Na hlavný obsah

Odborníci kritizujú reformu školstva: Obávajú sa, že systémom prepadne množstvo detí, ktoré potrebujú pomoc

Komisárka poukazuje na žiakov so zdravotným postihnutím.

Odborníci kritizujú reformu školstva: Obávajú sa, že systémom prepadne množstvo detí, ktoré potrebujú pomoc
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Novela školského zákona, ktorú v stredu (22. 2.) schválila vláda, čelí kritike odborníkov aj bývalého šéfa rezortu Branislava Gröhlinga (SaS). Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Dominika Zúborová.

Ministerstvo školstva chce zaviesť právny nárok na prijatie dieťaťa mladšieho ako päť rokov do materskej školy. Nateraz je však otázne, akú finančnú podporu dostanú od štátu samosprávy ako zriaďovatelia na vytvorenie potrebných kapacít.

Reformovať by sa mal tiež systém poradenstva a prevencie. Komisárka pre osoby so zdravotným postihnutím Zuzana Stavrovská upozorňuje, že z pôvodnej koncepcie nárokovateľných a vymožiteľných podporných opatrení sa po zmenách zo strany súčasného vedenia ministerstva školstva vytratila nárokovateľnosť.

Žiaci so zdravotným postihnutím sa podľa komisárky nebudú môcť domáhať podporných opatrení. „Môže sa stať, že jeden žiak so zdravotným postihnutím sa ku konkrétnemu opatreniu v škole skutočne dostane, no iný vôbec. Tento stav považujeme za nerovnaké zaobchádzanie v prístupe k vzdelávaniu,“ priblížila Stavrovská.

Školskí asistenti

Problematická je podľa nej aj otázka cestovania za štúdiom. Lucia Košťálová z Asociácie školskej psychológie tvrdí, že v aktuálnej novele sa stráca prehľad o tom, čo znamená inklúzia a problémom je aj otázka segregácie.

„Z materiálu sme nadobudli dojem, že nám systémom prepadne veľmi veľa detí, ktoré by mali dostávať podporné opatrenie. To znamená, že by mali byť dostupné odborné služby, ktoré sa v školách budujú, čo bol trend predchádzajúceho znenia zákona,“ spresnila Košťálová.

Exminister Gröhling kritizuje dočasne povereného ministra školstva Jána Horeckého aj preto, že zo zákona vyškrtol povinné financovanie asistentov či definíciu segregácie, ale aj riešenia na pomoc deťom pri opakovaní ročníkov. Hovorca rezortu Tomáš Kostelník medzitým pre Rádiožurnál povedal, že viaceré pripomienky zapracovali.

Otázku segregácie napríklad navrhuje rezort zahrnúť do antidiskriminačného zákona. Riešenie našli aj pre asistentov učiteľov. „Pripravujeme ďalšie kolo výzvy a ďalší program, ktorý by mal zabezpečiť to, aby asistenti mohli pokračovať aj po 31. auguste tohto roka. To znamená, že asistenti budú pokračovať naďalej,“ dodal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál