Na hlavný obsah

Do špeciálnych škôl zaraďovali aj deti, ktoré to vôbec nepotrebovali, zistili školskí inšpektori

Pri kontrole psychodiagnostických centier odhalili viacero nedostatkov.

Do špeciálnych škôl zaraďovali aj deti, ktoré to vôbec nepotrebovali, zistili školskí inšpektori
Ilustračná snímka detí v škole. Foto: RTVS

Školskí inšpektori zistili pri kontrole psychodiagnostických centier viaceré nedostatky. Tým najzávažnejším je nesprávna diagnostika u detí. Ukázalo sa, že do špeciálnych škôl boli zaradené aj také, ktoré to vôbec nepotrebovali.

Inšpekcia kontrolovala centrá v Nitrianskom a Trenčianskom kraji, ktoré vyšetrujú deti s podozrením na mentálne postihnutie. Na základe odporúčania psychológa takéto dieťa môže byť umiestnené do špeciálnej školy, či špeciálnej triedy v základnej škole.

„Tam bola nesprávna voľba metód, postup pri vyšetrení, obsah správ z odborného vyšetrenia takisto nesprávne vypracovali,“ priblížila hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.

Na Slovensku doteraz neexistovali oficiálne pravidlá, ktorými by sa psychológovia mali riadiť. „Takže sme vytvorili rôzne manuály, odborné postupy, nielen samotné štandardy. Zároveň vznikali aj videometodiky s priamymi ukážkami. Štandardy sú aktuálne na ministerstve školstva a mali by vstúpiť do platnosti od prvého septembra,“ vysvetlila psychologička Vedeckého ústavu detskej psychológie a patopsychológie Judita Malík.

Téme sa venovala redaktorka RTVS Andrea Šeligová:

Deti z marginalizovaných rómskych komunít

Inšpekcia tiež dlhodobo upozorňuje na opakované chybné diagnostikovanie detí z marginalizovaných rómskych komunít. Tie často cielene umiestňujú do špeciálnych tried a škôl na podnet základnej školy, ale aj rodiča.

Tieto deti tak oficiálne dosiahnu len prvý stupeň základnej školy, z ktorého nemôžu pokračovať na strednú, hoci by ju reálne zvládli. „Ak sa zistí a súd nám to potvrdil, že toto je ukrivdenie dieťaťu, tak potom máme možnosti. Pokiaľ ten človek je členom Slovenskej komory psychológov, tak táto v rámci vlastne etického kódexu a svojich stanov má právo proti nemu vykonať sankcie,“ vysvetlila riaditeľka odboru inkluzívneho vzdelávania rezortu školstva Jana Merašická.

„Slovenská komora psychológov doposiaľ neriešila podnety tohto typu a ani nedisponuje informáciami o tejto téme,“ uviedla vo svojom stanovisku Slovenská komora psychológov. „Kto je tu ale ďalším veľmi dôležitým orgánom pri ochrane práv detí, je aj komisár pre deti. Rovnako tak aj komisár pre osoby so zdravotným postihnutím. Majú na medzinárodnej úrovni dohliadať na dodržiavanie práv,“ priblížil predseda centra inkluzívneho vzdelávania Viktor Križo.

Pokiaľ rodič s posudkom nesúhlasí, konečné rozhodnutie, či dieťa pôjde do špeciálnej školy alebo triedy, je na ňom.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko