Na hlavný obsah

SaS pomáha Babišov marketér. Nová kampaň pripomína aj bilbordy Sulíkovho veľkého rivala

Politológ Miloš Gregor zhodnotil nový vizuál kampane aj to, či môže liberálom pomôcť Marek Prchal.

Vľavo kampaňová fotografia Richarda Sulíka. Na snímke vpravo Andrej Babiš so šéfom sociálnych sietí Marekom Prchalom.
Vľavo kampaňová fotografia Richarda Sulíka. Na snímke vpravo Andrej Babiš so šéfom sociálnych sietí Marekom Prchalom.Foto: Strana SaS/TASR

Strana Sloboda a Solidarita v pondelok (3. 4.) predstavila novú predvolebnú kampaň, ktorá nápadne pripomína kampaň bývalého českého premiéra Andreja Babiša. Strana priznáva, že na nej pracoval človek z Babišovho marketingového tímu Marek Prchal. Český politológ Miloš Gregor varuje, že to, čo sa osvedčilo v Čechách, na Slovensku fungovať nemusí. Odborník z Masarykovej univerzity zároveň upozorňuje, že nový vizuál kampane sa podobá aj na bilbordy Sulíkovho politického rivala Igora Matoviča a volič si ich môže ľahko zameniť.

Podobnosť kampaní Andreja Babiša a SaS vníma Gregor v dvoch rovinách. Prvou sú fotografie, ktoré sú fotené podobným štýlom. „Vyzerá to, akoby to aj fotil rovnaký fotograf,“ uviedol Gregor.

Druhou sú použité formulácie. „Sú použité úplne rovnaké formulácie, aké v minulých rokoch zverejnil Andrej Babiš,“ upozornil Gregor. Marek Prchal podľa neho len zobral českú frázu, preložil ju do slovenčiny a pridal ju k takmer rovnakej fotografii Richarda Sulíka.

Odborník priznáva, že v Česku Babišova kampaň na mnohých ľudí zapôsobila. „Babišovi marketéri ho prezentovali ako politika, ktorý ľuďom slúži,“ dodal. Kampaň bola podľa neho veľmi profesionálna. Preexponovanými fotografiami sa výrazne odlišovala od ostatných.

Billboard s fotografiou poslanca Juraja Krúpu.
Billboard s fotografiou poslanca Juraja Krúpu. Foto: Strana SaS
Billboard s fotografiou poslanca Branislava Gröhlinga.
Billboard s fotografiou poslanca Branislava Gröhlinga. Foto: Strana SaS

Preniesť to, čo fungovalo v Česku, môže byť chyba

To, čo zapôsobilo v Českej republike, nemusí fungovať aj na Slovensku, konštatuje Gregor. „Dve tretiny voličov Andreja Babiša tvoria seniori. Na nich môže zapôsobiť niečo iné, ako na voličov SaS. Tí sú skôr liberálnejší, v produktívnom veku a zo strednej triedy,“ upozornil s tým, že zaujať takýchto voličov býva náročnejšie.

Prchal tak strane SaS môže pomôcť k úspechu vo voľbách len v prípade, ak dokáže prispôsobiť kampaň tak, aby voličov strany zaujal. „Čisto prenesenie toho, čo fungovalo v Česku, môže byť skôr chybným krokom,“ skonštatoval.

Babišova predvolebná kampaň totiž mohla na Čechov zapôsobiť aj pre faktor strachu, ktorý využívala. „Strašili ľudí tým, že ak budú zvolení Piráti, tak nasťahujú Čechom do domov migrantov,“ pripomenul Gregor. Strach a klamstvá, ktoré boli súčasťou plagátov, sa zintenzívnili v kampani pri prezidentských voľbách.

SaS na prahu zvoliteľnosti

Podľa hovorcu strany SaS Ondreja Šprláka chcela strana novým vizuálom „trochu prekvapiť“. Tento krok prichádza v čase, keď sa strana pohybuje v prieskumoch na prahu zvoliteľnosti. Agentúra FOCUS liberálom v marci namerala podporu iba 5,1 percenta. Na vrchole svojej popularity v tomto volebnom období mala SaS, podľa tej istej agentúry, 13,3 percenta. Na otázku, či pri rozhodovaní o zmene nehrali rolu aj klesajúce preferencie v predvolebných prieskumoch, Šprlák zareagoval, že vypadnutia z parlamentu sa neboja. „Nebolo už po 14 rokoch načase zmeniť aj vizuál?“ pýta sa.

Sloboda a Solidarita tak bude pred voľbami vystupovať pod názvom SASKA, hoc oficiálny názov strany zostáva bez zmeny. „Logo bude strana používať spolu so súčasným a ponecháva si aj svoj názov, takže na volebných lístkoch uvidíte stále názov Sloboda a Solidarita,“ spresnila SaS.

Nové logo strany SaS.
Nové logo strany SaS. Foto: Strana SaS

Gregor si myslí, že zmena loga môže na voličov zapôsobiť pozitívne. „Pokiaľ sa im strana spája s niečím negatívnym, tento mierny rebranding môže voličom pomôcť na ne zabudnúť,“ vysvetlil. Prirovnal to napríklad k vzniku koalície SPOLU v Česku.

Vizuál kampane je podľa Gregora jednoduchý, moderný a na prvý pohľad upúta pozornosť. Vníma však výraznú podobnosť s bilbordami Igora Matoviča.

„Čierne pozadie, výrazná tvár politika a výrazný nápis. Keby som nevenoval prílišnú pozornosť týmto dvom vizuálom, tak si ich dokážem zameniť. Pre radového voliča to môže byť ťažšie ich odlíšiť,“ tvrdí politológ.

Billboard s fotografiou poslanca Igora Matoviča.
Billboard s fotografiou poslanca Igora Matoviča. Foto: Facebook/Igor Matovič

Kto je Marek Prchal

Marketér Marek Prchal je v susednom Česku známy najmä pre kontroverznú kampaň bývalého premiéra Andreja Babiša v parlamentných voľbách. Súčasťou Babišovho marketingového tímu bol Prchal od samého začiatku strany ANO. Pôvodne zodpovedal za komunikáciu na sociálnych sieťach, najmä Facebooku.

Marketingový tím často využíval faktor strachu, ktorý sa umocnil v kampani pred prezidentskými voľbami. Neskôr pomáhal s návrhmi kreatívnych riešení. „Jeho rola však bola vždy tak trochu zastretá v hmle,“ povedal politológ.

Často sa mu podľa Gregora pripisovali zásluhy za iných ľudí v tíme Andreja Babiša. „Pôsobí to akoby Prchal stál za celou kampaňou Andreja Babiša. Vieme však, že za úspechmi stáli iní ľudia. Tí však nechceli byť veľmi s Babišom spájaní,“ vysvetlil.

Prchal teda vystupoval na verejnosti akoby mal väčší vplyv než v realite naozaj mal. „Budovalo mu to imidž, že dokáže vyhrať voľby,“ dodal. Aká je úloha Mareka Prchala v strane SaS sme sa pýtali jej hovorcu Šprláka. “Pracoval s našimi tímlídrami a tímom v strane a rokujeme o ďalšej spolupráci,“ priblížil.

Vpravo predseda hnutia ANO Andrej Babiš a vľavo šéf sociálnych sietí Marek Prchal po skončení volieb do Poslaneckej snemovne českého parlamentu.
Vpravo predseda hnutia ANO Andrej Babiš a vľavo šéf sociálnych sietí Marek Prchal po skončení volieb do Poslaneckej snemovne českého parlamentu. Foto: TASR

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko