Na hlavný obsah

Elektrických kamiónov je na našich cestách čoraz viac. Problémom je málo nabíjacích staníc

Zákaz áut so spaľovacími motormi sa týka aj nákladnej dopravy.

Elektrických kamiónov je na našich cestách čoraz viac. Problémom je málo nabíjacích staníc
Nákladné vozidlo. Foto: RTVS

Nákladní dopravcovia čoraz viac využívajú elektrické kamióny. Informuje o tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu. Zákaz predaja nových spaľovacích motorov v Európskej únii v roku 2035 sa týka aj nákladnej dopravy. Dopravcovia hľadajú alternatívy.

Európska únia minulý rok zverejnila štatistiky emisií z dopravy. Ukazujú, že takmer štyridsať percent výfukových plynov pochádza z nákladnej dopravy.

„Reakciou je zavádzanie elektrických kamiónov na cestách. Začalo to minulý rok a veľmi intenzívne to pokračuje v mnohých krajinách,“ priblížil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.

V roku 2035 by mal v Európskej únii začať platiť zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. „Európska únia prijala, že nákladná doprava má byť elektrická. Nikto pri prijímaní nezvažoval, že taký elektrický ťahač je trikrát drahší a ťažší ako dieselový ťahač,“ povedal generálny sekretár Asociácie priemyslových zväzov a dopravy Andrej Lasz.

Jeden z veľkých problémov pre elektrickú nákladnú dopravu na Slovensku je nedostatok nabíjacích staníc.

„Infraštruktúra pre kamióny sa iba začína budovať. Treba si uvedomiť, že v najbližších rokoch to bude najmä infraštruktúra neverejného charakteru v depách a v logistických centrách,“ dodal Križanský.

Prechodu na elektromobilitu nákladnej autodopravy sa v Správach RTVS venoval redaktor Oliver Remiaš:

Alternatívou sú vlaky

Alternatívou pre cestnú nákladnú dopravu sú vlaky. Zaťažujú menej ovzdušie, oproti kamiónom potrebujú menej personálu. Patrik Benka z Asociácie železničných dopravcov hovorí, že nákladné vlaky sú asi sedemkrát efektívnejšie ako kamióny. Na druhej strane sú drahšie.

„Preprava návesu hmotnosti 25 ton z východného Slovenska, napríklad z Bardejova do Duisburgu v Nemecku, čo je asi 1 200 kilometrov, takáto doprava, ktorá sa uskutoční len po ceste vychádza zhruba o 300 eur lacnejšie,“ vysvetlil Benka.

Dopravu po železnici komplikuje aj zanedbaná infraštruktúra. „Investičný dlh železničnej infraštruktúry dosahuje takmer jednu miliardu. Toto sa nám nepodarí odstrániť v priebehu najbližších mesiacov ani rokov,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Patrik Benka dopĺňa, že významný tlak na štát v oblasti spravovania železničnej infraštruktúry môžu vyvinúť veľkí zahraniční investori, ktorí by takýto druh dopravy využívali.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je image-4-1150x224.png

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika