Na hlavný obsah

Emisná norma Euro 7 môže výrazne zdražiť autá. Kedy, či a v akej podobe začne platiť, je stále otázne

Členské krajiny sú v tejto otázke rozdelené.

Emisná norma Euro 7 môže výrazne zdražiť autá. Kedy, či a v akej podobe začne platiť, je stále otázne
Na snímke pracovníci automobilky. Foto: TASR/AP

Európske automobilky zápasia s novou emisnou normou Euro 7. Tá by mala vstúpiť do platnosti o dva roky. Jej znenie však rozdeľuje členské krajiny a výrobcovia argumentujú, že čím bude prísnejšia, tým budú drahšie autá.

Otázkou preto zostáva, či, kedy a v akej podobe začne platiť. Téme sa venuje belgický denník De Standaard, viac si prečítal spravodajca RTVS v Bruseli Martin Hílek.

Odkedy Európska komisia vlani v novembri predstavila konkrétny návrh normy Euro 7, odpor k nej každým dňom naberá na sile. Konštatuje De Standaard a dodáva, že výhrady má už osem štátov vrátane Francúzska, Talianska a Česka.

Výrobcovia tvrdia, že úpravy nových spaľovacích motorov, ktoré zaviedla Európa, sú príliš drahé. Prechod na elektromobily už teraz stojí priemysel veľa peňazí. Zavedenie normy Euro 7 by spôsobilo výrazné zvýšenie cien automobilov, najmä kompaktnejších modelov.

Pre automobilky je preto lepšie investovať do elektrifikácie, než pumpovať peniaze do drahých spaľovacích motorov, ktoré sa onedlho už nebudú predávať.

Španielske predsedníctvo preto pripravilo kompromisný návrh, o ktorom v pondelok (25. 9.) v Bruseli rokujú európski ministri. Ten počíta s odkladom normy Euro 7 o dva roky pre osobné a o štyri roky pre nákladné autá, ako aj so znížením emisných limitov.

Mimovládne organizácie s tým nesúhlasia a tvrdia, že automobilky majú dosť peňazí na investície a splnenie nových noriem Euro 7. Návrh považujú za katastrofu pre ovzdušie v európskych mestách. Komisia by sa mala podľa nich zamyslieť nad tým, či chce, aby sa takýto vtipný návrh vôbec prijal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet