Na hlavný obsah

Most SNP je v zlom technickom stave

Most Apollo zas trápia problémy s hrdzou.

Most SNP je v zlom technickom stave
Pohľad na jednu z dominánt Bratislavy - Most SNP. Foto: Facebook/Bratislava - Hlavné mesto SR

Tri Bratislavské mosty ponad Dunaj prešli riadnou kontrolou – v najlepšom technickom stave je Starý most, most Apollo trápi hrdza a najznámejší Most SNP má trhliny v zvaroch. Ak sa jeho stav zhorší, je možná aj jeho uzávera. To by však pre hlavné mesto znamenalo vážny problém, upozorňuje dopravný expert.

Všetky tri mosty majú oceľovú konštrukciu, ktorá býva problémom. Vyžaduje si protikoróznu ochranu a časté kontroly. Práve oceľová konštrukcia si po 50 rokoch vyberá daň na najstaršom moste v Bratislave.

Most Slovenského Národného povstania s ikonickou výhliadkou a reštauráciou UFO je vo veľmi zlom technickom stave. Na odbornej škále ide o predposledný šiesty stupeň. Siedmy už znamená havarijný stav, a teda jeho možnú uzáveru.

„V súčasnosti mu správca venuje mimoriadnu pozornosť,“ tvrdí magistrát.

Téme sa v Rádiožurnále na Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Simona Beňová.

Mesto hľadá riešenie

Za zlý stav mosta môžu narušené pozdĺžne zvary nosníkov vozovky. Projektant dopravných stavieb v Trnavskom kraji Martin Hajdóny tvrdí, že im treba venovať pozornosť: „Tie bude treba jednoznačne v budúcnosti sledovať. Musí sa navrhnúť ich sanácia a spraviť to takým šetrným spôsobom, aby nedošlo k porušeniu izolácie.“

Upozorňuje, že treba použiť technológiu, ktorá ju nepoškodí.

„Na modelových skúškach sme vykonali experimentálne pokusy, ako obnoviť zvary do plnej funkčnosti. Zamerali sme ich hlavne na stanovenie technológií zvárania,“ doplnil magistrát. K oprave však môže dôjsť až po vyhodnotení pokusov.

Ak by sa trhliny zväčšovali alebo by most museli pre jeho technický stav zatvoriť, pre hlavné mesto pôjde o závažný dopravný problém, tvrdí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline: „Nakoľko je to jedna z dvoch hlavných spojníc hlavného mesta medzi centrom a sídliskom Petržalka, by jeho odstavenie znamenalo nahradenie trasy buď cez most Apollo alebo cez diaľnicu D2 a most Lanfranconi.“

Ministerstvo dopravy v reakcii uviedlo, že na zlý stav mostov na Slovensku upozorňovalo ešte v novembri 2020, keď minister dopravy na vláde predstavil Mostný program. Rokovanie o materiáli však prerušili.

Projektanta dopravných stavieb Martina Hajdónyho najviac prekvapil stav Mosta Apollo:

„Na moste Apollo je technický stav na stupni 4-uspokojivý. Dôvodom je hlavne vyskytujúca sa korózia. Za 17 rokov, aby prešiel až do stupňa 4 je zaujímavé.“

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál