Na hlavný obsah

Na Slovensku vlani výrazne stúpol počet vyrobených vozidiel. Rast sa očakáva aj v tomto roku

Prognóza na rok 2024 je pozitívna.

Na Slovensku vlani výrazne stúpol počet vyrobených vozidiel. Rast sa očakáva aj v tomto roku
Na snímke zamestnanec obsluhuje montážnu linku modelu automobilu Land Rover Defender vo výrobnom závode Jaguar Land Rover v Nitre v stredu 25. októbra 2023. Foto: TASR/Jaroslav Bublinec

Na Slovensku sa v roku 2023 vyrobilo podľa predbežných výsledkov 1,08 milióna vozidiel, čo predstavuje nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100-tisíc vozidiel.

Informovali o tom zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR na výročnej tlačovej konferencii.

Prognóza na rok 2024 je podľa nich pozitívna. Očakáva sa, že v tomto roku výroba opäť stúpne, mala by dosiahnuť 1,13 milióna vozidiel.

Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1 000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel.

SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko.

Sektor zamestnáva vyše 170-tisíc ľudí

Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 percenta, na exporte je to 41,4 percenta. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170-tisíc ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255-tisíc ľudí.

„Tieto výsledky sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že sa podarilo zaviesť veľmi dôležitý nástroj, tzv. kurzarbeit. Boli sme preto schopní udržať zamestnanosť a výborné čísla v produkcii automobilov po obnovení dodávateľského reťazca po covidovej a polovodičovej kríze,“ uviedol k výsledkom minulého roka prezident ZAP SR Alexander Matušek.

Vďaka aktívnemu prístupu a snahe o neustály dialóg sa predstaviteľom ZAP SR podľa neho podarilo dosiahnuť viacero pozitívnych vecí.

Okrem iného sú to národné víza, ktoré umožnili získať dodatočných pracovníkov pre automobilový priemysel z tretích krajín.

Rovnako pozitívne je preplácanie polovice nákladov na budovanie verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, čo znamená podporu budovania týchto miest.

„Podarilo sa nám upraviť registračné poplatky, vďaka čomu sme sa priblížili k štandardu vyspelých krajín. Rovnako sme boli úspešní pri upriamení pozornosti kompetentných na priemyselné odpady, ktoré sú vážnou témou,“ podčiarkol Matušek.

„Za nemenej dôležité považujem aj rozbeh SK EBA akadémie, ktorá je významným nástrojom pre získanie dostatočného počtu kvalifikovaných pracovníkov potrebných na masívnu transformáciu automobilového priemyslu. Čas sa kráti, pretože prechod na elektromobilitu sa naplno rozbehne v roku 2026,“ doplnil.

Napriek viacerým úspechom sú podľa neho stále témy, ktoré sa riešiť nedarí. Patrí medzi ne znižovanie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov či prijatie novely zákona o celoživotnom vzdelávaní.

Aj preto medzi výzvy nadchádzajúceho roka stále patrí podpora konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, podpora zamestnávania ľudí z tretích krajín a radikálne ozdravenie školstva, tvorba legislatívy pre celoživotné vzdelávanie či spustenie podpory elektromobility.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika