Počet detí, ktoré nie sú pripravené ísť do školy, sa zvyšuje. Čoraz viac detí zostáva v materskej škole o rok dlhšie. Kvôli odkladom povinnej dochádzky tak škôlky nemôžu prijať viac mladších detí.
Budúci prvák by mal vedieť sústredene pracovať, rozumieť matematickým pojmom, nakresliť obrazce, geometrické tvary či opísať obrázok a komunikovať. Čoraz viac detí v tom má medzery a potrebujú zostať v škôlke dlhšie.
„V porovnaní s minulým rokom to boli dve deti, teraz, čo už máme predbežné zisťovanie, to bude sedem detí,“ potvrdila to riaditeľka trenčianskej materskej školy Zuzana Častulínová. Problém býva aj obyčajné držanie ceruzky. No namiesto toho majú deti iné zručnosti.
„Deti disponujú vedomosťami aj z technologického sveta. Aurát im potom absentujú iné zručnosti, chýbajú im praktické hry, loptové hry, klasické práce doma, pomáhanie, hrubá a jemná motorika je menej rozvinutá,“ informovala riaditeľka Centra poradenstva a prevencie Dolný Kubín Zuzana Machajová.
Čo je problémom detí v materských školách zisťovala v Správach RTVS redaktorka Emília Tóth Lengyelová:
Rodičia sa môžu obrátiť na psychológa
Pripravenosť detí do školy posudzuje psychológ, ktorý pred zápisom škôlkarov otestuje. To, že potrebujú odklad, im odporučí centrum poradenstva a prevencie. „Rodič má právo odmietnuť, ale jeho povinnosťou je informovať školu,“ dodala Machajová.
Mnohí rodičia nevedia, že ich dieťa nie je zrelé na školu. Uvítali by v škôlkach podporný tím, napríklad logopédov či psychológov.
„Do budúcna rezort školstva plánuje túto pozíciu zatraktívniť aj navýšením finančného ohodnotenia, prípadne inými benefitmi,“ uviedlo v písomnom stanovisku ministerstvo školstva.
„Veľmi často sa rodičom stane, že sa dozvedia od psychológov niečo, čo naozaj nečakali, a sú šokovaní, že ich dieťa nie je pripravené na to, aby nastúpilo do školy,“ podotkol riaditeľ Občianskeho združenia Rodičia.sk Matej Stuška.
Deti, ktoré v škôlke zostávajú dlhšie, spôsobujú komplikácie riaditeľom. „Od septembra môžeme o taký počet menej detí prijať, ako by sme mohli prijať, keby deti išli do školy,“ poznamenala Zuzana Častulínová.
Do zápisu do prvého ročníka zostáva menej ako mesiac, do začiatku školského roka polrok. Dovtedy môžu rodičia s deťmi trénovať.
„Bodka, čiarka, oblúky, vlnovky slučky. Odporúčame denne 15 – 25 minút, postupne ten čas naťahovať, čítať rozprávky, básničky, opakovať, recitovať, hrať sa rôzne slovné hry,“ poradila učiteľka bratislavskej materskej školy Eva Pintérová.
„Ak sa niekto spoľahne na to, že to urobí len škôlka, tak je to málo,“ upozornila riaditeľka bratislavskej materskej školy Eva Dubeňová.