Na hlavný obsah

Na dovolenke v Turecku išlo Adamovi o život. So zápalom slepého čreva zažil v tureckých nemocniciach horor

Vyhrážali sa mu aj únosom.

Na dovolenke v Turecku išlo Adamovi o život. So zápalom slepého čreva zažil v tureckých nemocniciach horor
Adam odchádzal z Turecka s nepríjemnou skúsenosťou. Foto: RTVS

Na nedávnu dovolenku mladý pár tak skoro nezabudne. Počas pobytu v Turecku dostal Adam akútny zápal slepého čreva. Išlo mu o život. To, čo potom zažil v tureckých nemocniciach, sa nedá nazvať inak ako horor. Od nezáujmu až po vyhrážanie sa únosom.

Turecko ročne navštívi viac ako 150-tisíc ľudí zo Slovenska. Tento rok sa pre túto krajinu rozhodli aj Adam s priateľkou. „Prvé dni boli super, boli sme na pláži, všetko bolo fajn,“ uviedol Adam Sarvaš.

Na štvrtý deň dovolenky však Adam začal pociťovať bolesti v oblasti brucha. Kontaktoval poisťovňu, v ktorej mal uzavreté komplexné cestovné poistenie. Tá ho poslala do miestnej štátnej nemocnice. „Čakali sme, kým ma niekto vyšetrí, prišiel nejaký doktor. Pochytal mi brucho a poslali ma do čakacej miestnosti na ležadlo,“ spresnil.

„Mal už vysoké horúčky a klepal sa od zimy, bolo mu zle,“ opísala Adamova priateľka Juliana Onderová. Lekár ho po takmer troch hodinách čakania síce vyšetril, no hodiny bez ďalšieho záujmu o jeho zdravotný stav pribúdali.

Zimnica, bolesti brucha, k tomu čakanie na lekárov, ale aj neochota delegátky mu v situácii pomôcť. Adam to nevydržal a krátko pred 18.00 h aj s podozrením na zápal slepého čreva z nemocnice odišiel.

„Nemocnica si vyžiadala schválenie úhrady nákladov na ďalšiu zdravotnú starostlivosť a než sme stihli všetko sprocesovať, klient odišiel z nami preferovaného zdravotníckeho zariadenia. Naša asistencia nebola klientom informovaná, neboli sme teda schopní poskytnúť ďalšiu radu klientovi,“ uviedol Pavel Jechort z AXA Assistance/Partners CEE.

Pozrite si celú reportáž redaktora RTVS Tomáša Geršiho z relácie Občan za dverami:

Jeho zdravotný stav sa zhoršil

Ešte v ten deň sa však Adamovi zdravotný stav zhoršil. Jeho telesná teplota atakovala 40 stupňov Celzia. O pomoc preto požiadal hotel, ktorý mu zabezpečil odvoz do jedenásť kilometrov vzdialenej súkromnej nemocnice. Tam mu diagnózu potvrdili – akútny zápal slepého čreva. 

„Na druhý deň ráno prišli, že idem na operáciu. Potom doktor povedal, že operácia prebehla úspešné, všetko bolo v poriadku,“ uviedol Adam. Dva dni po operácií mali Adama prepustiť a večer už mal smerovať na letisko. Nastali však problémy s platbou za operáciu.  

„Poisťovňa mi volala, že či si ja nemám od niekoho požičať 12 500 eur, či to nemám zaplatiť, že nemocnica chce peniaze v hotovosti,“ vysvetlil.

Ani za štyri dni od prijatia Adama v nemocnici sa poisťovni nedarilo dohodnúť s nemocnicou na spôsobe platby za zdravotnú starostlivosť. Keďže poisťovňa nemala žiadne vyúčtovanie nákladov, poslala do nemocnice garanciu platby.

„V súkromných nemocniciach si, samozrejme, majitelia nemocníc určujú pravidlá. Vo väčšine prípadov vieme, že v privátnom sektore chcú mať prevádzkovatelia peniaze hneď tu a teraz,“ vysvetlil zástupca Slovenska vo Výkonnej rade Svetovej zdravotníckej organizácie Jozef Šuvada.

„Toto zdravotnícke zariadenie je v našom systéme na blackliste od septembra minulého roka pre nasledujúce dôvody – umelé navyšovanie nákladov, prehnaná starostlivosť k danej diagnóze, zadržiavanie klienta v zariadení pri prepustení,“ spresnil Jechort.

Držali ho v nemocnici

Tureckí lekári držali Adama v nemocnici až do večera bez akejkoľvek zdravotnej starostlivosti. Lekár totiž už pred dvanástou hodinou vypísal prepúšťaciu správu.  

„O šiestej večer, to bolo už pár hodín do odletu, som stále nevedel, čo bude. Volal som pani na poisťovňu a prosil som ju ako syn matku, že moji rodičia sa o mňa boja, ja sa bojím, že je to pre mňa strašná situácia,“ vysvetlil Adam.

Nevedno prečo, no Adama medzi tým nemocnica prepustila a on odišiel do hotela. Krátko po príchode mu však z nemocnice prichádzali správy, aby sa tam vrátil po dokument potrebný pre odlet.

Chceli od neho, aby si so sebou priniesol občiansky preukaz aj pas. Poisťovňa mu to neodporúčala. Hrozilo totiž, že ho tam budú opäť zadržiavať. Adamovi sa však z nemocnice začali vyhrážať únosom.

„Že ak pôjdem na letisko, oni si ma prídu zobrať, takže v tej chvíli som začal mať strach,“ priznal.

Netrvalo dlho a z recepcie mu na hotelový telefón volal šofér, ktorý ho mal odviesť späť do nemocnice. „Dúfali sme, že ten chlap, čo je dole, nepríde na izbu. Prešlo 30 sekúnd a klopal nám na izbu. Ten pán, čo ho poslali z nemocnice, tam bol pri mne a celý čas sedel a počúval,“ uviedol Adam.

„O 23.50 h išiel transfer. Ja som ešte 23.46 h čakal na recepcii, či môžem ísť alebo nie, lebo stál vedľa mňa a šofér autobusu, ktorý nás viezol, čakal na mňa,“ opísal situáciu. Niekoľko minút pred odchodom autobusu na letisko nakoniec Adama nechali ísť.

„A teraz riešime otázku, kto, čo porušil v danej situácií a mohlo sa tomuto predísť,“ ozrejmil nezávislý advokát Michal Maťaš.

Poisťovni zazlieva komunikáciu

„Hlavne zazlievam poisťovni ich komunikáciu. Ako komunikovali s nemocnicou, že ma dostali pod veľký stres, že nekomunikovali s ňou, ale riešili to cezo mňa,“ vysvetlil Adam.

Adam mal pocit, že si z neho poisťovňa spravila akéhosi prostredníka na riešenie situácie so zástupcami nemocnice. „Aj na recepcii, v nemocnici s tými ruskými majiteľmi, nie oni mne volali, ale ja som dal hovor na reproduktor a oni spolu komunikovali,“ povedal Adam s tým, že prevolal 300 eur.

„Pacient po operácii pokojne mohol byť v takom stave, že to nemohol ani riešiť. Takže si myslím, že poisťovňa mala zabezpečiť lepšiu komunikáciu so zdravotníckym zariadením,“ dodal Maťaš.

Poisťovňa náklady preplatila

Poisťovňa náklady na zdravotnú starostlivosť preplatila tureckej nemocnici v plnej výške, rovnako aj pretelefonovaný účet mladému futbalistovi Adamovi.

Na strane druhej, advokát spolu s finančnou konzultantkou sa zhodujú, že týmto problémom by Adam nemusel čeliť, ak by včas o svojich krokoch informoval asistenčnú službu poisťovne a riadil sa ich odporúčaniami.

„Tým, že on sám sa rozhodol svojvoľne bez vedomia asistenčných služieb poisťovne sa nechať operovať v inej nemocnici, tak potom vznikli tieto problémy, že poisťovňa nemohla zabezpečiť včasnú úhradu nákladov,“ spresnil Maťaš.

Advokát však odporúča podať reklamáciu cestovnej kancelárií na správanie ich delegátky.

„Čo sa týka delegátky, tak keď som jej písal, či mi vie pomôcť, či už v tej prvej nemocnici, že mám problém, tak povedala, že s tým mi nevie pomôcť, také ešte nezažila,“ ozrejmil Adam.

„Delegát je súčinný pri zabezpečovaní pomoci v rámci jeho kompetencie a možností, nie je však úradný tlmočník a nemožno od neho požadovať služby osobnej starostlivosti na úkor iných klientov,“ vysvetlil marketing manager CK Orex Travel Miroslav Lenko.

„Zástupkyňa cestovnej kancelárie bola povinná poskytnúť cestujúcemu potrebnú pomoc v ťažkostiach. Myslím si, že došlo k porušeniu povinnosti zo strany CK, čo v podstate môže v tejto situácii pán Adam reklamovať a mohol by sa domáhať zľavy z ceny zájazdu,“ dodal Maťaš.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko