Opozičná strana Sloboda a solidarita (SaS) vyzvala dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera, aby Slovensko odmietlo návrh EÚ na úplný zákaz predaja nových automobilov so spaľovacím motorom po roku 2035.
Elektromobil si nebude môcť väčšina domácností dovoliť. Zákaz bude mať zároveň negatívny vplyv na slovenský automobilový priemysel, upozornil na utorkovej (14. 3.) tlačovej konferencii predseda SaS Richard Sulík.
„Chcem vyzvať povereného premiéra Eduarda Hegera, aby jasne povedal, ako sa Slovensko k tejto veci chce postaviť, aby aj svoj postoj vysvetlil, a pokiaľ je to možné, vyzývam ho, aby nesúhlasil so zákazom predaja spaľovacích motorov,“ povedal Sulík.
Premiér aj dočasne poverený minister životného prostredia Ján Budaj podľa Sulíka príliš ľahkovážne súhlasia so všetkým, čo prichádza z Bruselu. „V tomto prípade by bolo naozaj veľmi žiaduce, pridať sa k blokujúcej menšine. To sú krajiny Nemecko, Taliansko Poľsko a Česká republika,“ dodal Sulík.
Proti zákazu je Nemecko
Zákaz spaľovacích motorov schválil Európsky parlament 14. februára. Proti tomuto rozhodnutiu sa najnovšie postavilo Nemecko, ktoré požaduje zachovanie výroby spaľovacích motorov na syntetické palivá. Záverečné hlasovanie o tomto návrhu preto švédske predsedníctvo v rade EÚ odložilo.
Exminister hospodárstva Sulík kritizoval aj svojho nástupcu Karla Hirmana. Ten podľa šéfa liberálov v súvislosti s pripravovanou výstavbou baterkárne spoločnosti Volkswagen v strednej Európe „hodil flintu do žita“. V rokovaní s týmto, ani s inými investormi o možnej investícii do priemyselného parku Šaľa nepokračuje.
Sulík upozornil na možnú stratu konkurencieschopnosti nášho automobilového priemyslu v prípade, že sa nepodarí na Slovensku výrobu batérií do elektromobilov zabezpečiť. Vzhľadom na váhu batérií a na prepravné náklady z výrobní v iných krajinách podľa neho nebude až tak výhodné na Slovensku elektromobily vyrábať.
Heger kritiku odmieta
Heger v reakcii obvinil Sulíka zo zbierania lacných politických bodov. „Skutočným problémom nie je to, že po roku 2035 už nebudeme vyrábať autá s benzínovými a naftovými motormi. Zdroje ropy sú obmedzené a čelíme vážnym klimatickým problémom. S týmito faktami, podloženými množstvom vedeckých výskumov, sa s priateľmi z SaS snáď zhodneme,“ uviedol premiér.
Sulík podľa neho hovorí o téme, ktorá vôbec nie je nová. Spoločne ju odhlasovala drvivá väčšina členských štátov ešte v lete roku 2022. „Európska rodina sa dohodla, že končí výroba vozidiel s naftovým a benzínovým motorom v roku 2035. Uzavreté. Mimochodom, rezort pod vedením Richarda Sulíka s návrhom súhlasil a poskytol podporné stanovisko,“ dodal Heger.
Aktuálnou témou však podľa neho je, aké motory budeme môcť vyrábať aj po roku 2035. „Určite nie je našim záujmom sa viazať výhradne na elektromobilitu. Už teraz máme aj iné alternatívne palivá, ktoré by mali byť budúcnosťou. Zároveň, vývoj a inovácie v tomto smeru napredujú veľmi rýchlo a chceme byť pripravení. Naše automobilky už s týmto vývojom počítajú,“ tvrdí.
Slovensko sa, ako automobilová veľmoc, bude tvrdo zasadzovať, aby sa automobilový priemysel u nás posúval vpred a nezaspal dobu, zdôraznil. „V Bruseli je náš hlas počuť a názory sú rešpektované. Myslím si, že sme to už viackrát dokázali,“ uzavrel predseda vlády.