Na hlavný obsah

Pán Mikuláš dal peniaze na termínovaný účet: Výsledok ho šokoval, z peňazí ubudlo, boli inde a hýbali sa bez jeho vedomia

Nepomohla mu ani národná banka, ani polícia.

Pán Mikuláš dal peniaze na termínovaný účet: Výsledok ho šokoval, z peňazí ubudlo, boli inde a hýbali sa bez jeho vedomia
Pán Mikuláš chcel peniaze zhodnotiť na termínovanom účte. Foto: RTVS

Reklamy majú silný presvedčovací charakter. Presvedčili aj pána Mikuláša Onda z Veľkej Tŕne pri Trebišove. Aj on chcel zhodnotiť svoje peniaze, a tak zašiel do banky a na štyri roky uložil svoje úspory na termínovaný účet. Keď sa po viac ako štyroch rokoch do banky vrátil, zostal v šoku. Nielenže ho čakalo menej peňazí, ako vložil, ale nachádzali sa na úplne inom účte, než pôvodne založil. 

Pán Ondo, 80-ročný čulý dôchodca, celý život tvrdo pracuje vo viniciach a zarobené peniaze sa snaží zveľadiť. Aj preto sa pred pár rokmi rozhodol vybrať časť svojich úspor z bežného účtu a uzatvoriť zmluvu o termínovanom vklade.

„Vybral som z Poštovej banky, vtedy bola Poštová banka na Alžbetinej a hneď som krížom išiel do Prima banky a vložil som tie peniaze v 2018 roku, v januári,“ opísal.

Išlo o 6 465 eur. Pán Ondo očakával, že ak s účtom nebude počas štyroch rokov hýbať, banka jeho peniaze zhodnotí. Najbližšie sa teda do banky vybral až v novembri 2022. Zostal prekvapený, keď mu oznámili, že na účte má len 4 865 eur.

 „Ja hovorím, že toto nie je môj účet. Akože nie? Otočila na mňa obrazovku a ukázala mi, že som založil tento účet v roku 2020. Ale ja som tým účtom nehýbal, ja som nebol v Prima banke, odkedy som založil ten účet odvtedy až do 2022. Nestaral som sa o to, ja som veril,“ povedal pán Ondo.

Od pracovníčky v banke nezistil, čo sa stalo. Namiesto vložených 6 465 eur dostal len spomínaných 4 865. Zaplatil sankciu za predčasný výber, účet zrušil a zmätený odišiel domov.

Prekvapilo ho aj vysvetlenie banky

Situáciu teda začal riešiť najprv priamo v banke. To čo sa dozvedel ho poriadne prekvapilo. Zo stanoviska, ktoré mu banka zaslala totiž vyplynulo, že zrušil termínovaný vklad 17. augusta 2020, teda predčasne. Vybral celú hotovosť a o päť minút neskôr založil nový účet, na ktorý ale namiesto pôvodných 6 465 eur vložil len 1 465 eur.

 „Ale ja toto nerobil. Načo by som to robil? Ja som veľmi šetrný človek a vedomý si toho, že keď zruším účet, že budem platiť pokutu. A dvakrát vložím, vyberiem, čo to za nezmysel?“ spytoval sa dôchodca.

Sankciu za predčasný výber banka vyrátala na 116 eur. Účtom s 1 465 eurami sa to však neskončilo. Aj ten totiž o pár dní zrušili a nahradil ho nový účet, na ktorom skončilo už spomínaných 4 865 eur.

Čo sa vlastne stalo a prečo pán Ondo nedisponuje dokumentami, ktoré spomínané transakcie potvrdzujú sa snažila zistiť aj RTVS. Žiaľ neúspešne. Narazili sme na bankové tajomstvo a informáciu, že si musíme vystačiť s písomným stanoviskom.

„V prípade podnetov klientov tieto vždy dôsledne preverujeme a v niektorých prípadoch ich z hľadiska prešetrenia korektnosti postupu posudzuje aj Národná banka Slovenska (NBS). Pokiaľ sa ani v jednom type šetrenia nenájde pochybenie, považujeme daný prípad za uzatvorený,“ uviedla v stanovisku Eva Čonková z Odboru marketingu a komunikácie Prima banky Slovensko.

Oslovil národnú banku, neúspešne

Prípadom sa teda zaoberala aj NBS, ktorú pán Ondo potom ako neuspel v Prima Banke, oslovil. Ani tu mu však nepomohli. „NBS v predmetnom prípade v rozsahu námietok nezistila zo strany banky porušenie všeobecne záväzných predpisov, ktoré sú v jej kompetencii,“ uviedla v stanovisku.

 „Ak spotrebiteľ namieta pravosť podpisu na zmluvách či platobných príkazoch, NBS nemá k dispozícii znalcov z príslušného odboru, ktorí by vedeli kvalifikovane vyhodnotiť pravosť podpisu. V takomto prípade odporúčame obrátiť sa na políciu alebo na súd,“ skonštatovala hovorkyňa NBS Dominiak Duchová.

Ďalším krokom bola polícia

Presne to pán Ondo namietal a keďže je presvedčený, že transakcie s jeho peniazmi robil niekto iný obrátil sa na políciu.

 „Vo veci boli zabezpečené všetky potrebné listinné podklady na základe ktorých bolo spoľahlivo zistené a preukázané, že k trestnému činu krádeže nedošlo,“ informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach Jana Mésarová

Napriek tomu, že pán Ondo žiadal políciu aby preverila kamerové záznamy prípadne pravosť podpisov, presne tak ako mu to odporučila NBS, príslušníci to vyhodnotili inak.

„Pre rozhodnutie povereného príslušníka policajného zboru nebolo potrebné zabezpečiť kamerové záznamy pretože zabezpečené listinné podklady boli postačujúce na rozhodnutie vo veci,“ uviedla Mésarová.

Polícia teda trestné oznámenie odmietla a z jej uznesenia vyplýva, že jej na to stačili dokumenty z banky, ktoré vraj podpísal pán Ondo.

Nezávislý advokát Marián Prievozník je pritom presvedčený, že pravosť podpisov môže posúdiť len znalec z príslušného odboru. „V rámci trestného konania si mohli dať orgány činné v trestnom konaní námahu s tým, aby dôsledne preverili, že či sa jedná o originálny podpis dotknutého klienta pána Onda. Oni mohli ustanoviť v rámci trestného konania znalca,“ povedal.

Mohli, ale neurobili. Namiesto toho sa príslušník zameral na pána Onda a na to, či v inkriminovanom čase nestratil občianky preukaz a či takúto stratu nezabudol nahlásiť. Nič také sa však nestalo.

 „Nič nebránilo orgánom činným v trestnom konaní si vyžiadať kamerové záznamy. A tam by sa mohlo veľmi jednoducho ukázať, že kto v tom čase, keď sa transakcia diala v banke, reálne fyzicky sedel a podpisoval nejaké veci,“ dodal Prievozník.

Záznamy už zrejme neexistujú

Hoci sme sa snažili zistiť či nejaké záznamy vôbec ešte existujú z Prima Banky sa napriek prísľubu, že to preveria viac neozvali. Všeobecné informácie napokon poskytla z NBS.

„Banky monitorujú svoje priestory. Sú však zo zákona povinné zvukové či obrazové záznamy zlikvidovať po uplynutí 13 mesiacov. Tieto záznamy však NBS nemôže poskytnúť spotrebiteľom, ktorí podali podnet,“ podotkla Duchová.

Spomínané záznamy teda už pravdepodobne neexistujú. A pán Ondo žiaľ nevyužil ani možnosť podať proti postupu polície sťažnosť. Ešte môže získať kópie dokumentov, ktoré údajne podpísal a za ktoré bude musieť banke zaplatiť. Tie mu však v prípade, že sa rozhodne podať na banku žalobu, stačiť nebudú.

„Pokiaľ si klienti z akýchkoľvek dôvodov vyžiadajú od banky archívnu dokumentáciu k svojim produktom či transakciám, v súlade s obchodnými podmienkami im tieto informácie vždy poskytneme,“ uviedla Čonková.

„Je naozaj nevyhnutné mať originál dotknutých písomností a tieto si pán Ondo nevie zabezpečiť. Je možné, aby tie originály poskytla banka znalcovi, ktorého ustanoví súd,“ uviedol Prievozník.

„Všetko tak vyzerá, že to odďaľujú. Banka a polícia sa spoliehajú, že už som v takom veku, a to zunujem,“ uzavrel Mikuláš Ondo.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko