Väčšina kupcov áut poriadne zvažuje značku a model. To je prípad aj manželov Mikulíkových z Liptovského Mikuláša, ktorým sa v priebehu pár mesiacov trikrát pokazilo auto. Predajca áut však tvrdí, že takéto chyby sa stávajú.
Eva a Miroslav Mikulíkoví si pred dvomi rokmi kúpili auto zn. Dacia Sandero. Model zvolili najmä preto, lebo vedeli, že vďaka nízkej spotrebe ho manžel bude využívať na cestovanie do práce a späť. Denne najazdí 16 až 18 kilometrov. Pán Miroslav sa s prvým vážnym problémom počas jazdy stretol po roku pravidelného používania.
„Išiel som do práce a auto nevykazovalo žiadnu chybu, bolo zhruba mínus 13 stupňov. Nejakých 200 metrov od môjho zamestnania mi naskočila červená kontrolka ‚stop‘. Auto začalo strácať otáčky a do firmy som došiel len na dvojke a auto mi išlo 30-kilometrovou rýchlosťou,“ opisoval svoju prvú skúsenosť.
Vozidlo následne odviezli do servisu, kde poruchu ešte v ten istý deň odstránili. Chybu mali tiež konzultovať s firmou Dacia a manželov uistili, že by sa už nemala opakovať.
„Dali nám nejaké informácie, že ako sa vlastne jazdí na aute. Že sa jazdí málo, že sa jazdí malou rýchlosťou – vlastne to môžu byť dôvody toho, že na tom vznikla taká chyba- Pritom ja som tiež oponoval určitými vecami, že ja na aute jazdím v podstate 90-kilometrovou rýchlosťou v obci 50, ale auto mi dosahovalo výkon taký, aký malo,“ priblížil pán Miroslav.
Fungovalo 46 dní
Po vrátení auta do rúk majiteľa bežalo vozidlo ako hodinky. No prešlo presne 46 dní od opravy, kedy teploty na Liptove klesli pod -10 stupňov. Vozidlo počas jazdy znova začalo strácať výkon a rozsvietila sa kontrolka motora.
„Povedali nám, aby sme auto aspoň raz za čas prešvihli niekde na diaľnici, aby auto nechodilo stále len tých 90. Kúpil diaľničnú známku a začal som chodiť do práce aj z práce nejaký čas po diaľnici,“ opísal pán Miroslav.
Začiatkom tohto roka sa porucha zopakovala tretíkrát – s príchodom prvých mrazov. Podľa pána Miroslava sa zopakovala tá istá chyba. A keď sa chyba opakovala tretí raz, pani Eva podala reklamáciu. Adresovala ju firme, od ktorej auto kupovali a aj Renaultu do Bratislavy.
„Obidvaja mi odpovedali v zákonnej lehote. Veľmi ma zarazila odpoveď z Bratislavy, z ktorej mi prišiel email, citujem, ‚žiaľ výskyt vašich porúch nevieme ovplyvniť, nakoľko, ako vám už bolo spomínané, vykonáva vaše vozidlo vzdialenosti, pri ktorých sa nezahreje na prevádzkovú teplotu, čím vzniká nadbytočný kondenzát vody spôsobujúci pri mrazoch tieto situácie‘,“ prečítala pani Eva.
„S technickým oddelením sme daný prípad analyzovali. V určitých jazdných režimoch, v chladnejšom prostredí a používaní menej kvalitného paliva môže dôjsť k falošnej detekcii v systéme vozidla a k zablokovaniu časticového filter. Následne sa obmedzí výkon motoru vozidla a vozidlo prejde do núdzového režimu,“ informovala PR manažérka Renault Slovensko Ivana Obádalová.
Firma, od ktorej manželia vozidlo kupovali odpovedala, že nemajú nárok na vrátenie peňazí ani tovaru. „Pretože tam nebola trikrát tá istá chyba, ako spomínam, ale už z ich vyjadrenia, kde písali poruchy je jasné, že všetko je chyba vstrekovania,“ pokračovala pani Eva.
Odmietajú aj výmenu
Podľa nezávislého právnika môže majiteľ vozidla môže za určitých podmienok odstúpiť od zmluvy. „Akonáhle sa objaví nejaká vada tretíkrát, to znamená, že máte dve opravy a tretíkrát sa objaví tá istá vada, tak v tom prípade vzniká právo na odstúpenie od zmluvy. Keď sa odstúpi od zmluvy, je možné žiadať vrátenie celej sumy,“ uviedol nezávislý právnik Milan Ficek.
Pokračoval, že môžu rovnako požadovať výmenu auta za nové. V prípade manželov Mikulíkových pravdepodobne ide o výrobnú chybu vozidla a predajca by mohol žiadosti vyhovieť.
„Keď sa opakujú vady, ale sú iné, platí, že musia byť minimálne trikrát na to, aby bolo možné odstúpiť od zmluvy. A toto právo vyplýva priamo z Občianskeho zákonníka,“ upozornil Ficek.
Výrobca automobilov značky Dacia, ktorým je Renault, kaziace sa vozidlo odmieta vymeniť. „Táto situácia nastala podľa našich informácii zo servisu dvakrát za dva roky používania vozidla. Následne bol časticový filter odblokovaný v rámci záruky v našom autorizovanom servise. Z nášho pohľadu nejde o vadu vozidla. Vozidlo je funkčné a nie je dôvod k vráteniu vozidla,“ uviedla Obádalová.
Majú šancu uspieť na súde
„Nie je to hriankovač. O chvíľu sa skončí záruka auta, a keďže teraz sú plusové teploty a je možné, že tento rok vlastne nebudú mínusové teplote, pretože auto funguje výborne len počas letných mesiacov a vtedy, keď teplota neklesá pod -10 stupňov. Ak neklesne pod mínus desať, tak auto stráca záruku koncom októbra 2024 tohto roku a bude na nás, aby sme všetky tie opravy platili,“ povedala Eva Mikulíková.
Podľa právnika majú manželia Mikulíkoví veľkú šancu uspieť, ak sa rozhodnú riešiť tento problém súdnou cestou.
„Väčšina ľudí chce odstúpiť od zmluvy. Predávajúci to často neakceptujú a niekedy to končí na súde, svojich práv sa domáhajú súdnou cestou. Súd potom posudzuje, či tam to právo vzniklo alebo nie. Obyčajne spotrebitelia majú na vrch a súdne spory vyhrávajú,“ uviedol Ficek.
Takýto problém sa okrem súdnej cesty dá riešiť aj mediáciou. „Vieme, že Slováci nie sú veľmi nadšení z mediácie a riešenie týmto spôsobom. Napriek tomu poukazujeme, že takáto alternatíva tu je. Je možné ju využiť a dočkať sa toho riešenia a reklamácie, tak aby to netrvalo veľmi dlho a nemuseli chodiť na súdy,“ povedala Stašenková.
Manželia Mikulíkoví majú dve možnosti. Celý problém riešiť súdnou cestou, čo môže byť zdĺhavý niekoľko ročný proces, alebo využiť riešenie sporov formou meditácie a snažiť sa o mimosúdne riešenie.
Tá sa začína spísaním dohody o riešení sporu, pokračuje objasňovaním sporu a návrhom riešenia sporu. Vždy končí záverom, ktorý môže byť dohoda, čiastková dohoda alebo žiadna dohoda. Celý proces trvá niekoľko týždňov, ale i mesiacov, ale je vždy kratší ako súdne konanie.