Transparency International Slovensko (TIS) pripomína, že sa už začala predvolebná kampaň, čo pre politické strany znamená aj povinnosti. Jednou z nich je viesť ju výhradne cez transparentné účty. Hoci kampaň trvá ešte len krátko, jeden kandidát už porušil zákon.
Jeden deň predseda strany SaS Richard Sulík predstavil bývalého splnomocnenca pre rómske komunity Ábela Ravasza na svojej volebnej kandidátke. Mimovládna organizácia TIS upozornila, že hneď na druhý deň kandidát porušil volebný zákon.
„Pán Ravasz, ktorý teda vstúpil na kandidátku konkrétnej politickej strany, zároveň túto udalosť odpromoval na sociálnej sieti takým spôsobom, že si sám zaplatil za túto inzerciu, čo zákon neumožňuje. My sa obrátime na ministerstvo vnútra s podnetom,“ priblížil analytik TIS Ľuboš Kostelanský.
Téme sa v Správach RTVS o 19.00 h venovala redaktorka Katarína Wildová:
Od minulého piatka (9. 6.) je už totiž Slovensko v ostrej volebnej kampani. „Odo dňa zverejnenia rozhodnutia predsedu Národnej rady SR o vyhlásení volieb sú oprávnené viesť volebnú kampaň výlučne politické strany kandidujúce vo voľbách,“ vysvetlila riaditeľka odboru volieb, referenda a politických strán na rezorte vnútra Eva Chmelová.
Dodala, že volebnú kampaň môžu politické strany financovať výhradne z transparentných účtov.
Strana SaS reagovala, že ide o individuálnu chybu nového kandidáta. „Stala sa administratívna chyba neúmyselného charakteru. Po upozornení TIS sme túto chybu hneď aj opravili,“ uviedol Ravasz.
Financovanie pozorne sledujú
Mimovládna organizácia týmto podnetom upozorňuje politické strany, že ich transparentné účty sleduje. Pozrela sa aj na financovanie kampane pred oficiálnym vyhlásením volieb. „Do výdavku na volebnú kampaň sa započítavajú aj výdavky, ktoré na svoju politickú reklamu vynaložila politická strana 180 dní pred dňom vyhlásenia volieb,“ doplnila Chmelová.
Tieto peniaze však nemusia uviesť na transparentnom účte, no započítavajú sa do maximálnej sumy na kampaň – tri milióny.
Viaceré strany si síce transparentný účet zriadili aj skôr, ako prikazuje zákon, no nevyužívali ho. Niektoré strany obchádzajú transparentnosť tak, že peniaze posielajú reklamným agentúram a nedá sa zistiť, na čo konkrétne ich použili.
„Napríklad strana Smer tam má iba dva výdavky v prospech vlastnej agentúry, ktoré teda vraj mali ísť na reklamné predmety. Iba dve politické strany, PS a SaS, používali v predkampani transparentný účet takým spôsobom, ako sa využíva v riadnej kampani. To znamená, všetky ich výdavky išli cez účet a navyše boli aj dobre rozpísané,“ dodal Kostelanský.
Za porušenie zákona o volebnej kampani hrozia stranám státisícové pokuty. Ministerstvo vnútra má čas na právoplatné rozhodnutie o podaní tri roky.