Európska komisia (EK) v piatok (8. 3.) zverejnila predbežné údaje o smrteľných dopravných nehodách za rok 2023. Vlani zahynulo v EÚ pri dopravných nehodách približne 20 400 ľudí. Predstavuje to mierny jednopercentný pokles v porovnaní s rokom 2022. Na Slovensku to bolo 52 osôb na milión ľudí.
Komisia spresnila, že od základného roku 2019 je niekoľko členských štátov na dobrej ceste k splneniu cieľa EÚ a OSN znížiť počet úmrtí na cestách do roku 2030 o polovicu.
Rozdiel medzi členskými štátmi EÚ je však stále v kontraste. Počet úmrtí na cestách v EÚ vlani v priemere klesol v porovnaní s predchádzajúcim rokom o jedno percento. V porovnaní s rokom 2019 to predstavuje o približne 2 360 menej úmrtí (desať percent), avšak vo viacerých členských štátoch to neplatí.
Od roku 2019 sa počet úmrtí na cestách zvýšil na Slovensku (o štyri percentá) a tiež v Írsku, Lotyšsku, Holandsku a Švédsku. V Španielsku, Francúzsku a Taliansku sa len mierne znížil.
Za posledné štyri roky sú najmä Belgicko, Česko, Dánsko, Maďarsko a Poľsko na dobrej ceste k splneniu 50-percentného poklesu počtu úmrtí a vážnych zranení na cestách do roku 2030.
Najbezpečnejšie cesty majú Švédi a Dáni
Celkové poradie úmrtnosti krajín sa výrazne nezmenilo. Najbezpečnejšie boli v roku 2023 cesty vo Švédsku (22 úmrtí na milión obyvateľov) a Dánsku (27). Na druhej strane mali najvyššiu mieru úmrtnosti Bulharsko (82) a Rumunsko (81).
Priemer EÚ bol 46 úmrtí na cestách na milión obyvateľov, na Slovensku išlo o 52 úmrtí na milión obyvateľov.
Z dostupných údajov za celú EÚ za rok 2022 vyplýva, že 52 percent úmrtí bolo na vidieckych cestách. V mestských oblastiach to bolo 38 percent a deväť percent na diaľniciach. Údaje za rok 2023 ešte nie sú k dispozícii.
Nedostatok vhodnej infraštruktúry
V roku 2022 bolo zabitých viac ako dvetisíc cyklistov. Dôvodom je pretrvávajúci nedostatok vhodnej infraštruktúry a nebezpečné správanie účastníkov cestnej premávky ako prekročenie rýchlosti, rozptýlenie či jazda pod vplyvom alkoholu a drog.
Tri zo štyroch obetí nehôd na cestách boli muži (77 percent) a ľudia vo veku nad 65 rokov predstavovali 29 percent všetkých úmrtí na cestách. Mladí ľudia (18 – 24 rokov) predstavovali dvanásť percent úmrtí.
Cestujúci v automobiloch (vodiči a cestujúci) predstavovali 45 percent všetkých úmrtí, chodci 18 percent, používatelia motoriek a mopedov 19 percent a cyklisti desať percent.
V mestských oblastiach predstavujú zraniteľní účastníci cestnej premávky (chodci, cyklisti a motocyklisti) takmer 70 percent celkových úmrtí.