Na hlavný obsah

Modernizácia žilinskej železnice je asi v polovici. Mesto však už teraz čelí sťažnostiam

Ohniskom sťažností je nový podchod.

Modernizácia žilinskej železnice je asi v polovici. Mesto však už teraz čelí sťažnostiam
Pohľad na modernizáciu železničného dopravného uzlu v Žiline. Foto: RTVS

Modernizácia železnice v Žiline je asi v polovici. Najväčšia investícia Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) postupuje podľa plánu a hotová by mala byť v roku 2025.

Stavba neovplyvňuje iba pohyb vlakov, ale viaceré obmedzenia sa už dotkli aj dopravy v Žiline. Mesto čelí najmä sťažnostiam na nový podchod, ktorý nahradil uzatvorený podjazd na Kysuckej ceste. Celá stavba má byť hotová v roku 2025. Niektoré časti však odovzdajú cestujúcim skôr.

Žilinskej železnici sa v reportáži venoval redaktor RTVS Vlado Záborský:

„Máme prísľub, že v mesiaci máj už bude podchod plne prístupný aj čo sa týka možnosti použitia výťahu,“ informoval primátor Žiliny Peter Fabiáne. „Celá párna skupina bude sprevádzkovaná 24. apríla – aj dve nové nástupištia,“ dodal riaditeľ stavby Ľubomír Goňo.

Súčasťou modernizácie železničného uzla sú aj viaceré vyvolané investície. Pre Žilinu je asi najdôležitejším nadjazd. „Bude tu vymenených skoro 50 kilometrov koľají, vložených nových 191 výhybiek, bude tu urobené komplet nové trakčné vedenie,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

V Žiline sa vykoľajilo viacero vlakov

Práve v Žiline sa v posledných mesiacoch vykoľajilo niekoľko súprav. Naposledy skončil mimo trate vlak Českých dráh, ktoré kritizovali stav slovenských tratí. Zlý stav železničnej infraštruktúry priznáva aj ministerstvo dopravy.

„Ak sa porovnáte už len s najbližším susedom Českou republikou, sú to miliardy, odložená údržba je asi 400 miliónov. Každoročne na to pýtame prostriedky, niekedy sa nám podarí, niekedy nie investovať tieto prostriedky,“ skonštatoval štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina).

Modernizácia železničných tratí z európskych zdrojov prispieva k zlepšeniu, ale iba na zlomku z vyše 3 600 kilometrov tratí.

„Našou povinnosťou je zabezpečiť bezpečnú a spoľahlivú prevádzku aj na tých ostatných tratiach, ktoré neprechádzajú fázou modernizácie a na to naozaj treba hľadať iné, predovšetkým štátne zdroje,“ dodal Havrila.

Zlý stav infraštruktúry železnice zatiaľ nepociťujú v poklese nákladnej dopravy. Pripisujú to však aj našej geografickej polohe, vďaka ktorej prepravcovia Slovensko neobchádzajú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny