Obyvatelia maďarskej prihraničnej obce Rajka už tri roky čakajú na obnovenie autobusového spojenia s Bratislavou.
Obec je od hlavného mesta vzdialená necelých 25 kilometrov, žije v nej asi päťtisíc Slovákov. Do školy či práce dochádzajú autom alebo vlakom. Tie síce posilnili, no zdraželi.
Autobus 801 z Rajky do Bratislavy a späť premával takmer desať rokov. Spojenie prevádzkoval Dopravný podnik Bratislava (DPB).
Na problematickú dopravu medzi Rajkou a Bratislavou sa pozrel redaktor Radoslav Šebo v Správach RTVS:
„Autobus chodil najprv až k národnému divadlu, čo bolo veľmi dobré, dostupné pre každého obyvateľa. Potom sa znížil počet zastávok a nakoniec chodil len po Rusovce,“ povedal zástupca Slovákov v Rajke z občianskeho združenia KÖZÖSEN – GEMEINSAM – SPOLOČNE Róbert Ploczek.
Na začiatku pandémie v roku 2020 prevádzku tejto medzinárodnej linky najskôr dočasne prerušili, až ju napokon celkom zrušili. Pre dopravný podnik, ktorý ju financoval, bola stratová. O jej obnovení preto ani neuvažuje.
„Dopravný podnik Bratislava môže v princípe zabezpečiť akúkoľvek linku, ak na ňu vznikne objednávka. V tomto prípade však akcionár, ktorým je hlavné mesto, má určené legislatívou zabezpečiť dopravu v rámci mesta. Dopravu v rámci kraja má zabezpečovať župa,“ podotkol hovorca DPB Martin Chlebovec.
Kraj má o linku záujem
„Bratislavský samosprávny kraj má záujem o linku, bohužiaľ, do tohto dňa ešte stále nenašiel partnera na spolufinancovanie na maďarskej strane,“ uviedla hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Lucia Forman.
„My sme s Bratislavským krajom už rokovali. Rokovania sa však zasekli v bode, že obe strany chcú, aby bola takáto linka súčasťou integrovanej dopravy. Avšak, na Slovensku sa na ňu vzťahujú iné zákony, a u nás tiež iné,“ skonštatoval starosta maďarskej obce Rajka Vince Kiss.
Podľa BSK môže o spolufinancovanie na túto linku požiadať maďarské ministerstvo dopravy. V Maďarsku však podľa Kissa spadá cezhraničná integrovaná doprava pod ministerstvo zahraničných vecí a nie pod župu alebo ministerstvo dopravy. „Čiže na tomto bode to viazne,“ doplnil.
Kompetentní na maďarskej strane sa podľa starostu Rajky problémom zaoberajú a riešia, kto bude rokovať s Bratislavským krajom a kto na prevádzku linky prispeje.
O linku je veľký záujem
Starosta hovorí, že je o ňu stále veľký záujem, a to aj napriek tomu, že Rajku s Bratislavou po novom spája 22 vlakových spojení. Dôvodom je dostupnosť.
Priame autobusové spojenie maďarskej obce Rajka s Bratislavou malo priamo v obci celkom päť zastávok. Takáto forma cestovania bola pre miestnych obyvateľov ďaleko výhodnejšia, pretože z niektorých častí obce je železničná stanica vzdialená takmer tri kilometre.
Starosta Rajky hovorí, že to nie je taká veľká obec, aby si mohla dovoliť prevádzkovať nejakú miestnu dopravu k vlakovej stanici.
Zástupca Slovákov žijúcich v Rajke poukazuje aj na to, že po pridaní spojov cestovné lístky zdražejú. Doposiaľ cestujúci zaplatili za jednu jazdu dve eurá, po novom to bude dvojnásobok.
„Štyri eurá jeden lístok, to je osem eur na jeden deň, neviem si predstaviť, ako to budú zvládať, ale nebudú mať inú možnosť,“ poukázal zástupca Slovákov v Rajke Róbert Ploczek.
Miestni obyvatelia veria, že autobusovú linku sa podarí obnoviť. Podobne ako tú do rakúskeho Hainburgu, ktorá funguje vďaka trojitému spolufinacovaniu Bratislavského kraja, hlavného mesta a aj Hainburgu.