Slovensko čakajú horúce politické mesiace. Keďže parlament si skrátil volebné obdobie, strany sa okamžite pustili do mobilizácie voličov. Oficiálna kampaň odštartuje dňom vyhlásenia volieb – udiať by sa tak malo ešte pred letnými prázdninami.
Napriek tomu už viacerí politici avizujú predvolebné turné po kultúrnych domoch. Odborníci očakávajú, že kampaň bude poriadne tvrdá. Podľa nich vyhrá len ten, kto si dôkladne rozloží sily. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Matej Baránek.
Hoci súčasní poslanci končia vo funkciách predčasne, parlamentné voľby ešte nevyhlásili. A to napriek tomu, že je známy ich termín – 30. september. Voľby vyhlasuje predseda parlamentu, ktorý tak musí urobiť najneskôr 110 dní pred ich konaním.
Ak by si Boris Kollár nechal vyhlásenie na posledný možný deň, v kalendári by svietil 12. jún. Tento krok je dôležitejší ako sa na prvý pohľad zdá. Dňom vyhlásenia volieb sa totiž začína oficiálna predvolebná kampaň a plynú termíny na odovzdanie kandidátok.
Experti sú presvedčení, že nadchádzajúca kampaň bude poriadne tvrdá. Politické strany zrejme siahnu po viacerých aktuálnych témach. Jednou z nich môže byť podľa dátového analytika Denníka N a odborníka na politický marketing Daniela Kerekesa vojna na Ukrajine. „Strach je jeden z najsilnejších mobilizačných nástrojov v kampaniach,“ hovorí.
Vulgarizácia politiky
Vulgarizácia politiky, ktorú si jednotlivé strany osvojili v parlamente, sa premietne aj do boja o voliča – tvrdí naopak šéf prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích.
„To sa zrejme prenesie aj do celkovej volebnej kampane. Uvidíme koľko strán sa do toho nechá strhnúť, nebude to len o jedenej. Myslím si, že sa bude pritvrdzovať stále viac a viac,“ odhaduje Hřích.
V oficiálnej kampani môžu politické strany použiť na propagáciu tri milióny eur. Náklady musia dokladovať na tzv. transparentných účtoch. Pravidlá financovania kampane však majú svoje rezervy. Podľa Daniela Kerekesa sa stáva, že tie najdrahšie položky v záverečných účtoch nevidno.
„Zákon taxatívne vymenúva, čo má byť súčasťou kampaňových limitov. Väčšinou sú tam položky, ktoré sú naozaj viditeľné. Zároveň tie menej viditeľné položky volebnej kampane sú často najdrahšie – prieskumy, vypracovanie stratégií, zahraniční konzultanti. To sú často desaťtisícové až stotisícové položky a to nemusí byť súčasťou transparentnej volebnej kampane,“ vysvetlil Kerekes.
Špecifikum tohtoročných volieb bude podľa Václava Hřícha aj to, že kampaň predelia letné prázdniny. „Bude sa dať zase robiť to klasické varenie gulášov, vatry zvrchovanosti a dychovky po dedinách. Nezdá sa to, ale je to vec, na ktorú treba veľký tím, organizačné schopnosti a relatívne veľa peňazí, ak to chcete robiť plošne,“ upozorňuje.
Experti sú presvedčení, že úspešné budú len tie strany, ktoré si v nasledujúcich mesiacoch dôkladne rozložia sily a financie. Viacerí politici v týchto dňoch už pritom ohlasujú neoficiálnu kampaň a avizujú turné po Slovensku.