania ako nenaplnené. Z pohľadu účasti zamestnávateľov a škôl projekt splnil očakávania na necelých 70 % a do systému duálneho vzdelávania sa zapojilo približne 80 % plánovaného počtu žiakov.
Poukazuje to na pomalé zavádzanie systému duálneho vzdelávania. „Ak by implementácia projektu napredovala v plánovaných rámcoch, spoločnosť by ušetrila milióny eur a zároveň by sa znižoval počet mladých ľudí čakajúcich na prvú pracovnú príležitosť na úrade práce,“ konštatuje predseda slovenských kontrolórov.
Systém s dobrým nastavením je nielen dôležitým národným aspektom, ale vďaka nemu vie Slovensko napĺňať aj medzinárodné ciele.
„Únia si dala za cieľ, aby boli do roku 2025 zamestnaní aspoň štyria z piatich absolventov odborného vzdelávania a traja z piatich by mali mať možnosť odbornej prípravy na pracovisku,“ uviedol Andrassy. Duálne vzdelávanie je podľa neho jedným z nástrojov, ako tieto ciele dosiahnuť.
Vplyv duálneho vzdelávania na verejné financie
NKÚ v správe z kontrolnej akcie popisuje pozitívny vplyv duálneho vzdelávania na efektívne využívanie verejných financií.
Absolventi duálneho vzdelávania sa podľa kontrolórov lepšie a rýchlejšie uplatňujú na trhu práce. To je spojené s vyššou mierou zamestnanosti, vyšším podielom pracujúcich v odboroch, ktoré trh práce ponúka a taktiež s vyšším mzdovým ohodnotením.