Na hlavný obsah

Dekriminalizácia marihuany, búranie osád či školstvo. Aj tieto témy odzneli v prvej predvolebnej debate na RTVS

Moderovali ju Marta Jančkárová a Marek Makara.

Dekriminalizácia marihuany, búranie osád či školstvo. Aj tieto témy odzneli v prvej predvolebnej debate na RTVS
Snímka z predvolebnej diskusie RTVS. Foto: RTVS

Hosťami utorkovej (19. 9.) predvolebnej diskusie RTVS boli Štefan Panenka (MySlovensko), Ivan Stanovič (Vlastenecký blok), Adriana Szaboová (Karma), Peter Smolka (Spoločne občania Slovenska) a Alfonz Kaliaš (Princíp). Diskusiu moderovali Marta Jančkárová a Marek Makara.

Predstavitelia kandidujúcich subjektov diskutovali o viacerých témach. Jednou z nich bolo aj školstvo a problém s nedostatkom učiteľov, ktorý je najvýraznejší v Bratislavskom kraji.

Líderka strany Karma Adriana Szaboová kritizovala kurikulárnu reformu školstva, ktorú v tomto roku pilotne testujú na 39 školách po Slovensku. „Chceli by sme pristúpiť k exkluzívnemu, nie inkluzívnemu vzdelávaniu,“ uviedla.

Podľa jej slov treba pristupovať ku každému dieťaťu osobitne. Ako príklad fungujúceho školstva uviedla Fínsko. „Musíme vytvárať školy pre nadané deti, aby neboli zaškatuľkované do priemeru, ale aby mohli rásť,“ povedala Szaboová. Dôležitá je podľa nej aj integrácia detí so zdravotným postihnutím.

Segregácia detí z rómskych komunít

Strana Princíp by v budúcnosti chcela zabrániť segregácii rómskych detí do špeciálnych škôl. Riešenie tohto problému, ktoré dlhodobo kritizuje aj Európska komisia, vidí kandidát strany Alfonz Kaliaš v asistentoch, ktorí by deťom hovoriacich rómskym jazykom pomáhali s prekladom učiva, ale aj vo vyučovaní v rómskom jazyku.

„Štát zabúda na to, že sme rómska menšina, ktorá rozpráva rómskym jazykom. Keď deti prídu do cudzieho prostredia a nerozumejú slovenčine, majú horšie výsledky a prepadajú do špeciálnych škôl,“ vysvetlil Kaliaš. Títo žiaci potom podľa neho nemôžu ďalej rozvíjať svoj talent a mnohé často končia na ulici.

Peter Smolka zo strany Spoločne občania Slovenska by pristúpil k zrušeniu niektorých škôl, ktorých absolventi nie sú uplatniteľní na trhu práce. Na Slovensku podľa neho chýba učňovské školstvo. „Jedným z problémov školstva vidím aj v tom, že nám chýbajú remeselníci,“ dodal. Riešením problému s nedostatkom učiteľov by podľa neho mohlo byť navyšovanie platov.

Problém vidia vo financovaní školstva

Odliv učiteľov zo Slovenska do zahraničia by Štefan Panenka zo strany MySlovensko riešil v efektívnejšom financovaní školstva, a to na dvoch úrovniach. Štátnej a komunálnej. „Školstvo, rovnako ako ďalšie sektory, financujeme zo štátneho rozpočtu aj zo žúp. Prerozdelili by sme tieto župy tak, aby to bolo efektívne a aby vedeli ovplyvňovať aj napríklad školstvo,“ uviedol Panenka.

„Politici rozbili zdravotníctvo aj školstvo,“ povedal k tejto téme kandidát strany Vlastenecký blok Ivan Stanovič. Odborné rezorty podľa neho musia riadiť odborníci, nie politici. „Potom v týchto rezortoch nájdu uplatnenie aj nádejní absolventi, čím by sa vyriešil problém odlivu mozgov do zahraničia,“ vysvetlil.

Podpora školstva z rôznych fondov Európskej únie podľa neho zapríčinila, že sa o tento rezort zaujímali politici, ktorí sa len chceli obohatiť. „Politik musí len vytvárať dobré podmienky, aby dané rezorty dobre fungovali. Riadiť ich ale musia odborníci,“ dodal Stanovič.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko