Na hlavný obsah

Diaľnica D1 na Turci povedie cez Veľkú Fatru. Nový tunel projekt predraží a ohrozí zdroj pitnej vody

Sťažnosti starostov nepomohli.

Diaľnica D1 na Turci povedie cez Veľkú Fatru. Nový tunel projekt predraží a ohrozí zdroj pitnej vody
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Sťažnosti starostov nepomohli. Rezort životného prostredia rozhodol o výnimke výstavby diaľnice cez vodohospodársky významné územie Veľkej Fatry. Diaľničiari počítajú s tunelovým variantom cez národný park. Aktivisti a starostovia hovoria o ekonomickom a ekologickom barbarstve.

Listy ministrom, petícia či odvolávanie proti rozhodnutiam. Ani tieto aktivity nezabránili rozhodnutiu o tunelovom variante diaľnice Turany – Hubová.

„Vodná EIA je ukončená, námietky boli prečítané, ale nebolo im vyhovené, čiže pre nás to znamená, že môžeme ukončiť proces vyhodnocovania z pohľadu enviro dosahov,“ skonštatoval štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.

Výstavbe diaľnice cez územie Veľkej Fatry sa v reportáži v relácii Správy RTVS z regiónov venoval redaktor Erik Vrábel:

Poslednú chýbajúcu časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami tak vybudujú s tunelom Korbeľka. Zhruba 14-kilometrový úsek povedie cez vodohospodársky významné územie Veľkej Fatry. Aktivisti sa obávajú straty pitnej vody. Ministerstvo životného prostredia v rozhodnutí doplnilo výstavbu vodovodu pre tunajšie obce.

„Je to len technické riešenie, ktoré by v prípade zániku toho vodného zdroja vyriešilo zásobovanie pitnou vodou našej obce. Ale nerieši to filozofiu, celospoločensky záujem – zachovanie vody,“ skonštatoval starosta obce Krpeľany Martin Schestág.

Nové vodovody

Diaľničiari tvrdia, že spravili podrobný hydrogeologický prieskum. „Následne sa navrhlo technické riešenie a opatrenia na zabránenie drenážneho účinku v tuneloch detailne preštudované a analyzované špecialistami z Výskumného ústavu vodného hospodárstva,“ uviedol hovorca NDS Tomáš Ferenčák.

„Keby to tak bolo, tak by v zmenenom stanovisku nedali ďalšie vodovody postaviť pre obyvateľov Turca a podnikateľov na Turci,“ argumentoval predseda sekcie dopravy Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura.

„Napriek všetkým ubezpečeniam a vyjadreniam obávam sa skutočnosti, že dôjde k narušeniu vodohospodárskych pomerov v tejto oblasti a riziku, ktoré bude nenapraviteľné,“ myslí si generálny riaditeľ Turčianskej vodárenskej spoločnosti Rastislav Zábronský.

Dvojnásobne drahšia diaľnica

Tunelový variant diaľnicu dvojnásobne predraží. Náklady sa vyšplhali na takmer dve miliardy eur. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze je táto diaľnica historicky jednou z najdrahších. Odporúčajú preskúmať nákladovú opodstatnenosť. Diaľničiari sumu vnímajú ako reálnu a zohľadňuje všetky dostupné informácie o geologických pomeroch.

„Na prelome júna a júla by malo ísť verejné obstarávanie von, bude zverejnené, takže takisto začíname proces obstarávania zhotoviteľa,“ dodal Choma.

Aktivisti poslali otvorený list ministerstvu financií. Ďalej trvajú na návrate k pôvodnej povrchovej verzii diaľnice.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika