Na hlavný obsah

Podiel emisií v doprave napriek prísnejším opatreniam EÚ neklesá

Môže za to nárast počtu áut a ich zvyšujúca sa hmotnosť.

Podiel emisií v doprave napriek prísnejším opatreniam EÚ neklesá
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Emisie v doprave v Európskej únii za posledných dvanásť rokov neklesli, tvrdí Európsky dvor audítorov. Práve osobné automobily tvoria polovicu emisií CO2. Môže za to nárast počtu áut a ich zvyšujúca sa hmotnosť. Odborníci odporúčajú rozvíjať aj iné druhy dopravy.

Nulové emisie oxidu uhličitého v osobnej doprave od roku 2035 – taký je plán EÚ. Napriek sprísňujúcim sa pravidlám pri výrobe nových áut však podiel skleníkových plynov v ovzduší neklesá.

„Je rozdiel medzi emisiami, ktoré dosahujú nové automobily v laboratórnych podmienkach, a reálnymi emisiami už na cestách. V prípade naftových motorov emisie prakticky neklesli a v prípade benzínových motorov klesli len mierne,“ priblížil analytik Radovan Potočár.

Emisiám v doprave sa v relácii Správy :24 venoval redaktor RTVS Peter Mútňan:

Napríklad na Slovensku emisie v doprave od roku 1990 stúpli približne o desať percent. Môže za to najmä nárast veku vozidiel a žiadna podpora na nákup elektromobilov. Ďalším problémom je trend veľkých a ťažkých áut typu SUV, ktoré majú vyššiu spotrebu.

„Legislatíva musí byť nastavená tak, aby nejakým spôsobom podporovala výrobu, predaj a nákup ľahších áut. A je jedno, či má spaľovací motor, alebo elektromotor, autá musia byť ľahšie,“ myslí si motoristický novinár Václav Lipavský.

Zaostávame v elektromobilite

Na Slovensku jazdí v priemere aj najmenej elektromobilov v rámci celej Únie. Elektromobilita však nemá byť jedinou možnosťou, ako znižovať emisie.

„Pokiaľ budeme vyrábať elektrickú energiu s vysokým emisným dopadom, ako je to dnes v niektorých európskych krajinách, tak vytvárame len nejaké preskupenie tých emisií, že nebudú v doprave, ale budú v energetike,“ priblížil viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.

„Preto potrebujeme investovať aj do rozvoja železničnej infraštruktúry, ktorú sme dlhé roky a desaťročia zanedbávali. Ľudia musia mať alternatívy,“ zdôraznil europoslanec Martin Hojsík.

Približne polovicu emisií v doprave tvoria osobné automobily. Riešením, ako znížiť podiel osobných áut najmä v mestách, a tým pádom aj znížiť emisie, je podľa odborníkov posilňovať verejnú dopravu, napríklad autobusmi.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika