Cestujúci sa na sociálnych sieťach sťažujú na nový poplatok, ktorý začala účtovať írska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair. Ak chce totiž cestujúci získať palubný lístok online, musí si najprv zakúpiť miesto na sedenie. Na svojej internetovej stránke o tom v pondelok (4. 12.) informuje BBC.
Ryanair je najväčšou nízkonákladovou leteckou spoločnosťou v Európe a cestujúci jej nový poplatok považujú za škandalózny.
Prekvapení cestujúci sa vrhli na sociálne siete, aby dali priechod svojej frustrácii. Opisujú tam, ako im Ryanair naúčtoval až 21 libier (okolo 24,5 eura) za rezerváciu miesta, ak chceli získať prístup k elektronickej palubnej vstupenke. Alternatívou bolo vystáť si rad na klasický papierový lístok na letisku.
Ryanair na žiadosť BBC o komentár bezprostredne nereagoval. Zatiaľ nie je jasné, koľko cestujúcich sa už s novým poplatkom stretlo. Ryanair zatiaľ ani nevyjasnil rozsah týchto opatrení, o ktorých sa už v nedeľu (3. 12.) zmienil server Mail Online. Podľa BBC to vyzerá, že Ryanair poplatok zaviedol v posledných dňoch.
@IAApress @EU_Commission
— Seán Bon Jovi (@WittyBangBang) December 4, 2023
Hi, have @Ryanair @askryanair broke my contract with them by trying to force me to buy a seat? When I bought the flights in the 2nd of November I think my terms said they will provide a boarding pass.
Thanks pic.twitter.com/O4lSlpd89q
Letecká spoločnosť medzitým dostáva rozhorčené komentáre od cestujúcich na sieti X. „Kedy a prečo ste s tým začali? Musím sa teraz postaviť do radu a palubnú vstupenku si vyzdvihnúť na letisku? „napísal jeden cestujúci, ktorý mal na pondelkové skoré ráno letenku z Londýna do Belfastu.
„Nemôžem uveriť vašim novým podmienkam, že neumožňujete cestujúcim, aby získali palubný lístok (v mobile alebo si ho vytlačili), ak si nekúpia sedadlo. Bezdôvodne nútite stáť ľudí v rade na odbavenie, a to len preto, aby ste zarobili pár libier navyše. To je škandalózne,“ dodal.
Poplatok sa vzťahuje len na 20 posledných cestujúcich
Jeden cestujúci uviedol, že zamestnanci pri odbavovacej priehradke na letisku mu povedali, že nové zásady sa vzťahujú len na posledných 20 cestujúcich, ktorí sa odbavujú na let, a že poplatok zaviedli v posledných dňoch.
Väčšina leteckých spoločností vyžaduje, aby sa cestujúci odbavili online a potvrdili tak svoj zámer cestovať. Zvyčajne je možné si tiež stiahnuť elektronickú kópiu palubného lístka. Niektorí cestujúci dávajú prednosť tomu, že si na letisku vyzdvihnú vytlačenú palubnú vstupenku. Žiadna z týchto možností sa zvyčajne nespoplatňuje.
Nízkonákladové letecké spoločnosti, akou je práve Ryanair, si získali reputáciu tým, že cestujúcim umožňujú pridávať si k základnej cene letenky služby, ktoré chcú využiť a len za tie platiť. To znamená, že zvlášť sa platí napríklad za uloženie batožiny do nákladového priestoru, za rezerváciu miesta alebo za sedadlo s väčším priestorom pre nohy.
Nízkonákladové letecké spoločnosti argumentujú, že práve takýmto spôsobom dokážu držať nízke základné ceny leteniek v porovnaní s tradičnými leteckými dopravcami.
Tí v základnej cene spravidla cestujúcim ponúkajú tiež občerstvenie a možnosť vziať si na palubu menšiu príručnú batožinu. Stratégia, keď si cestujúci môže pridávať voliteľné služby, môže konečnú cenu letenky výrazne zvýšiť.