Na hlavný obsah

Integrovaná doprava chce na východe Slovenska zaviesť garantované prestupy. Umožní jej to centrálny dispečing

Centrálny dispečing sa stane zdrojom všetkých dopravných informácií na východe.

Integrovaná doprava chce na východe Slovenska zaviesť garantované prestupy. Umožní jej to centrálny dispečing
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Cestovať na jeden lístok po celom východnom Slovensku autobusmi, vlakmi aj v MHD bude možné už o niekoľko rokov. Integrovaná doprava Východ chce postupne zaviesť napríklad garantované prestupy. Umožní jej to nový centrálny dispečing.

Na súčasný stav integrovanej dopravy na východe Slovenska sa v Správach RTVS pozrel redaktor Ondrej Behún:

Úlohou centrálneho dispečingu bude napríklad garantovať cestujúcim prestupy medzi spojmi. Postupne by sa doň mali zapojiť všetci dopravcovia na východe.

„Náš dispečer má informáciu o aktuálnych polohách vozidiel, vie, dajme tomu, zaistiť to, aby následný spoj nejaký čas počkal na spoj, ktorý mu predchádza na danej zastávke,“ povedal konateľ IDS Východ Milan Škorupa.

Centrálny dispečing sa stane zdrojom prakticky všetkých dopravných informácií na východe. Napríklad pre aplikácie či informačné tabule na zastávkach. V pilotnom projekte osadili jednu z nich v obci Slanec pri Košiciach.

Starosta obce Slanec Jozef Bela (nezávislý) uviedol že to má svoj význam najmä v uzloch, kde sa stretávajú autobusová a železničná doprava.

Spoločný lístok ako ďalší krok

Centrálny dispečing je jedným z krokov integrácie dopravy. Tým ďalším by sa mal stať spoločný lístok na autobusovú dopravu.

„Cestujúci si už bude môcť zakúpiť priamy cestovný lístok aj v prípade prestupu, pričom bude mať zachovanú rovnakú cenu, ako keby cestoval priamo,“ potvrdil konateľ IDS Východ Radovan Hužvík.

To by sa malo stať realitou v roku 2024. O rok neskôr by sa mohli zapojiť aj mestské dopravné podniky. Pomohlo by to ušetriť peniaze najmä na linkách do periférií miest.

„Po tých istých trasách premáva regionálna doprava, pokiaľ je tarifne integrovaná, môže poskytovať obyvateľom mesta úplne rovnakú službu za rovnaké peniaze,“ dodal Hužvík.

Integrovaná doprava by podľa dopravného analytika mohla prilákať do autobusov či vlakov ešte viac ľudí, aj vodičov z áut.

„Implementácia je, žiaľ, veľmi pomalá. Kým niektoré štáty majú integrovanú dopravu zavedenú už desiatky rokov, my na Slovensku sme začali robiť prvé kroky,“ skonštatoval dopravný analytik Tomáš Burger.

Na východe by sme sa integrovanej dopravy mohli dočkať už o pár rokov. Od roku 2026 by do nej chceli zapojiť aj železničných dopravcov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny