Asi štvrtina českých detí dostáva pri zápisoch do prvých tried odklad. Česko je rekordmanom v rámci Európy.
V porovnaní so Slovenskom je to trojnásobne viac. V Nemecku majú odklad len dve percentá detí. Vo Francúzsku vôbec.
Ako chce Česko riešiť odklady pri zápisoch prvákov? O tom sa s odborníkmi v Správach RTVS rozprávala redaktorka Katarína Vítková:
Na zápis do 1. triedy vstupuje 7-ročný Denis. Má o rok viac ako väčšina prichádzajúcich škôlkarov. Absolvoval už rok v prípravnej triede, lebo mal odklad.
„Dôvody? Nepripravenosť a nesústredenosť. Pomohol ten rok, teraz je sebavedomejší,“ uviedla jeho matka.
Denis dostal odklad na základe posudku pedagogicko-psychologickej poradne, ktorá so školou spolupracuje a ktorá má tradične pre posudky plný diár od februára do apríla.
Presnou metodikou pomocou kresby, testu zručností, zrakových postrehov či viazanosti liniek dokáže určiť, či dieťa pre 1. triedu dozrelo.
„Teraz hrá rolu to, že odklady sa stali zvykom, že je to bežné, že rodičia rovno počítajú s tým, že v 1. triede budú aj deti, ktoré budú o rok alebo dva staršie. Keď ich dieťa nastúpi ako čerstvo 6-ročné, tak z toho môžu prameniť obavy,“ uviedla psychologička Marie Mesanyová.
Riaditeľ ZŠ Lyčkovo námestí Jan Korda podotkol, že môžu podnikať akékoľvek kroky, ale rozhoduje aj tak rodič.
Ministerstvo to považuje za problém
To, že každé štvrté dieťa v ČR má odklad, považuje tamojšie ministerstvo školstva za problém. Plánuje ich preto obmedziť.
Hovorkyňa Ministerstva školstva ČR Tereza Fojtová ozrejmila, že chystajú kombináciu rôznych opatrení. „Od tých najradikálnejších, kedy by došlo k obmedzeniu vydávaných odkladov na základe prísneho obmedzenia veku, až po opatrenie, kedy by o tom rozhodovali nielen poradne, ale aj riaditelia škôl,“ dodala.
Psychologička Marie Mesanyová si myslí, že ak ministerstvo obmedzí odklady, tak problémy sa presunú do 1. triedy.
Psychológovia preto navrhujú znížiť nároky školských osnov v prvých troch triedach, dovzdelať učiteľov v práci s deťmi s rôznymi poruchami a najmä znížiť tlak na výkon.
Ministerstvo plánuje zavádzať systém zmien pozvoľna, nie z roka na rok plošne v celej ČR. S ohľadom na to, aby nedošlo k jednorazovému pretlaku a veľkému prílivu žiakov do škôl.