Školská inšpekcia kontrolovala kvalitu domáceho vzdelávania. Učiť svoje dieťa z prostredia domova chce čoraz viac rodičov. Inšpekcia však upozorňuje na to, že pravidlá, ktoré pre domáce vzdelávanie nastavil štát, neposkytujú kvalitné podmienky pre všetky deti.
Podľa nej chýba objektivita komisionálnych skúšok, evidencia domškolákov, ale riziko predstavujú aj rôzne samozvané vzdelávacie skupiny.
Záujem o domáce vzdelávanie stúpa, má však nedostatky. Zisteniam školskej inšpekcie sa v reportáži v relácii Aktuálne :24 venovala redaktorka RTVS Lea Hubová:
Deti sa v Lesnom klube Za mlynom okrem štandardných predmetov učia napríklad aj o koňoch. Zároveň si na nich môžu zajazdiť. Popoludní nasledujú kreatívne činnosti a opakovanie.
„My sme sa nadchli s manželom pre waldorfskú pedagogiku. Obaja sme to študovali. Ide skôr o bloky. Vzdelávanie je interaktívne,“ uviedla zakladateľka lesného klubu Za mlynom Michaela Bulejková Belanská.
„V domácom vzdelávaní končia aj deti, ktoré si napríklad chceli siahnuť na život, školy nedokázali pokryť alebo vyhovieť ich potrebám. Máme tam veľa detí, so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale takisto deti, ktoré v škole zažili demotiváciu,“ priblížila podpredsedníčka OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku Diana Šimová.
Pochybnosti inšpekcie
Od minulého roka sa môžu žiaci učiť doma až do 9. ročníka základnej školy, ktorá ich vedomosti každý polrok preskúša. Dnes ich je už okolo 1 800.
Školskí inšpektori sa preto rozhodli pozrieť na priebeh a kvalitu komisionálnych skúšok.
„Tie testy vopred doručili deťom, ktoré sa v rámci domškolákov vypracovávali vopred. Potom sme našli overovanie cez komisionálne skúšky formou veľkých skupiniek, to znamená že vy ste ani nevedeli monitorovať, ktoré dieťa má aké vedomosti,“ vysvetlila hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková.
Volajú po zmene zákona
Slovensko sa môže inšpirovať susedným Českom, Holandskom, ale aj Francúzskom. Domškolákov tam skúšajú priebežne, komisionálne skúšky nie sú a absolvovanie predmetov hodnotia na základe dokladov od rodiny.
„Tam rodina doloží, že boli lyžovať, že dieťa behá, lezie, kreslí, maľuje, hrá na nejaký hudobný nástroj, navštívilo nejaký hudobný koncert,“ pokračovala Šimová.
Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková hovorí, že je nutné urobiť aj legislatívne zmeny. „Aby kmeňovou školou bola škola podľa bydliska. To znamená, aby sa nestalo, že dnes máme cez pol Slovenska domškolákov a riaditeľ ani nevie overiť podmienky, v ktorých sa vzdelávanie uskutočňuje,“ dodala.
Rodičia domškolákov tvrdia, že nie každá škola podporuje domáce vzdelávanie. Ministerstvo školstva sa plánuje zisteniami štátnej školskej inšpekcie zaoberať, no zatiaľ nie je jasné v akej podobe.