Na hlavný obsah

Veľká časť voličov stále nevie, koho voliť: Politologička povedala, prečo sa prieskumy môžu líšiť od reálnych výsledkov volieb

Podľa Anety Világi je na Slovensku ostrá kampaň.

Veľká časť voličov stále nevie, koho voliť: Politologička povedala, prečo sa prieskumy môžu líšiť od reálnych výsledkov volieb
Ilustračná snímka volebnej komisie. Foto: RTVS

Najvyšší volebný potenciál majú aktuálne strany Smer-SD a Progresívne Slovensko, nasledujú strany Hlas-SD, Republika, SaS a Sme rodina. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu pre RTVS, ktorý vytvorila agentúra MEDIAN SK.

Podľa prieskumu cíti istotu, koho v parlamentných voľbách voliť, 55 percent opýtaných. Prieskum ukázal, že 36 percent opýtaných si je „skôr istých“ a svoju voľbu by zmenili len pri neočakávanej udalosti. Veľká časť voličov však stále nie je rozhodnutá, koho voliť.

zdroj: MEDIAN SK
zdroj: MEDIAN SK
zdroj: MEDIAN SK

Politologička Aneta Világi poukázala na to, že na Slovensku máme približne tretinu ľudí, ktorí necítia zatiaľ motiváciu ísť voliť, ale v posledný deň sa môžu pre účasť rozhodnúť. Práve táto skupina voličov prispieva k nepredvídateľnosti volieb.

Pokiaľ by sa v rámci tejto tretiny vyskytla zásadná väčšina, ktorá by podporovala len jeden prúd, teda len jednu stranu, môže to zásadne zmeniť volebné preferencie, ktoré ukazujú dnešné prieskumy, zhodnotila politologička. Pokiaľ by zmienená tretina voličov nebola taká homogénna, výsledky volieb sa budú súčasným prieskumom podobať viac.

"Dnes na Slovensku máme situáciu, kde naozaj tá ostrá kampaň," zdôraznila politologička s tým, že Slováci narážajú na politiku na každom kroku a majú možnosť byť viac vtiahnutí do politického boja, čím si vytvárajú politickú preferenciu.

"Kedysi sme to mali tak, že ak bol človek prívržencom jednej strany, tak bolo takmer isté, že táto strana od neho aj dostane hlas," poznamenala Világi.

Podľa politologičky rozhoduje pri konečnom výbere aj emočný faktor. Podľa jej slov v politickom súperení veľmi dobre fungujú kampane cielené na emócie, ako sa to niekoľkokrát stalo aj v minulosti.

Správaniu voličov a ich preferenciám sa v reportáži venoval redaktor RTVS Jakub Horáček:

Exkluzívny prieskum pre RTVS vykonala agentúra MEDIAN SK medzi 21. a 24. augustom na vzorke 1 005 respondentov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko