Na hlavný obsah

Jednotný cestovný lístok na vlaky aj autobusy na celom Slovensku? Verejnú dopravu možno čakajú zmeny

Počíta s tým návrh zákona z dielne ministerstva dopravy.

Jednotný cestovný lístok na vlaky aj autobusy na celom Slovensku? Verejnú dopravu možno čakajú zmeny
Na snímke dieselové motorové jednotky. Foto: TASR

Osobná verejná doprava by sa mala zjednotiť. Počíta s tým návrh zákona z dielne ministerstva dopravy, ktorý je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Vytvoriť sa preto má aj nový úrad, ktorý napríklad zosúladí odchody vlakov a autobusov.

Cestujúcim by po novom mohol stačiť jeden cestovný lístok. Odborník hovorí, že integrovanú dopravu sme mali mať nastavenú už oveľa skôr. Samosprávy žiadajú najmä posilnenie kompetencií pri objednávaní autobusových spojov. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

Verejná doprava má v súčasnosti troch pánov. Vlakovú dopravu objednáva štát, prímestské autobusové linky zas vyššie územné celky, MHD si koordinujú jednotlivé mestá. Po novom má pod ministerstvom dopravy vzniknúť tzv. Národná dopravná autorita. Tá by osobnú verejnú dopravu zjednotila. Peniaze na to chce štát čerpať z plánu obnovy.

„Vytvoriť by sa mal štandard bezkontaktnej platby vo všetkých vlakoch, autobusoch a mestskej hromadnej doprave. Zjednotia sa tarifné skupiny a zlepší sa tvorba cestovných poriadkov,“ uviedol hovorca rezortu Martin Petro.

Jednotný cestovný lístok

Znamenalo by to aj zriadenie jedného cestovného lístka pre celé Slovensko. S ním by sme tak jazdili autobusom, ako aj vlakom. Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej návrh víta. Pripomína však, že oproti iným krajinám sme už 10 rokov po funuse.

„Toto je prvý krok k tomu, aby sa doprava zintegrovala. Aby sme zo štátneho rozpočtu neplatili dvakrát za to isté, ale aby nadväzovali jednotlivé dopravy na seba tak, aby človek mohol chodiť verejnou dopravou,“ vyhlásil.

Viacero pripomienok k pripravovanému návrhu majú vyššie územné celky. Podľa predsedu trnavského samosprávneho kraja a združenia SK8 Jozefa Viskupiča v návrhu napr. nie sú zatiaľ jasne definované kompetencie jednotlivých členov Integrovaného dopravného systému.

Zachovať by sa podľa neho mali aj núdzové opatrenia v prípade hrozby prerušenia dopravných služieb. „Alfou a omegou zlepšenia verejnej i osobnej dopravy je, aby objednávanie regionálnej železničnej dopravy išlo z úrovne samosprávnych krajov. Respektíve objednávanie železničnej dopravy by sme mali, podobne ako v Česku, na úrovni krajov, aby sme mohli byť pružnejší,“ priblížil Viskupič.

Verejnosť môže návrh pripomienkovať ešte do utorka (28. 3.).

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál