Na hlavný obsah

Od začiatku vojny sa z Ruska stiahlo len necelých desať percent západných firiem

Ruský trh je veľký, zisk lákavý.

Od začiatku vojny sa z Ruska stiahlo len necelých desať percent západných firiem. Tvrdí to štúdia, ktorú spravili experti z univerzity v St. Gallen a Medzinárodného inštitútu pre rozvoj manažmentu vo Švajčiarsku.

Hoci viac ako 1 000 spoločností zo začiatku vojny tvrdilo, že v Rusku už nebudú pre agresiu na Ukrajine ďalej podnikať, ukazuje sa, že svoje plány časom prehodnotili. Podľa Kyjeva zarábajú krvavé peniaze, mnohé z nich tvrdia, že musia myslieť aj na zamestnancov.

Bloger Russel v jednom z ruských obchodných domov nahral, ako vyzerajú 10 mesiacov po invázii na Ukrajinu. Vo videu na sociálnej sieti ukazuje, že sa do Ruska vrátili viaceré značky. A to napríklad Tommy Hilfiger, značka športovej obuvi Reebok len zmenila názov na Sneaker box a Costa coffe je teraz už len Coffee.

Švajčiarski experti zistili že len deväť percent svetových firiem sa naozaj stiahlo z ruského trhu. Ostatné zostávajú, akurát si zmenili alebo skrátili názov či logo. Podľa štúdie ich najviac pochádza z Nemecka, zostávajú však aj ďalšie. Tomáš Dudáš pripomína, že sankcie sa netýkajú všetkých firiem, etika však áno.

“V prípade zahraničných firiem, ktoré zostali pôsobiť na ruskom trhu a popritom neporušujú sankcie uvalené Spojenými štátmi americkými a Európskou úniou. Treba zobrať do úvahy, že pre nich ide skôr o etickú rovinu. Firmy musia zvážiť či zisky z podnikania v Rusku im stoja za prípadné reputačné riziko, ktoré im to môže spôsobiť, keďže iné firmy sa z trhu stiahli a tlak bol veľký aj pre ostatné firmy.”

Ruský trh je veľký, zisk lákavý

Ruský trh je ale veľký a prípadný zisk z predaja lákavý. Pôsobenie niektorých zahraničných firiem nemôžu krajiny sankcionovať. Nehrozí totiž, že by ich produkty priamo pomáhali Rusku vo vojne, no to, že spoločnosti zostávajú na trhu znamená, že musia v najväčšom štáte sveta platiť aj dane, čiže podľa expertov nepriamo financujú ruskú inváziu na Ukrajine. Spoločnosti sa však bránia.

Napríklad šéf jedného z najväčších výrobcov potravín a kozmetiky Unilever Alan Jope pre ITV News povedal, že Ukrajinu naopak podporuje, no ak firma odovzdá svoje aktíva ruskému štátu alebo nejakému ruskému oligarchovi, budú použité na podporu vojny. Spoločnosť má však zároveň v prvom rade zodpovednosť za 3 000 zamestnancom.

Takéto argumenty však mnohí západní odborníci odmietajú. Podľa nich ide predovšetkým o to, aby ruský zákazník prišiel o svoje obľúbené produkty a služby. A začal vyvíjať tlak na ruskú vládu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál