Na hlavný obsah

Jadrová bomba alebo poistka pre občanov? Strany prezradili, aké majú plány s paragrafom 363 či ÚŠP (anketa)

Niektorí politici ich chcú rušiť, ďalší sú pripravení ich chrániť.

Jadrová bomba alebo poistka pre občanov? Strany prezradili, aké majú plány s paragrafom 363 či ÚŠP (anketa)
Na snímke vľavo špeciálny prokurátor Daniel Lipšic, vpravo generálny prokurátor SR Maroš Žilinka. Foto: TASR/Jaroslav Novák, Pavol Zachar, koláž RTVS

Kým strany Smer-SD alebo Republika by chceli Úrad špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) zrušiť a hovoria v jeho súvislosti s politizáciou a prenasledovaním politických oponentov, Progresívne Slovensko, SaS či Demokrati sú pripravení túto inštitúciu brániť. Niektorí z nich aj v ústave.

Podobný rozkol je medzi predstaviteľmi politických strán aj pri otázke prípadných zmien v paragrafe 363, ktorým Generálna prokuratúra SR v minulosti zrušila viaceré obvinenia vo veľkých medializovaných kauzách. Týkalo sa to napríklad bývalého šéfa SIS Vladimír Pčolinského, podnikateľa Jaroslava Haščáka či predstaviteľov strany Smer-SD Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Progresívne Slovensko nazýva tento paragraf chorým prvkom trestného poriadku, Demokrati zas jadrovou bombou. Naopak, jeho zmenu po voľbách určite nebudú presadzovať strany Hlas-SD, Smer-SD, Republika či Sme rodina, podľa ktorých ide o významný nástroj a poistku, ktorá občanov ochráni pred zneužívaním moci zo strany štátu.

Hovoria o politizácii a chceli by ich zrušiť

Zrušenie špeciálnej prokuratúry by si želal Smer, Republika i Kotlebovci. Kritizujú politizáciu inštitúcie. „Na čele ÚŠP máme politika s jasnou názorovou ideológiou, ktorý si tam za posledné dva roky dosadil jemu názorovo blízkych prokurátorov. Stačí si pozrieť oficiálne vyjadrenia UŠP, či niektorých sudcov ŠTS, zásada zdržanlivosti v trestnom konaní im nič nehovorí. Doslova si drukujú s niektorými politikmi,“ uvádza v stanovisku strana Smer-SD.

„Dlhodobo sa ukazuje, že špeciálna prokuratúra je spolitizovaná slúži len na prenasledovanie politických oponentov (opozície) a občanov s iným názorom,“ pridáva sa predseda hnutia Republika Milan Uhrík.

„Obe inštitúcie /ÚŠP a ŠTS/ by sme zrušili. Slúžia totiž v zásade hlavne na prenasledovanie politicky nepohodlných osôb pre vládnu garnitúru, ktorá je práve pri moci. Zriaďovanie špeciálnych súdov a prokuratúr je navyše typické pre totalitné režimy, nie pre režimy demokratické,“ dopĺňa Rastislav Schlosár z ĽSNS.

Zmeny nevylučuje ani Hlas či Sme rodina

O niečo zdržanlivejšia je strana Hlas-SD, ktorá ale priznáva, že „dozrel čas na odbornú diskusiu o fungovaní celého systému trestného práva na Slovensku“. Matúš Šutaj Eštok síce najskôr zhodnotil prvé roky fungovania ŠTS i ÚŠP pozitívne, ale k aktuálnemu stavu vyjadril pochybnosti. „Dnes si musia občania sami vyhodnotiť, či prioritou oboch inštitúcií bol boj s organizovaným zločinom alebo iné ciele,“ dodáva.

Sme rodina nevníma problém so zachovaním či už ŠTS alebo ÚŠP. „Skôr ide o to, aké bude mať obsadenie a akým spôsobom sa bude viesť,“ priznáva Boris Kollár. „Veľa sudcov a prokurátorov rozhoduje spôsobom nezodpovedajúcim faktom. V tomto by sa to na ŠTS a ÚŠP malo upratať,“ uzatvára predseda parlamentu.

Pripravení brániť

Na opačnej strane barikády, pripravení brániť tieto inštitúcie, stoja strany Sloboda a Solidarita, Demokrati či Progresívne Slovensko. Podľa Márie Kolíkovej z SaS majú obe inštitúcie nezastupiteľnú úlohu v boji proti korupcii. „Sme pripravení obe inštitúcie chrániť aj v ústave,“ tvrdí.

S bývalou ministerkou spravodlivosti súhlasí aj Juraj Šeliga z Demokratov. „Pri ÚŠP je to o to dôležitejšie, že je formálne súčasťou generálnej prokuratúry. Toto však nie je dobré riešenie, pretože stále má generálna prokuratúra možnosti, ako zasahovať do činnosti ÚŠP. Toto je nežiaduce a treba ÚŠP odčleniť,“ navrhuje.

„Vo všeobecnosti je špecializácia súdov a prokuratúry trend, ktorý je prospešný a nevyhnutný. Politici a političky by mali neustále vytvárať pre ich špecializáciu také podmienky, ktoré zabezpečia napĺňanie verejného záujmu na úspešnom stíhaní kriminality a ochrane ľudí a spoločnosti pred kriminálnikmi,“ pripája sa Branislav Vančo z Progresívneho Slovenska.

Dôvod na zrušenie ÚŠP nevidí ani KDH. „Pre zvýšenie dôvery je však potrebné, aby do budúcna nedochádzalo k mediálnym konfliktom medzi predstaviteľmi prokuratúry a prípadné iné odborné pohľady sa riešili vždy len na profesionálnej báze rešpektujúc postavenie jednotlivých inštitúcií,“ upozorňuje bývalý minister spravodlivosti Viliam Karas.

Paragraf 363 – jadrová bomba alebo nástroj na ochranu

Názory zástupcov jednotlivých strán sa rozchádzajú aj v otázke paragrafu 363. Kým jedni by ho najradšej zrušili alebo obmedzili, druhí ho naopak považujú za dôležitý a nedotknuteľný nástroj.

Progresívne Slovensko napríklad navrhuje nahradiť paragraf 363 novým systémom pre kontrolu zákonnosti prípravného konania, v ktorom nebude mať posledné slovo generálny prokurátor, ale nezávislý sudca. „Z paragrafu 363 sa pod vplyvom postupných nenápadných zmien právnej úpravy stal chorý prvok slovenského trestného poriadku a k jeho aplikácii súčasným generálnym prokurátorom má vážne výhrady aj Ústavný súd,“ pripomína Branislav Vančo z PS.

Zrušenie paragrafu 363 chcú aj Demokrati. „Toto ustanovenie je nástrojom, ktorým sa dá zmariť celé vyšetrovanie. Je to jadrová bomba a neexistuje záruka, že ak bude v rukách len jedného človeka, že tento ju bude používať vo verejnom záujme,“ zdôvodňuje Juraj Šeliga.

Mária Kolíková z SaS dodáva, že na ochranu zákonnosti stíhaných osôb existuje aj množstvo iných nástrojov. Paragraf 363 navrhuje zmeniť tak, aby generálny prokurátor mohol len otvárať zastavené kauzy.

Zrušenie paragrafu 363 nie je riešením podľa Viliama Karasa z KDH, zmeny však nevylučuje. „Ak sú námietky, že paragraf 363 sa používa nesprávne alebo v rozpore s doterajšou praxou, môže to ľahko kolektívne posúdiť skupina odborníkov a navrhnúť úpravy. Je to vec odbornej diskusie za okrúhlym stolom a ak z takejto odbornej debaty vyplynie potreba zmeny, KDH ich bude plne podporovať,“ vysvetľuje.

Zmenu spomínaného paragrafu určite nebudú presadzovať strany Hlas-SD, Smer-SD, Republika ani Sme rodina. Vnímajú ho ako nástroj na kontrolu prípravného konania a ochranu občanov.

„Vidíme ho ako poistku pre každého občana Slovenskej republiky, že štát proti nemu nebude zneužívať svoju moc,“ hovorí Matúš Šutaj Eštok z Hlasu.

Republika považuje 363 za súčasť systému protiváh a bŕzd, ktorá bráni zneužívaniu trestného práva. „Celý rozruch okolo jeho údajného zneužívania je vyvolaný umelo a zámerne politikmi, ktorí by si radi želali návrat politických procesov v štýle 50. rokov, kde by mohli cez účelové trestné stíhania lynčovať svojich politických oponentov,“ tvrdí Milan Uhrík.

„Paragraf 363 je jediný nástroj, ktorý vás chráni pred tým, aby si tu ľudia ako Lipšic, robili z ÚŠP nástroj na likvidáciu nepohodlných osôb,“ pridáva sa Smer.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko