Poľská vláda schválila radikálne obmedzenie domácich úloh na základných školách. Študenti sa tešia. Učitelia to nepovažujú za správny krok. Dôraz na memorovanie a domáce úlohy, sa tak dostáva do sporu s tvorivosťou a kritickým myslením.
Žiaci prvého stupňa nebudú dostávať žiadne domáce úlohy. Povolené je naučiť sa raz za pol roka krátky verš. Domáce úlohy pre študentov druhého stupňa budú len dobrovoľné.
„Podľa výskumov o duševnom zdraví detí sú domáce úlohy často jedným z dôvodov ich depresií, stresu či straty záujmu o učenie. Je to faktor, ktorý sa dal najrýchlejšie odstrániť,“ vysvetlila ministerka školstva Poľska Barbara Nowacka.
Deťom sa zmena páči, rodičom už nie
Nový zákon poľského ministerstva školstva platí od apríla. Študenti aj rodičia už pocítili zmenu. Ako ju vnímajú, to už si pozrite v reportáži redaktora Matúša Opartyho zo Správ RTVS:
„Ja som rada, lebo veľa úloh sa mi nepáčilo. Nemali zmysel, lebo mnohí moji spolužiaci si ich ráno odpísali od niekoho, kto si ich urobil. Alebo niečo odpísali z internetu,“ priblížila žiačka piatej triedy Ola Kozaková.
Jej mame Magde Kozakovej sa obmedzenie domácich úloh nepáči. „Domáce úlohy pomáhali deťom, aby si učivo naozaj zapamätali. Ja si niektoré veci vďaka tomu pamätám doteraz,“ priblížila.
Dôvod nefunkčnosti vzdelávania
Takmer každá nová vláda v Poľsku sa pokúsila o reformu školského systému. Mnohí učitelia to považujú za hlavný dôvod zmätku a nefunkčnosti vzdelávania.
„Naši učitelia si myslia, že sa to stalo príliš narýchlo, uprostred vyučovania. A málo sa o tom hovorilo, málo konzultovalo. Objavila sa politická vôľa a zrazu to bolo. Myslím, že sa najprv malo hovoriť s učiteľmi,“ reagoval predseda poľskej Únie učiteľov Slawomir Broniarz.
Zatiaľ čo niektoré štúdie ukázali, že domáce úlohy sú pre žiakov málo prospešné či až zaťažujúce, iní odborníci tvrdia, že im pomáhajú rozvíjať študijné a pracovné návyky.