Na hlavný obsah

Podvodné telefonáty sú čoraz presvedčivejšie. Odborníci radia, ako ich spoznať

Nebezpečné sú najmä, ak sa tvária ako telefonáty z banky.

Podvodné telefonáty sú čoraz presvedčivejšie. Odborníci radia, ako ich spoznať
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Okrem podvodných esemesiek a e-mailov sa rozmáhajú aj falošné volania. Nebezpečné sú najmä v prípade, ak sa tvária ako telefonáty z banky. O podvod môže ísť, aj keď pod menom volajúceho uvidíte telefónne číslo vašej banky.

Volajúci podvodník sa zväčša predstaví ako osoba z bezpečnostných zložiek, technická podpora, konkrétny bankár či pracovník infolinky. A začne od vás požadovať rôzne údaje.

„Ako banka od klienta nikdy nebudeme žiadať prístupové údaje do elektronického bankovníctva alebo jeho údaje o platobnej karte. Banka nikdy nebude vyzývať klienta cez telefón, aby si aktualizoval svoj softvér, svoju platobnú alebo mobilnú aplikáciu a vôbec nie, aby si vybral svoju hotovosť a previedol ju na iný účet,“ hovorí Janka Tkáčová, hovorkyňa ČSOB.

Ako odhaliť podvodný telefonát z banky zisťovala redaktorka RTVS Ivana Draguňová:

Podvodník sa ešte môže pokúsiť „naoko“ vás prepojiť na klientské centrum banky – tam sa však ozve jeho komplic. Zistíte to tak, že budú aj naďalej od vás vyžadovať citlivé údaje. Vtedy je už jasné, že treba ukončiť hovor.

„Banka nikdy cez telefonát a ani inak nežiada celé citlivé údaje – napríklad číslo karty, exspiráciu, CVV kód, prípadne celé heslo do internet bankingu, alebo celý jednorazový kód na potvrdenie platby,“ upozorňuje Dominik Miša, hovorca VÚB.

Overenie pravosti telefonátu

Klienti si môžu overiť pravosť telefonátu cez kontakty uvedené na webových stránkach bánk, prípadne osobnou návštevou pobočky, alebo špecifickým kódom.

„Pri každom volaní z banky klient obdrží do schránky správ v mobilnej aplikácii alebo v internet bankingu správu. Táto správa obsahuje informáciu o čase volania, o zamestnancovi banky a o jedinečnom kóde. Tento kód pozná len klient a banka. A preto si klient veľmi jednoducho overí či ide naozaj o pravý telefonát z banky. Mal by sa spýtať na ten kód a ak ho pozná, tak má istotu, že naozaj volá s bankou,“ uviedla Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatrabanky.

Klienti, ktorí nemajú internet, nájdu kontakt na infolinku na platobnej karte. Zavolajte na ňu a spýtajte sa, či vám naozaj volali z banky.

Zapamätajte si, že z banky zvyknú volať svojim klientom väčšinou v prípade, ak im ponúkajú nejaké služby alebo produkty, alebo ak si chcú dohodnúť osobné stretnutie, prípadne chcú doriešiť nejaké servisné záležitosti ako napríklad nezaplatenú splátku úveru a podobne.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko