Parkovacia politika v Bratislave je podľa viacerých názorov zlatou baňou pre mestskú pokladnicu. Od jej spustenia zaplatili vodiči na pokutách viac ako 1,5 milióna eur.
Nespokojní motoristi najčastejšie kritizujú zmätočné značenie parkovacej zóny, nefungujúce parkomaty či ťažkopádne aplikácie.
„Toto vozidlo bolo zaznamenané v rámci kontroly. Znamená to, že sa pri parkovaní porušil zákon o cestnej premávke. Po vyhodnotení dôkazov sa môže držiteľovi vozidla nechať doručiť pokuta,“ citujeme z jedného z oznámení mestskej polície Bratislava, ktoré policajti umiestňujú na vozidlá.
Parkovacej politike v hlavnom meste sa v reportáži venoval redaktor RTVS Tomáš Gerši:
Takéto červené oznamy nalepili mestskí policajti už desiatkam tisíc vodičov. Na skle svojho auta si ho našiel aj vodič z Trnavy, ktorý parkoval neďaleko národného tenisového centra v Bratislave.
„Nemal som vedomosť, že sa nachádzam v zóne, kde je povinnosť platiť za parkovanie,“ povedal Daniel Kočiš. Tvrdí, že značenie spoplatnenej zóny je nedostatočné. K jeho názoru sa prikláňajú aj dopravní analytici.
„Dopravné značenie v Bratislave je na niektorých miestach veľmi ľahko prehliadnuteľné,“ skonštatoval dopravný analytik Jozef Drahovský. „Sú tu obyčajné biele čiary, všetko je v poriadku, sú podľa normy, ale z toho mi nepríde, že by to mal byť režim iného parkovania,“ zhodnotil analytik a manažér Zelenej vlny RTVS Ľuboš Kasala.
Nedostatočné označovanie zón?
O tom, že sa nachádzame v zóne plateného parkovania, nás v mestách upozorňujú takéto dopravné značky. Ak ju vodič pred vjazdom do zóny prehliadne, iná dopravná značka ho už na potrebu platenia neupozorní.
„Konkrétne parkovacie miesto by malo byť tiež označené, symbolom parkovacích hodín, a vtedy viete, že máte za parkovanie platiť,“ podotkol Drahovský. „V prípade označenia parkovísk vnútri zóny dodatočným označeným spoplatnením by to bolo duplicitné označenie,“ myslí si hovorca hlavného mesta Peter Bubla.
Namiesto parkovacích hodín nájdeme na stĺpoch verejného osvetlenia zeleno-modré tabule. Tie nás však informujú len o možnostiach platby. „To si nemusím všimnúť v tme v noci za zníženej viditeľnosti. Predsa len modrá a zelená farba splývajú s okolím so stromami, zeleňou,“ uviedol Kasala.
Nedostatočným značením sa bránil aj pán Kočiš a proti pokute sa odvolal. Policajtov však nepresvedčil a pokutu aj s trovmi konania vo výške 102 eur musel zaplatiť. „Nerozumiem tomu, prečo by nestačilo upozornenie a nie hneď pokuta,“ povedal.
„Aktuálne neuvažujeme o tom, že by sme pristupovali zhovievavejšie,“ informovala hovorkyňa mestskej polície Bratislavy Barbora Krajčovičová. „Zrejme aj pokuty sú účelom, lebo je to príjem mestskému rozpočtu,“ dodal Drahovský.
Za prvých osemnásť mesiacov od spustenia parkovacej politiky v Bratislave, vodiči uhradili vyše 31-tisíc pokút za viac ako 1,67-milióna eur.