Niektorí pedagógovia sa obávajú, že umelá inteligencia (AI, z anglického artificial intelligence) sa môže vo zvýšenej miere začať používať aj na vypracovanie záverečných prác a rôznych iných školských zadaní. Ministerstvo školstva naznačilo, že v niektorých študijných programoch by sa kvalifikačné práce mohli stať minulosťou.
Odborník na umelú inteligenciu Ivan Sekaj z Fakulty elektrotechniky a informatiky (FEI) Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave povedal, že generatívne nástroje AI dokážu vytvárať nové texty, obrázky alebo videá na základe naučených predlôh.
Vedia taktiež tvoriť aj obrazy, 3D objekty (napríklad sochy) alebo hudbu. „Keby to vytvorili ľudia, nazvali by sme to umením,“ podotkol.
Vysvetlil, že základom generatívnych metód AI sú tzv. hlboké neurónové siete (dátové modely s miliardami parametrov), ktoré sa naučia po dlhých týždňoch tréningu na výkonných superpočítačoch z natrénovaných predlôh generovať nové, doteraz neexistujúce výstupy.
„Tie môžu byť podobné, ako už existujúce texty, obrazy, hudba. Môžu taktiež kopírovať nejaký štýl, aby vyhoveli požiadavkám zadávateľa. Učia sa zo všetkých možných dostupných zdrojov a databáz,“ dodal.
Dokážu generovať texty aj v slovenčine
Tieto nástroje dokážu generovať texty aj v slovenskom jazyku. „Výstupy na mňa pôsobili gramaticky aj štylisticky korektne. Keby takéto texty písali študenti na našej technickej univerzite, bol by som veľmi spokojný,“ uviedol Sekaj.
Mnohé nástroje generatívnej AI, ako sú četovacie boty ChatGPT, Bing Chat, Bard alebo nástroje na generovanie obrázkov zo slovného opisu zadávateľa Midjourney a DALL-E sú bežne dostupné každému. Odborník tvrdí, že na to stačí bežný počítač alebo mobil, ktoré sú pripojené k internetu. Používateľ si vytvorí konto, spravidla bezplatne, za pár minút a môže ich využívať.
„Môžete komunikovať po slovensky alebo v ľubovoľnom inom jazyku a požiadavky môžete formulovať obyčajnou hovorovou rečou,“ podotkol.
Z výskumu, ktorý realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity Cyrila a Metoda (FKM UCM) v Trnave, vyplynulo, že až 37 percent učiteľov sa obáva, že by nedokázali odlíšiť prácu vypracovanú umelou inteligenciou od práce študentov.
Nástroje AI dokážu podľa Sekaja skutočne generovať texty, a to od slohov pre žiakov základných škôl až po diplomové alebo dizertačné práce na univerzite alebo romány. „Zatiaľ je k tomu potrebná istá interakcia medzi zadávateľom a strojom, ale po niekoľkých (resp. aj mnohých) krokoch komunikácie je možné získať veľmi kvalitný výsledok,“ doplnil.
Odhaliť plagiát je až nemožné
Expert na AI upozornil, že pri odborných alebo vedeckých textoch môže byť „až nemožné“ rozlíšiť, či je autorom človek alebo stroj. Platí to podľa neho najmä pri prácach z oblasti literatúry, umenia či žurnalistiky.
„V oblasti prírodných alebo technických vied je problém menší. Ich podstatou sú vedecké výsledky a ich textový opis je skôr sekundárny,“ uviedol Ivan Sekaj. Nevidí však problém v tom, že texty vysvetľujúce vedecké výsledky vytvorí stroj. „Hoci všetko, čo som nenapísal sám, ale kde som podpísaný je možné považovať za plagiátorstvo,“ upozornil.
Vypracované záverečné práce sa nahrávajú do Centrálneho registra záverečných a kvalifikačných prác (CRZP), následne ich kontroluje antiplagiátorský systém. „Tento systém sa zrejme dá obísť tým, že študenti požadujú od stroja iné formulácie, prípadne ich sami korigujú. Pokiaľ viem, nástroj dokáže aj preformulovať text na požiadanie,“ povedal odborník z STU.
Ivan Sekaj si myslí, že v budúcnosti by s odhaľovaním plagiátov a falšovaním výsledkov mohol nastať problém. „Ak sa tak stane (čo sa asi stane), budeme sa musieť obrátiť na iné formy skúšania a overovania znalostí,“ dodal.
Existujú však aj produkty AI, ktoré sú schopné identifikovať, že dielo vypracoval stroj. „Do akej miery sú spoľahlivé neviem, nemám s tým skúsenosti, ale obe strany sa budú zdokonaľovať v priebehu času,“ doplnil.
Inštitúcie zareagovali
Centrum vedecko-technických informácií SR (CVTI SR), ktoré prevádzkuje aj antiplagiátorský systém uviedlo, že tieto hrozby vníma. Systém ANTIPLAG SK funguje od roku 2010. „Kontinuálne upravujeme a vylepšujeme tento systém, a to najmä na základe aktuálnych situácií (napr. pokusy o obídenie detekcie), resp. podnetov od používateľov systému,“ vysvetlilo CVTI SR.
„Podstatná časť dopadov umelej inteligencie sa týka oblasti generovania textov, čo priamo súvisí s problematikou odhaľovania plagiátorstva,“ uviedlo centrum s tým, že je vo fáze, kedy sa pokúša s dodávateľmi informačných systémov a akademickou obcou analyzovať, ako proti rizikám postupovať.
Ministerstvo školstva otvára nové otázky
„Umelá inteligencia otvára témy potreby a nastavenia záverečných prác, s ktorými bude musieť pracovať celý vysokoškolský priestor, vrátane európskeho priestoru a bolonského systému,“ reagoval rezort školstva.
Ministerstvo v tejto súvislosti rieši otázku, či budú záverečné práce pri niektorých študijných programoch potrebné.
„Na úrovni vysokých škôl sa o to viac vyžaduje precíznejšia práca vo vzťahu školiteľ – študent, kde sa predpokladá, že počas konzultácií bude overené, že daný študent téme rozumie, je v nej zorientovaný a vie argumentačne podložiť názory,“ uviedol rezort.
Študenti už umelú inteligenciu používajú
Ivan Sekaj povedal, že študenti na FEI STU už používajú rôzne produkty AI, aj zmienené chatboty, celkom bežne. „Určite aj na písanie textov, dokonca aj na písanie počítačových programov. Ja ich skúšam vždy osobným dialógom, diskusiou o postupe, či rozumejú funkcii a či vedia interpretovať výsledky,“ podotkol.
V prípade diplomových alebo bakalárskych prác mu nezáleží na tom, či sprievodný text napísal stroj alebo študent. „Podstatné sú výsledky (metódy, postupy, funkcionalita a kvalita produktu), ktoré študent vytvorí,“ skonštatoval.
Pokiaľ ide o budúcnosť školstva, expert nevidí zmysel zakazovať používať nástroje umelej inteligencie. „O znalostiach študentov sa v budúcnosti asi budeme môcť spoľahlivo presvedčiť iba istou formou dialógu,“ dodal s tým, že situácia môže byť zložitejšia najmä v humanitných odboroch vysokoškolského štúdia.
Predpovedal, že umelá inteligencia postupne zmení školstvo. „Spôsob overovania znalostí sa bude taktiež musieť zmeniť. AI však bude meniť celú ľudskú spoločnosť. Prinesie mnoho benefitov, ale predstavuje aj mnoho rôznych rizík,“ uzavrel Sekaj.