Tisícky pedagogických asistentov čakajú na to, či budú môcť v školách deťom pomáhať aj od septembra. V napätí sú aj učitelia, keďže im uľahčujú vyučovanie. Projekt, cez ktorý je financovaných asi 4 400 asistentov, v lete končí. Ministerstvo školstva tvrdí, že o prácu neprídu.
Čoraz viac detí potrebuje na nové učivo viac času. Triedny učiteľ sa na hodinách nevie venovať všetkým, preto mu pomáha pedagogický asistent.
„Niekto má problém, že si prečíta zadanie a nerozumie. Vysvetlím, o čo ide potichu. Niekedy chodím aj von na chodbu s deťmi, ktoré potrebujú viac času a kľud na prácu. Pani učiteľka má voľné ruky,“ uviedla pedagogická asistentka na ZŠ Dubová v Bratislave Katarína Rolová.
Pedagogická asistentka je na hodine očami aj ušami učiteľa. Pomáha všetkým v triede, nielen tým s poruchami učenia. Pedagóg sa nemusí zdržiavať a stihne prebrať všetko, čo mal v pláne.
„Dohliada na všetko, čo ja v triede nevidím. Asistent môže kontrolovať, či si to píšu, či pracujú, či čítajú, je to všeobecne veľká pomoc na hodine,“ priznala učiteľka na prvom stupni na ZŠ Dubová v Bratislave Silvia Krajčírová.
Pedagogickým asistentom na školách sa v Správach RTVS venovala Emília Tóth Lengyelová:
Na tejto škole sa na pomoc pedagogickej asistentky spolieha 40 detí. Riaditeľka zamestnáva tri. Ďalších päť na škole funguje cez projekt Pomáhajúce profesie. Sú financovaní z európskych peňazí. No len do leta.
„Predpokladám, že si budeme hľadať inú prácu,“ vyhlásila pedagogická asistentka na ZŠ Dubová Romana Filkusová.
Školy by mali prísť aj o psychológov
Neistotu pociťuje viac ako štyritisíc pedagogických asistentov po celom Slovensku. „Nikdy nevieme, či nastúpime v septembri, a to je najväčšia neistota,“ uznala pedagogická asistentka na ZŠ Zlatá v Rožňave Martina Herchlová.
„Neviem si predstaviť, že by sme mali menší počet asistentov, lebo prioritou je postarať sa o všetky deti,“ skonštatoval riaditeľ ZŠ Zlatá Richard Szöllös.
Školy by mohli prísť nielen o asistentov, ale aj psychológov. Celkovo ide o 9 200 zamestnancov platených z európskych peňazí. Rezort školstva tvrdí, že na školách zostanú.
„Zabezpečili sme prechod všetkých tých, ktorým skončia financovania z EÚ prostriedkov na štátny rozpočet,“ vyhlásil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
A nielen to. V školách bude pôsobiť viac pomocných profesií. „V budúcom roku by sme ich mali mať 13 500, zhruba o 4 000 viac,“ dodal Drucker.
Prideľovanie asistentov školám
Riaditelia sa však obávajú, že o niektoré posily prídu. Zmení sa kľúč prideľovania asistentov školám.
„Školám, ktoré majú asistentov veľa, sa môže stať, že nejakým spôsobom bude o niečo zmenšený kľúč, nebude taký štedrý ako z eurofondov,“ uviedol predseda inkluzívneho vzdelávania Inklucentrum Viktor Križo.
V Nórsku či Fínsku nemajú toľko asistentov v školách. Namiesto toho znižujú počty detí v triedach a učiteľ sa môže každému dieťaťu venovať toľko, koľko potrebuje.