Kým mnohí v Európe pochybujú o elektromobiloch, situáciu využíva Čína. V tomto segmente začína dominovať. Čínske elektromobily tvoria dnes osem percent európskeho trhu a do roku 2025 by ich podiel mohol stúpnuť na pätnásť percent. Európske automobilky by mohli prísť o zisky.
Elektromobily dovezené z Číny sú lacné. Európania preto o ne majú väčší záujem. „Stavili na elektromobilitu. Videli, že to je ten segment, kde klasické automobilky – či už európske alebo americké – trochu zaspali,“ uviedol dekan Fakulty ekonomiky a podnikania Paneurópskej vysokej školy Tomáš Dudáš.
„Rozhodujúcu časť ceny predstavuje práve batéria. Na výrobu batérii potrebujú lítium a lítium je komodita, ktorú strategicky ovláda niekoľko ťažobných spoločností vo svete, kde má aj Čína svoj podiel. Tým pádom vie ovplyvňovať cenu batérií,“ povedal ekonóm Obchodnej fakulty EUBA Ľuboš Pavelka.
Elektromobilom z Číny sa v Správach RTVS venovala redaktorka Andrea Škutová:
Vyšetrovanie Číny
Európska únia začala proti Číne vyšetrovanie. Zisťujú, či automobily na európsky trh exportujú férovo. Ak by však obchodovanie medzi Čínou a Európou obmedzili, postihne to aj Slovensko.
„Na Slovensku máme automobilky, ktoré vyrábajú určité modely. Tie najluxusnejšie s pridanou hodnotou pre celý svet, takže aj pre Čínu,“ priblížil prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.
„Čína patrí medzi naše tri najväčšie exportné trhy. Až 40 percent produkcie zostáva v Európe, štvrtina smeruje do Severnej Ameriky a 20 percent do Číny,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič-Makayová.
Chýba kvalifikovaná pracovná sila
Konkurencia na trhu bude podľa odborníkov stále väčšia. Automobilky tak budú musieť znižovať ceny elektromobilov. Prispôsobiť sa bude musieť aj Slovensko. Už teraz nám však chýba kvalifikovaná pracovná sila.
„Hľadáme celkovo asi 1 600 zamestnancov, ktorých potrebujeme do konca roka umiestniť v našom závode. Z toho asi 250 zamestnancov, ktorí budú pracovať na pozíciách autoelektrikár a autoelektronik,“ priblížil vedúci personálneho oddelenia Volkswagen Slovakia Zlatko Uhlík.
Odborníci upozorňujú, že záujem o kúpu elektromobilov a tým aj vyššie zisky by mohol podporiť štát formou dotácií. Vyplácajú ich už napríklad v Česku.