Najprv pošlite peniaze, potom vám pošlem tovar. Nič nezvyčajné, pokiaľ na druhej strane počítača nesedí človek s nečestnými úmyslami. Na internete sa to nimi len tak hemží. Desiatky mamičiek na materskej dovolenke uverili žene, ktorá ponúkala tovar, vypýtala peniaze, ale neposlala nič.
Pani Jana organizovala v decembri minulého roku zbierku pre deti v nemocnici. Na sociálnej sieti jej istá pani výhodne ponúkla detské knižky a hračky. Žiadala zaplatiť vopred a poslať potvrdenie o platbe. Komunikácia s ňou bola bezproblémová.
„Dohodli sme sa na platbe, poslala som jej peniažky, potom mi ponúkla hračky, vybrala som si hračky, poslala som ďalšiu platbu. Poslala som jej 180 eur za 60 kníh a pár hier,“ hovorí pani Jana.
Dočkala sa iba výhovoriek
Keď objednaný tovar vyše týždňa nechodil, požiadala predávajúcu o vrátenie peňazí. No dočkala sa iba výhovoriek.
„Ona mi nič nepošle, ona peniaze nemá, ona má exekútora, peniaze jej vzali, účty má zablokované, nemá sa k tomu ako dostať. Mám počkať, kým príde materská. Samozrejme, nič z toho nebolo,“ pokračuje pani Jana.
Zistili sme, že internetová predávajúca vystupuje na sociálnej sieti pod viacerými profilmi. Ponúka detské hračky a oblečenie. Oklamala už desiatky žien. Pani Kováčová ich vyhľadáva a kontaktuje. Verejnosť upozorňuje na podvodné praktiky.
„Ponúkne tovar, ktorý má odfotený, poprípade stiahne fotky iným predávajúcim, a ponúkne ho ako svoj tovar. Mamičky jej pošlú peniaze, a tvári sa, že ona to poslala a že sa tá pošta asi stratila,“ opisuje priebeh komunikácie pani Monika Kováčová.
„Ak je to opakovaná činnosť takejto osoby a takáto osoba koná v úmysle vybrať od ľudí peniaze a nikdy žiadny tovar nemala v úmysle dodať či predať, tak v tomto prípade môže ísť aj o trestný čin,“ uviedla nezávislá advokátka Martina Mészáros Bariaková.
Ak si niečo kúpite v predajni, alebo cez e-shop, máte možnosť tovar reklamovať, prípadne vrátiť. Nakupovanie na sociálnych sieťach však prináša viacero nástrah.
Naliehala, aby poslali peniaze čo najskôr
„Nákup medzi dvomi fyzickými osobami je viac-menej len o dohode tých dvoch fyzických osôb. Ak vám ja budem sľubovať že výrobok má určité vlastnosti a tie vlastnosti nemá, tak vy máte právo odstúpiť od zmluvy, vrátiť mi výrobok a ja vám musím vrátiť peniaze. No len ten moment tam je ten, že nad tým nie je orgán dohľadu,“ priblížil vedúci odboru ochrany spotrebiteľa z SOI Marián Jargaš.
Aby kupujúce mamičky presvedčila, používa nátlak. Urguje ich, aby peniaze poslali čo najskôr, lebo je o jej tovar veľký záujem. Keď pošta nechodí, vyhovára sa napríklad na to, že jej ochoreli deti. Bývalého kriminalistu sme sa pýtali, aká môže byť motivácia ľudí k takýmto praktikám.
„Skúsim raz, vychádza to a idem ďalej. Druhá je taká sebaistota, že teda vychádza mi to, práve mňa nechytia a čo? To sú malé sumy a možno si nespočíta, že to narastie do veľkých súm. Ďalšia je taká absolútna bezohľadnosť, že vyskúšam si – a čo nás po tých ľuďoch. Čo dostanem, to si užijem a keď ma aj zavrú, tak čo, aspoň si zarobím trošičku,“ vysvetľuje bývalý kriminalista Matej Snopko.
So ženou, ktorá na sociálnej sieti oberá ostatných o peniaze sme sa spojili telefonicky. Dohodli sme sa aj na osobnom stretnutí, no na poslednú chvíľu ho odvolala. Do telefónu nám však povedala, že s týmto pochybným biznisom prestala.
„Už som s tým skončila. Mala som v rodine finančné problémy. Áno, príde mi to nefér, no ja som si vtedy asi neuvedomovala, ako to môže skončiť. Je to moja chyba, ja si to priznám,“ povedala nám do telefónu.
Hromadné trestné oznámenia
Kontaktovali sme viaceré oklamané ženy, no nie všetky sa chceli vyjadriť pred kamerou. Do uzávierky reportáže podali šesť hromadných trestných oznámení po celom Slovensku.
„Michalovský policajný vyšetrovateľ v súčasnej dobe vedie trestné stíhanie pre trestný čin podvodu,“ informovala hovorkyňa KR PZ v Košiciach Lenka Ivanová.
„Je vysoko pravdepodobné, že keby som mala podozrenie ja sama, že ma niekto oklamal takýmto spôsobom, a podala by som trestné oznámenie, že mi niekto nedodal tovar za 30 eur tak s najvyššou pravdepodobnosťou by to polícia odmietla. Pretože, nie je možné preukázať, že ak mi niekto nedodá tovar za 30 eur, že konal v úmysle ma podviesť,“ vysvetlila Bariaková.
„Pre naplnenie skutkovej podstaty predmetného trestného činu zákon okrem iného vyžaduje spôsobenie aspoň malej škody, ktorá je v súčasnosti vo výške 266 eur,“ priblížil hovorca odboru komunikácie a prevencie Prezídia Policajného zboru SR Roman Hájek.
„V prípade, ak páchateľ koná rovnakým spôsobom voči viacerým osobám, spôsobená škoda sa v takom prípade spočítava,“ dodal.
Koľko ľudí už v súčasnosti trestne stíhaná žena cez internet obrala o peniaze, je ťažké povedať. Máme informácie asi o štyridsiatich, no v skutočnosti ich môže byť viac. Škody sa pohybujú v stovkách, až tisíckach eur.
„Ona to fakticky predá tak, že jeden kus predá ďalším desiatim. Takže od ďalších desiatich dostane peniaze. Vo veľmi málo prípadoch sa stalo, že mamička tovar dostala,“ pripomína pani Kováčová.
Podvodníci v online priestore
Na podvodníkov v online priestore pravidelne upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Zo všetkých podnetov, ktoré dostane sa až 25 percent deje vo virtuálnom priestore. Špekulantov na internete pribúda.
„Takéto podvody majú stúpajúcu tendenciu, a to aj s ohľadom na sofistikované správanie páchateľov, čo súvisí s novými technológiami a využívaním umelej inteligencie,“ pripomína Hájek.
„Najdôležitejším momentom je poznať predávajúceho. Vedieť od koho nakupujem. Janulka 428 to je len nejaký účet na sociálnej sieti, ktorý ale nie je predávajúci. Predávajúcim je niekto za tým účtom. A práve ten spotrebiteľ, keď si nakúpi cez takúto osobu, tak sa nevie domôcť svojich práv, lebo nemá kde si uplatniť ani odstúpenie od zmluvy, ani reklamáciu,“ hovorí Jargaš.
„Nie je to, že by raz išla okolo nejakej kabelky, našla ju, zobrala ju, boli tam peniaze a chytili ju pri tom. To je, podľa týchto informácií, taká recidivujúca trestná činnosť,“ myslí si Snopko.
„Páchatelia pri tejto trestnej činnosti zneužívajú dôveryhodnosť ľudí,“ hovorí Hájek.
„Pôsobila definitívne dôveryhodne. Absolútne. Jej príbeh, oslovenie, ako sa správala: áno hneď odfotím, áno hneď to bude. Maličkého mám chorého počkajte chvíľu, taká úplne normálna prirodzená osoba. Až kým neprišlo ku konfliktu. Potom bola už len nepríjemným a zlým človekom,“ opisuje oklamaná pani Jana.
Aj keď väčšina mamičiek svoj objednaný tovar nedostala, príbeh pani Jany bol jeden z tých lepších. Po dlhom naliehaní jej knižky, ktoré chcela darovať nemocnici, napokon prišli. Aj keď mnohé z nich boli poškodené.
Pri nákupe od cudzích osôb neposielajte peniaze vopred. Trvajte na platbe na dobierku. „Chcela by som sa aj verejne tým ľuďom ospravedlniť. Proste do očí im povedať, ako to bolo a že som to necielila,“ vyhlásila predávajúca na sociálnej sieti.
„Neželám jej nič zlé. Je to tiež len človek. Ale ani my si nezaslúžime, aby sme trpeli kvôli tomu, že ona sa chce obohacovať,“ uzavrela pani Jana.