Európska komisia varovala Slovensko pred rušením Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP). Prezidentka Zuzana Čaputová to považuje za krok späť. Opozícia pre avizovanú zmenu chystá protesty. Také sú zatiaľ reakcie na kroky vlády, ktorá v stredu (6. 12.) na svojom rokovaní schválila návrh na zrušenie špeciálnej prokuratúry.
Celý rozhovor z relácie Aktuálne :24 si pozrite tu:
Bolo v minulosti bežné, že sa ministri radili aj s vami či s ďalšími predstaviteľmi justičných orgánov?
Odpoveď je veľmi jednoduchá. V zákone o Súdnej rade SR je, že máme právo sa vyjadrovať ku všetkým legislatívnym opatreniam, ktoré sa vzťahujú na súdnictvo, čiže sa neradili len spôsobom, že mohli, ale skôr mali a museli.
Môžeme hovoriť o porušení zákona, keď s vami teraz nekomunikovali?
Bolo by to silné slovo, „porušenie zákona“, ale áno. Pokiaľ som včera stihol popri práci sa ešte pozrieť na návrh nového trestného zákona, ktorý bol schválený Vládou SR, tak taký návrh (o rušení Úradu špeciálnej prokuratúry, pozn. red.) som nikdy nevidel.
Taký návrh nepredložilo súdnej rade ani ministerstvo spravodlivosti. Považujem to za niečo, čo nepomáha legislatívnemu procesu, jeho kvalite a jeho koherentnosti aj so zreteľom na vnútroštátne podmienky, ale aj na to, že my sme pri takejto legislatíve povinní rešpektovať európske štandardy.
Návrh má ísť v skrátenom legislatívnom konaní, čo v praxi okrem iného znamená, že neprebehlo ani pripomienkové konanie a diskusia v parlamente nebude taká rozsiahla, pretože to môže byť schválené v priebehu niekoľkých dní a nie niekoľkých mesiacov, ako býva zvykom. Ako sa pozeráte na toto?
Ide len o návrh Vlády SR na skrátené legislatívne konanie. Musí ho odobriť Národná rada SR, možno ho neodobrí. Ale keď ho odobrí, tak musí vziať do úvahy, že to skrátené legislatívne konanie predpokladá, že tu máme nejaké mimoriadne okolnosti.
V tomto prípade sa hovorí, že hrozí porušenie základných práv a slobôd a odkazuje sa na nálezy Ústavného súdu SR v trestných veciach, v ktorých obvinení alebo obžalovaní a dokonca aj odsúdení, podali ústavné sťažnosti.
Ide o ťažko uchopiteľnú tému, lebo okrem tých mimoriadnych okolností, ktoré ja tu nevidím, sa hovorí, ak „hrozí“ porušenie. Na tých nálezoch sa už konštatuje porušenie základných práv a slobôd. Čiže to by sa muselo dokázať, že v budúcnosti niečo hrozí.
Čo je veľmi paradoxné, ak by sa realizoval ten plán, nehovorím teraz len o novele trestného zákona, ale o zrušení ÚŠP, takéto legislatívne opatrenie prinesie so sebou masívne porušovanie základných práv a slobôd.
Prečo? Lebo do 2-tisíc vecí z ÚŠP, plus prokurátori, budú rozsadení. Budú to veci, v ktorých stíhaní, obvinení, obžalovaní, odsúdení alebo súdení, budú nanovo podrobovaní viacerým úkonom trestných súdov, prokurátorov, vyšetrovateľov. To je úplne jasné, že tieto trestné stíhania a konania sa nebudú dať skončiť v rozumom čase.
Čo môže v praxi znamenať, keď sa tieto jednotlivé prípady, ktoré už možno aj sú na súde alebo naň mieria, dostanú zrazu pod krajské prokuratúry?
Chaos. Na ÚŠP je okolo dvoch tisíc vecí v rôznych štádiách. Tam sú obrovské veci. Nejde len o sledované kauzy. Ale kauzy ekonomické, z mafiánskeho prostredia, z prostredia organizovaného zločinu.
Krajskí prokurátori na Slovensku, osobne sa nazdávam, že sú tiež kompetentní a profesionálne veľmi zdatní. Lenže deň má 24 hodín. A keď dostane prokurátor vec z ÚŠP, ktorá ma 6-tisíc strán – na ÚŠP už majú veľmi dobrý manažment.
Tento súd, na rozdiel od napríklad bývalého okresného súdu Bratislava 1, vo veľmi rozumnom čase koná a rozhoduje o veľmi ťažkých veciach. Takže to bude niečo, čo som aj na začiatku povedal, zrušte ÚŠP, rozhoďte to medzi krajské prokuratúry a začne masívne porušovanie základného práva na konanie bez zbytočných prieťahov a porušovanie článku 5 a 6 Dohovoru o ochrane základných práv a ľudský slobôd.