„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Zisťovali sme, aký názor majú na spolufinancovanie zdravotníctva pacientami jednotliví kandidáti, ktorí sa uchádzajú o vašu priazeň vo voľbách.
Takmer všetky kandidujúce subjekty v blížiacich sa parlamentných voľbách totiž majú niečo spoločné – medzi svoje hlavné priority radia zdravotníctvo.
Volebná líderka Demokratov Andrea Letanovská vníma problém v tom, že doplatky sú u nás nesystémové a často netransparentné, a preto pri nich štát nevie pomôcť. Odvoláva sa pritom na prieskum, podľa ktorého platia slovenskí pacienti za zdravotnú starostlivosť viac ako tí českí a dokonca viac ako je priemer Európskej únie.
„Toto musíme zmeniť tak, aby prípadné doplatky v niektorých segmentoch znamenali pre pacienta lepšiu službu a nie nedostupnú zdravotnú starostlivosť,“ uvádza.
Aj Peter Stachura z KDH varuje, že už teraz máme v medzinárodnom porovnaní vyššiu spoluúčasť pacienta. Pripúšťa však, že pripoistenie za nadštandard podľa neho bude v budúcnosti nevyhnutnosťou.
„Našou snahou je zaregulovať výber týchto poplatkov tak, aby sa nevyberali za služby alebo výkony, za ktoré sa platiť nemá, napríklad za objednanie sa na termín,“ sľubuje. Jeho strana chce tiež zadefinovať, aké služby nie sú hradené z verejného zdravotníctva a stanoviť im minimálne a maximálne násobky cien.
„Po takomto uprataní systému vznikne priestor na pripoistenie za nadštandardné služby, ktoré bude z dlhodobého hľadiska nevyhnutnosť,“ uzatvára.
Rozdielne to nevidí ani Tomáš Szalay zo SaS. „Pacienti platia za nadštandardné služby, hoci neraz ide o služby štandardné, len nedostatočne preplácané z poisťovní. A pacienti tiež platia neformálne platby, ktoré idú mimo účtovníctva poskytovateľov,“ konštatuje. Súkromné zdroje sú podľa neho v zdravotníctve nevyhnutné, ale treba im nastaviť pravidlá.
„Z neoficiálnych poplatkov urobiť oficiálne, ale regulované. A za jasne pomenovanú službu, nie fejkový nadštandard,“ približuje Szalay a dodáva, že ak budú poplatky oficiálne, štát pred nimi bude vedieť ochrániť zraniteľné skupiny. „V programe máme zavedenie pripoistenia, ktoré umožní financovať rozšírené poistné plány,“ dodáva kandidát za SaS.
Súčasný stav výberu poplatkov kritizuje aj Oskar Dvořák z Progresívneho Slovenska. „Nerozprávame sa ale o poplatkoch za rôzne nadštandardy, kde dostanete nejakú službu navyše, ale hlavne o poplatkoch, ktoré vám prakticky znemožnia vstup do ambulancie a ani žiadnu starostlivosť bez ich zaplatenia nedostanete,“ hovorí Dvořák.
Takéto poplatky sú podľa neho neakceptovateľné. „Cestou teda nie je ďalšie rozširovanie poplatkov, ale naopak, urobiť poriadok v tom, čo je a čo nie je prípustné tak, aby pacienti dostali už dnes za svoje peniaze skutočný nadštandard,“ hlása.
Diskusiu o pripoistení či spoluúčasti pacienta pripúšťa aj Zuzana Dolinková z Hlas-SD. Na prvom mieste však vníma potrebu stabilného financovania zo strany štátu a urobenie poriadku v poplatkoch.
„Legitimita tejto témy je dôvodná až vtedy, keď si silný štát splní svoju domácu úlohu k dofinancovaniu rezortu, uvedomí si kľúčové postavenie zdravotníctva a prioritne a proaktívne urobí všetky potrebné kroky k zabezpečeniu kvalitnej a dostupnej zdravotnej starostlivosti, na ktorú sa všetci občania skladajú platením zdravotných odvodov,“ vyhlásila Dolinková.
Ani SNS nie je proti poplatkom pri odkladnej či nadštandardnej starostlivosti. „Financií je v systéme málo, platby poisťovní za výkony, vyšetrenia, hospitalizácie, lieky a špecializované zdravotnícke materiály sú výrazne poddimenzované,“ konštatuje Peter Kišška.
Zdravotná starostlivosť by sa podľa neho mala rozdeliť do troch úrovní. Prvá je nevyhnutná, ktorá by mala byť pre všetkých rovnako kvalitná a bez poplatkov. Druhú tvorí starostlivosť o ťažko chronicky chorých alebo onkologických pacientov, kde by na seba významný podiel prevzal štát.
„Tretiu tvorí odkladná, prípadne plánovaná zdravotná starostlivosť s možnosťou pacienta „priplatiť si“ nadštandardné služby, prípadne drahší špeciálny materiál, prípadne kratšie čakacie doby, atď. Jednotlivé platby ale musia byť kontrolované a vyšpecifikované, dodáva Kišška.
Strana Smer-SD navyšovanie poplatkov v zdravotníctve odmieta, priznáva však, že po dohode s poisťovňami plánuje vytvárať pripoisťovacie produkty.
„Myslíme si, že zdravotné poisťovne majú dostatočné zisky na to, aby pacienti nemuseli byť v tomto smere ešte viac finančne zaťažovaní,“ zareagovala na otázku spoluúčasti pacienta strana Sme rodina.
Dlhodobými problémami trpí okrem zdravotníctva aj školstvo. Politické strany medzi najväčšími problémami spomínajú najčastejšie slabé financovanie, z ktorého následne pramenia všetky ďalšie problémy, ako napríklad nezáujem ľudí o kariéru v školstve. Ako by tento trend chceli zvrátiť sa dočítate v ich odpovediach nižšie.
Predvolebná anketa Odpovede všetkých kandidujúcich subjektov v plnom znení a bez redakčných úprav na anketové otázky týkajúce sa zdravotníctva a školstva si môžete prečítať tu:
Smer-SD
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Najväčšie problémy vnímame vo financovaní a organizácii zdravotníctva a v chýbaní základných dát, bez ktorých nie je možné vykonať správne rozhodnutia. V týchto oblastiach plánujeme vykonať aj najväčšie zmeny.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Nechceme navyšovanie poplatkov v zdravotníctve. Plánujeme vytvárať pripoisťovacie produkty po dohode so zdravotnými poisťovňami.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? – školstvu chýba vízia pre zavedenie systémových zmien a politická udržateľnosť pri zmene vlády, – nízke finančné ohodnotenie učiteľov a zamestnancov v školstve a zle nastavený systém ich motivácie a spoločenského uznania, – nedostatočné financovanie regionálneho školstva, vysokých škôl a športu, najmä ich infraštruktúry zodpovedajúcej 21. storočiu a požiadavkám trhu práce, – nedostatok kvalifikovaných učiteľov v regionálnom školstve, osobitne učiteľov odborných predmetov, – zle nastavený systém riadenia a správy pri výkone originálnych a prenesených kompetencií, – časté rozsiahle legislatívne zmeny bez sledovania ich dopadov na zriaďovateľov, školy, rodičov a žiakov.
– priority a ich riešenie bude opäť určovať Ministerstvo školstva v spolupráci s profesijnými a stavovskými organizáciami a zriaďovateľmi, vrátane alokácie zdrojov a riadenia výziev z Plánu obnovy a fondov EÚ, – zavedenie mechanizmu predvídateľnosti legislatívnych zmien, – zmena normatívneho financovania regionálneho školstva, vrátane povinného predprimárneho vzdelávania, – zmena systému valorizácie tarifných platov učiteľov a ďalších zamestnancov v školstve, garancia priemerného platu na úroveň 1,3 až 1,5 násobku priemernej mzdy v národnom hospodárstve, rešpektovanie sociálneho dialógu v systéme odmeňovania, – dofinancovanie nákupu učebníc a učebných pomôcok, – zmena financovania pedagogických fakúlt, fakúlt telesnej výchovy a športu a ďalších, ktoré zabezpečujú výchovu mladej učiteľskej generácie.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Vzdelávanie v tejto oblasti je upravené v kurikulu viacerých predmetov štátneho vzdelávacieho programu, sme za to, aby táto kompetencia bola ponechaná aj naďalej tým, ktorí obsah vzdelávania pripravujú, určite nie politikom.
Demokrati
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Andrea Letanovská:
Slovenského pacienta dnes najviac ohrozuje dlhé čakanie na liečbu, nedostupnosť špecialistov v regiónoch a odliv lekárov do zahraničia. V strane Demokrati si myslíme, že budúca vláda by sa mala zamerať najmä na zdravotníctvo. Preto naša líderka a lekárka s 30-ročnými skúsenosťami pripravila program na záchranu slovenského zdravotníctva. Skrátime čakanie pacienta na vyšetrenie a liečbu.
Podporíme vznik 200 nových ambulancií v regiónoch, kde chýbajú. V spolupráci so samosprávami vybudujeme “zdravotné centrá” – kde pod jednou strechou nájdu pacienti všeobecného lekára pre deti a dospelých a zároveň sa dostanú ľahšie k špecialistovi. Naštartujeme program návratu lekárov zo zahraničia a podpory mladých lekárov, aby zostávali doma – v nedostatkových odboroch a regiónoch. Toto sú hlavné priority programu Demokratov pre zdravotníctvo, ktoré, ak nám dajú voliči dôveru, dokážeme napĺňať od prvého dňa po voľbách. Sme odhodlaní bojovať za dostupnejšiu zdravotnú starostlivosť pre pacientov.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Andrea Letanovská:
Podľa nedávneho prieskumu si priplácajú slovenskí pacienti za zdravotnú starostlivosť z vrecka viac ako českí a dokonca viac ako je priemer EÚ. Čo je však alarmujúce, doplatky u nás sú nesystémové, často netransparentné, nefunguje pripoistenie a nevieme adresne pomôcť najzraniteľnejším. Toto musíme zmeniť tak, aby prípadné doplatky v niektorých segmentoch znamenali pre pacienta lepšiu službu a nie nedostupnú zdravotnú starostlivosť.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Slovensko čelí v oblasti vzdelávania mnohým výzvam, z ktorých najdôležitejšou je potreba aktualizácie obsahu aj foriem vzdelávania pre 21. storočie. Vzdelávací systém nedostatočne pripravuje deti a mládež na život v globálnej spoločnosti. Málo rozvíja kritické myslenie a schopnosť používať digitálne technológie užitočne a efektívne.
– Budeme pokračovať v realizácii kurikulárnej reformy, ktorú schválila vláda Eduarda Hegera ta, aby sa deti v škole učili veci, ktoré využijú v reálnom živote – Zvýšime objem zdrojov štátneho rozpočtu vynakladaných na školstvo, vedu a výskum – Zabezpečíme naplnenie nároku každého dieťaťa na predškolské vzdelanie – Zavedieme systém navyšovania platov učiteľov, vďaka ktorému sa budú približovať priemernej mzde vysokoškolsky vzdelaného človeka
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odpovedá Andrea Letanovská:
Sme za to, aby sexuálna výchova bola vyučovaná ako súčasť povinného predmetu zdravoveda, v rámci ktorého by sa mala vyučovať napríklad aj prvá pomoc, zdravá výživa, aktívny životný štýl, riziká návykových látok či starostlivosť o duševné zdravie. Jej rozsah by mal byť však adekvátny veku žiakov.
KDH
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Peter Stachura:
Najväčšie problémy slovenského zdravotníctva na makroúrovni sú chýbajúca vízia ako má zdravotníctvo vyzerať, absentujúca kontinuita, ktorá ohrozuje plánovanie a predovšetkým neodbornosť a chýbajúca zodpovednosť za ignorovanie verejného záujmu napríklad aj uprednostňovaním záujmových skupín či politických preferencií na úkor potrieb pacientov. Na mikroúrovni najviac ohrozuje slovenské zdravotníctvo rastúci nepomer medzi spotrebou zdravotnej starostlivosti a ponukou. Klesajúca ponuka a rastúca spotreba zdravotnej starostlivosti je spôsobená jednak chýbajúcim zdravotným personálom, predovšetkým sestier, ďalej nerovnomerným rozvrstvením lekárov naprieč Slovenskom a špecializáciami a rovnako aj vyvolanou nadspotrebou zdravotných výkonov, ktoré nie sú vždy nevyhnutné. Spôsobuje to zhoršovanie dostupnosti zdravotnej starostlivosti, výber poplatkov a postupnú redukciu solidárneho systému.
Vízia zdravotníctva musí byť prvoradým cieľom novozvolenej vlády. Zdravotníctvo sa nedá zreformovať v jednom volebnom cykle. Preto je potrebné hľadať širší politický konsenzus na kľúčových rozhodnutiach v kontexte aspoň desiatich rokov. Potrebujeme postupne navyšovať podiel HDP vydávaný na zdravotníctvo, zadefinovať nemocničnú sieť a investičné priority, posilniť regionálnu samosprávu v ambulantnom sektore a zabezpečení komunitnej starostlivosti, určiť nanovo kritickú infraštruktúru štátu v sektore, urobiť zmeny v odbornom vzdelávaní a manažmente pracovnej sily, mať víziu v digitálnom prepojení dát, nanovo vystavať kontrolné mechanizmy. Preto by sme v prvom rade iniciovali širšie politické rozhovory a hľadali konsenzus v týchto oblastiach. Riadenie štátnych inštitúcií musí byť profesionálne a podliehať pravidlám zodpovedného manažmentu. Preto chceme pripraviť zákon o riadení štátnych inštitúcií, ktorý by definoval výber, požiadavky, kritériá hodnotenia manažmentu a stanovoval by inštitucionálnu zodpovednosť.
Nepomer medzi spotrebou zdravotnej starostlivosti a ponukou chceme riešiť v prvom rade racionalizáciou poskytovaných výkonov a prehodnotením finančných modelov v ambulanciách, zosieťovaním štátnych nemocníc a zavedením funkčného modelu financovania ústavnej zdravotnej starostlivosti prostredníctvom DRG a lepšími pracovnými podmienkami pre personál a zodpovednou personálnou politikou vrátane plánovania a zmeny vzdelávacieho systému.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Peter Stachura:
Spoluúčasť pacienta je už teraz v medzinárodnom porovnaní vysoká. Hotovostné platby na Slovensku pozostávajú hlavne z doplatkov za predpísané lieky, poplatkov za zdravotnícke služby, ako aj priamych platieb za služby, ktoré nie sú pokryté zdravotným poistením. V roku 2019 predstavovali 19,2 % výdavkov na zdravotníctvo, čo je viac v porovnaní s priemerom EÚ (15,4 %). Tieto výdavky nie sú dostatočne regulované.
Našou snahou je zaregulovať výber týchto poplatkov tak, aby sa nevyberali za služby alebo výkony, za ktoré sa platiť nemá, napríklad za objednanie sa na termín. Ďalej presne zadefinovať v ktorej špecializácii aké služby nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia a stanoviť minimálny a maximálny násobok ceny, ktorú môžu lekári od pacienta žiadať. Rovnako poplatky za výber operatéra v nemocniciach zasahujú nezdravým spôsobom do fungovania jednotlivých oddelení a preto pri sprehľadnení čakacích lehôt v nemocniciach musíme použiť iný systém odmeňovania viazaný na oddelenie a nie na konkrétnu osobu. Po takomto uprataní systému vznikne priestor na pripoistenie za nadštandardné služby nehradené z vereného zdravotného poistenia, ktoré bude z dlhodobého hľadiska nevyhnutnosť.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Ján Horecký:
Problémov v zanedbanom školstve je veľa, vyberiem len 4.
1. Nedostatok záujemcov o pedagogické štúdium a dlhodobú pracovnú kariéru v školstve. Toto je spojené s klesajúcim výkonom nášho školstva a ohrozením prosperity Slovenska.
RIEŠENIE: Zvýšenie atraktivity povolania v školstve – navýšenie financovania na úroveň priemeru okolitých krajín (zo 4,6% HDP na 5,1% HDP); rozvoj stredného manažmentu na školách (kľúčoví ľudia na škole musia mať nižší úväzok a vyšší plat); naviazanie odmeňovania v školstve na priemernú výšku miezd vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov v národnom hospodárstve; systematické zabezpečenie služieb na kľúč a mieru pre vedenia škôl zo strany Regionálnych úradov školskej správy v spolupráci so zriaďovateľmi škôl; dôsledná podpora učiteľov pri uplatňovaní nového kurikula (rozvojom Regionálnych centier podpory učiteľov, metodických pracovísk Národného inštitútu pre vzdelávanie a mládež, sieťovaním nositeľov úspešného know-how vo vzdelávaní); posilnenie prípravy a počtu členov školských podporných tímov na vysokých a stredných odborných školách; dôsledné finančné, personálne a metodické zabezpečenie podporných opatrení pre žiakov v záujme maximálneho rozvoja každého dieťaťa vzhľadom na jeho vzdelávací potenciál a prirodzený záujem.
2. Chýbajúce profesie v krajine a stále veľmi veľký počet dlhodobo nezamestnaných až nezamestnateľných ľudí, nedostatočná prepojenosť medzi strednými a vysokými školami. Toto je spojené s rizikom čoraz väčšej odtrhnutosti školstva od potrieb jednotlivcov aj celej krajiny.
RIEŠENIE: Zavedenie povinného vzdelávania namiesto povinnej školskej dochádzky – to znamená žiak sa bude vzdelávať, kým nenadobudne aspoň výučný list v dvojročnom učebnom odbore alebo nedosiahne vek 18 rokov (v súčasnosti končí povinná školská dochádzka v 16 rokoch po 1. ročníku strednej školy – takí ľudia sa nevedia uplatniť a postarať ani sami o seba); naštartovanie reformy stredoškolského kurikula vrátane úpravy maturitných a absolventských skúšok tak, aby tieto viacej reflektovali potreby jedincov a celej spoločnosti, viacej podporovali potrebné zručnosti a poznatky dôležité pre uplatnenie sa v 21. storočí; spolupráca s vysokými školami pripravujúcimi budúcich učiteľov a odborných zamestnancov v školách za účelom ich podstatne lepšej výbavy pre povolanie v súčasných podmienkach; podpora celoživotného vzdelávania zavedením individuálnych vzdelávacích účtov, tréningových a rekvalifikačných centier na stredných odborných a vysokých školách; podpora predprimárneho vzdelávania a začlenenia marginalizovaných skupín obyvateľstva do aktívneho a ekonomicky produktívneho života.
3. Potreba zvýšenia kvality vysokých škôl a potreba podpory vedy a výskumu. Toto je spojené s potrebou zvrátiť trend odlivu mozgov zo Slovenska, viesť Slovensko k ekologickému a energeticky menej náročnému hospodárstvu s vyššou pridanou hodnotou ako je priemysel 4.0 a 5.0 s cieľom zvýšenia príťažlivosti Slovenska pre domácich i zahraničných študentov, profesorov a investorov.
RIEŠENIE: Maximálne využitie plánu obnovy a odolnosti a štrukturálnych fondov, zjednodušenie ich aplikácie a možná úprava cieľov; všestranná podpora vytvárania konzorcií medzi vysokými školami, vedecko-výskumnými ústavmi a ideálne aj firmami, biznisom; väčšia internacionalizácia vysokého školstva, spoločné študijné programy s napr. britskými vysokými školami (po brexite je snaha na strane Veľkej Británie nestratiť svoje medzinárodné parametre vo vysokoškolskom vzdelávaní); lepšie využitie potenciálu Centra vedecko-technických informácií a ďalších aktérov vo vysokoškolskom vzdelávaní ako sú Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo, Slovenská akademická informačná agentúra… a tiež organizácií, ktoré napomáhajú prepojeniu vedy a výskumu s biznisom ako je Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu; rozvoj inkubátorov pre už vzniknuté perspektívne firmy.
4. Zanedbanie práce s mládežou, neformálneho vzdelávania a prospešných voľnočasových aktivít. Toto súvisí s mentálnym a fyzickým zdravím mladých ľudí, nevyužívaním ich talentov a potenciálu a subjektívne nižšie hodnotenou kvalitou života.
RIEŠENIE: Obnovenie a posilnenie útvaru pre podporu mládeže na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu; podpora mládežníckych organizácií (nemôžu financie na svoju činnosť dostať až v polovici roka); podpora súťaží a podujatí pre deti a mládež; sieťovanie organizácií venujúcich sa mladým ľuďom; príprava a zabezpečenie podporných opatrení aj pre vysokoškolákov; razantná zmena k lepšiemu vo výbave a kvalite internátov a podmienok na štúdium a záujmovú činnosť pre mladých ľudí.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odpovedá Ján Horecký:
Vzdelávanie o sexualite človeka je serióznou súčasťou vzdelávania už roky. Súčasný štátny vzdelávací program obsahuje prierezovú tému Výchova k manželstvu a rodičovstvu (existuje aj rovnomenný predmet, jeho učebné osnovy a metodika) a samozrejme o sexualite človeka sa vzdeláva aj v niekoľkých predmetoch. Nový štátny vzdelávací program pre základné školy aktualizuje vzdelávanie o sexualite človeka a prierezovo ho umiestňuje do viacerých vzdelávacích oblastí a predmetov, najmä do biológie, etickej resp. náboženskej výchovy, občianskej náuky.
V rámci pracovnej skupiny 300 odborníkov pripravujúcich nové kurikulum bolo odsúhlasené, že sexualita človeka zodpovedá prierezovej gramotnosti a nie je vhodné, aby ako taká bola vytrhnutá z kontextu biologických, etických, kultúrno-spoločenských a vzťahových rámcov.
Preto ako pedagóg nemôžem súhlasiť s pokusmi úzkej skupiny ľudí zaviesť „sexuálnu výchovu“ ako samostatný osobitný a tým aj z kontextu vytrhnutý obsah. Prečo potom nezavedieme Stravovaciu výchovu (veď jeme väčšinou 3x denne a v porovnaní so sexualitou je to ešte silnejšia potreba) alebo Hygienickú výchovu? Aká je vlastne logika slovného spojenia Sexuálna výchova – k čomu má škola vychovávať deti?
Práve v oblasti sexuality a intimity človeka musí byť vzdelávanie obzvlášť profesionálne, bezpečné a citlivé – sexualita človeka vie byť príspevkom (nie nevyhnutným) ku šťastiu človeka ale v tejto oblasti je človek aj obzvlášť zraniteľný. Preto je úplne neprijateľné v tejto veci nezodpovedne experimentovať na deťoch a pripustiť, aby sa táto téma zneužívala aj na politické či ideologické zápasy.
Sloboda a Solidarita
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Tomáš Szalay:
Problém: Dostupnosť starostlivosti (čakacie doby, cesta pacienta).
Riešenie: posilnenie zodpovednosti zdravotnej poisťovne pri riešení potrieb svojich poistencov. Za manažment pacienta majú byť zodpovedné poisťovne a efektívny manažment pacienta má byť podmienkou pre vyplácanie zisku. Najprv musí byť uspokojená potreba poistenca.
Problém: Rola štátu v zdravotníctve (opakovaná neschopnosť efektívne riadiť štátne nemocnice a štátnu poisťovňu, čo má devastačné účinky na zdroje, morálku, koordináciu,…).
Riešenie: Pri nemocniciach navrhujeme transformovať na a.s. a zvážiť vstup ďalších akcionárov. VšZP navrhujeme rozdeliť a predať. Pôjde o unikátne zdroje pre investície do zdravotníctva – som totiž veľmi skeptický, že štát bude mať dodatočné zdroje vo svojom rozpočte.
Problém: Nepredvídateľnosť financovania sektora.
Riešenie: verejné zdroje plánovať s trojročným predstihom. Plus zaviesť pripoistenie, čo umožní prísun súkromných zdrojov.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Tomáš Szalay:
Spoluúčasť je prítomná i dnes. Napríklad vo forme doplatkov za lieky či poplatku na pohotovosti. Pacienti platia za nadštandardné služby, hoci neraz ide o služby štandardné, len nedostatočne preplácané z poisťovní. A pacienti tiež platia neformálne platby, ktoré idú mimo účtovníctva poskytovateľov. Dohromady na priamych platbách zaplatia slovenskí pacienti už dnes medzi 1 a 2 miliardami eur ročne (rozpätie je veľké preto, lebo to nevieme dobre merať a rôzne metodiky odhadu vedú k rôznym výsledkom).
Súkromné zdroje sú v zdravotníctve nevyhnutné – ak doň neprúdi dostatok verejných zdrojov a chceme udržať dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Požiadavky na zdravotníctvo stúpajú (starnutie populácie, technologický rozvoj).
Je potrebné súkromným zdrojom nastaviť pravidlá. Z neoficiálnych poplatkov urobiť oficiálne, ale regulované. A za jasne pomenovanú službu, nie fejkový „nadštandard“. Dnes nevieme kompenzovať dôchodkyni poplatky, ktoré kde-tu od nej vypýtal nejaký lekár. Ak tie poplatky budú oficiálne, pre zraniteľné skupiny sa dá nastaviť ochranný limit. Podobne, ako je to dnes pri doplatkoch za lieky.
V programe máme zavedenie pripoistenia, ktoré umožní financovať rozšírené poistné plány.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Branislav Gröhling:
Jednotným pomenovaním problémov je hlavne financovanie školstva, od ktorého sa odvíjajú platy zamestnancov v školstve, učebnice, vybavenie škôl či podpora rôznych aktivít škôl.
Riešením je automatické dvíhanie platov v školstve ukotvené v zákone. Takto platy učiteľov a ďalších zamestnancov nebudú závisieť od politického dohadovania a hádok a zamestnanci budú mať garanciu rastu platu.
Rovnako je riešením automaticky zvyšovať normatív – teda sumu, ktorú škola dostáva na žiaka, a to minimálne o infláciu. Z tejto sumy financuje škola svoj chod, vybavenie a podobne.
Rovnako dôležitým problémom je učivo a spôsoby výučby na školách. V tejto veci SASKA už na ministerstve začala konať – rozbehla sa reforma učiva, ktorú tvorilo vyše 300 odborníkov, spustilo sa mentorské vzdelávanie učiteľov, vďaka ktorému prídu do škôl nové spôsoby výučby. Táto reforma, ktorú rozbehla SASKA, je nadčasová, je ukotvená v Pláne obnovy, pokračovali v nej aj ďalší dvaja ministri a rovnako v nej chceme pokračovať aj my.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odpovedá Branislav Gröhling:
Táto téma je v slovenských osnovách už dnes. Je povinnou súčasťou viacerých predmetov už minimálne od roku 2008, keď prebehla reforma ministra Mikolaja. Nájdete ju v biológii, etike či v náboženstve.
Nie je to teda žiadna novinka ani žiadna problémová oblasť. Učitelia sú v tejto veci dostatočne skúsení a vedia jednotlivé učivá vysvetliť vhodne a primerane veku. Navyše, medzinárodné štúdie nám ukazujú, že vzdelávanie v tejto oblasti vedie k menej nechceným tehotenstvám u mladých, menej ochoreniam či k lepšiemu duševnému aj fyzickému zdraviu.
Hlas-SD
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Zuzana Dolinková:
Nespochybniteľným faktom je, že slovenské zdravotníctvo je dlhodobo podfinancované. Je nereálne chcieť mať na Slovensku zdravotníctvo na úrovni kvality a dostupnosti ako vo vyspelých európskych krajinách, ale alokovať do neho nepomerne menej peňazí. Stačí ak sa pozrieme len na susednú Českú republiku, ktorá dáva v pomere na počet obyvateľov asi o 2 miliardy eur viac zo štátneho rozpočtu do zdravotníctva ako Slovensko.
Len silný štát aj v oblasti zdravotníctva môže byť garanciou toho, že naše zdravotníctvo nebude len pre vyvolených, nebude biznisom, ale dostupnou a kvalitnou službou garantovanou Ústavou SR. V prvom rade je preto nevyhnutné zvýšiť platbu za poistencov štátu, ktorá by mala byť minimálne na úrovni zdravotného odvodu z minimálnej mzdy. Súčasne je potrebné zdravotnícky systém profesionálne a efektívne manažovať a nastaviť kontrolné a sankčné procesy vo vzťahu k alokácii zdrojov určených na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, ako i vo vzťahu k investíciám, vzdelávaniu, vede, výskumu, či inováciám.
Ďalej je bezpodmienečne potrebné upratať v rôznych neregulovaných, skrytých a kreatívnych poplatkoch od pacientov, pričom ich vyberanie za výkony hradené z verejného zdravotného poistenia považujeme za neprípustné.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Zuzana Dolinková:
Ak sa nastaví predvídateľné a stabilné systémové financovanie zdravotníctva, urobí sa poriadok v poplatkoch, potom je v záujme financovania nadštandardnej zdravotnej starostlivosti na mieste otvoriť odbornú, verejnú a širokú diskusiu o možnostiach pripoistenia, či spoluúčasti pacienta. Legitimita tejto témy je však dôvodná až vtedy, keď si silný štát splní svoju domácu úlohu k dofinancovaniu rezortu, uvedomí si kľúčové postavenie zdravotníctva a prioritne a proaktívne urobí všetky potrebné kroky k zabezpečeniu kvalitnej a dostupnej zdravotnej starostlivosti, na ktorú sa všetci občania skladajú platením zdravotných odvodov.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Róbert Zsembera:
Piliere, na ktorých stojí školský rezortný program politickej strany HLAS – sociálna demokracia a ktoré považujeme za aktuálne, ale aj budúce výzvy školstva sú nasledovné: 1. zdravý vývin a duševné zdravie, 2. stabilita, predvídateľnosť a výstavba moderného a perspektívneho školstva a 3. financovanie školstva.
Ich obsahom je okrem iného aj napĺňanie tém ako platové ohodnotenie v školstve so zreteľom na poskytovanie sociálnych benefitov a zlepšovanie postavenia zamestnancov rezortu školstva v spoločnosti, posilňovanie výchovy v školách – najmä výchovy k tolerancii, hodnotám, zdraviu, finančnej a digitálnej gramotnosti, modernizácia obsahu vzdelávania, stredné odborné školstvo, kvalitné vysoké školstvo s akcentom na elimináciu odlivu talentov do zahraničia a zameranie sa na nadobúdanie praktických zručností v kombinácii s hlbokým teoretickým základom a inováciami, či podpora vedeckého výskumu orientovaná na kvalitu a inovácie, nie na kvantitu.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odpovedá Róbert Zsembera:
Škola má byť bezpečným a podnetným prostredím, rešpektujúcim rôznorodosť, ktoré pomáha deťom a žiakom formovať svoju identitu. Zmyslom vzťahovej a sexuálnej výchovy je poskytnúť deťom a žiakom primerané vedomosti, postoje, či zručnosti, ktoré im majú pomôcť prijímať rozhodnutia tak, aby si vytvárali bezpečné, rešpektujúce a zdravé vzťahy.
Deti a žiaci okrem iného majú mať informácie o menštruácii, tehotenstve, pohlavne prenosných chorobách, sexuálnom obťažovaní, či antikoncepcii. Ak tieto informácie deti dostávajú od rodičov a v škole, je vyšší predpoklad toho, že ich nebudú získavať vlastným pátraním v rôznych častokrát neoverených zdrojoch. Vzťahová a sexuálna výchova má mať svoje miesto v modernom vzdelávaní. Výchova pôsobí aj preventívne, má viesť deti a žiakov k zodpovednosti.
Republika
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? „Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta?
Najakútnejším problémom slovenského zdravotníctva je momentálne personálna kríza. Jej príčiny však nie sú ľudské, ale systematické. Platy lekárov už nie sú až tak nízke, skôr je problémom pracovné prostredie, zastarané vybavenie a pracovná preťaženosť ľudí, ktorí v zdravotníctve zostali a suplujú chýbajúcich zdravotníkov.
Riešme teda príčiny problémov. Sústreďme sa na zatraktívnenie pracovného prostredia pre zdravotníkov a posilnime zdravotnícke vzdelávanie na školách. Preto máme v programe investície do modernizácie zdravotníckych zariadení, odbremenenie lekárov od byrokracie a posilnenie kompetencií zdravotných sestier.
Čo sa týka financovania, najskôr musíme zabrániť únikom peňazí zo zdravotníctva do biznis sektora. Preto navrhujeme, aby zdravotné odvody spravovala len jedna štátna zdravotná poisťovňa a súkromné poisťovne poskytovali len prípadné nadštandardné pripoistenie.
Taktiež chceme zaviesť povinnosť poisťovní preplácať zdravotné výkony podľa DRG systému pre lôžkové zariadenia a cenových výmerov pre ambulantné zariadenia. Nutnosťou je aj návrat sprivatizovaných lukratívnych laboratórií naspäť štátu. Hnutie REPUBLIKA chce hľadať a zaplátať úniky peňazí zo zdravotníctva, a nie ešte viac „skasírovať“ občanov.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Školstvo chceme prispôsobiť tak, aby učilo žiakov a študentov slušnosti, pracovitosti a úcte k tradičným hodnotám. Odpolitizujeme školstvo a zakážeme pôsobenie politických a dúhových mimovládnych organizácií na školskej pôde. Posilníme praktické vyučovanie a odborné školy (stredné aj vysoké) tak, aby učili mládež praktickým zručnostiam a remeslám potrebným pre život a trh práce.
Stredné školstvo vrátime spod VÚC naspäť do správy štátu. Gymnáziám a univerzitám vrátime štatút výberových škôl. Za jeden z najväčších systémových problémov v školstve považujeme nízke platy učiteľov. Obzvlášť nástupné platy sú pre mladých ľudí skutočne demotivujúce, a mnohé školy držia nad vodou učitelia v dôchodkovom veku.
V mnohých školách chýba stredná generácia učiteľov. Hnutie REPUBLIKA aktívne komunikuje so zástupcami Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy na Slovensku a v prípade zodpovednosti za rezort školstva sa zaväzujeme navýšiť platy učiteľov a pracovníkov v školstve na dôstojnú úroveň.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odmietame sexuálnu výchovu na školách a nesúhlasíme s rastúcou sexualizáciou detí a verejného života. Namiesto vyučovacích hodín sexuálnej výchovy na školách, ktorá by mala zostať prioritne záležitosťou výchovy v rodinnom prostredí, preto budeme na úrovni materských a základných škôl podporovať výučbu predmetu Výchova k manželstvu a rodičovstvu ako protiváhy k pretláčajúcej sa Gender a LGBTIQ+ ideológii
SNS
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Peter Kišška:
Zdravie človeka je nenahraditeľné a je povinnosťou štátu zabezpečiť zdravotnú starostlivosť tak, aby zbytočne nevyhasol ani jeden ľudský život, aby sa ľudia dožívali čo najdlhšieho veku v primeranej kvalite zdravia a vitalite. Zdravotný stav nášho obyvateľstva je zrkadlom vyspelosti nášho štátu a bohužiaľ v tejto oblasti sa nachádzame na chvoste v rámci EÚ.
Posledné pandemické obdobie bolo obrovskou skúškou systému a kvality nášho zdravotníctva. V tomto období sme zo strany štátu pocítili hazardovanie s naším zdravím na vlastnej koži.
Najväčšie problémy slovenského zdravotníctva v SNS vnímame komplexne. Dôvodov na náš komplexný pohľad je viac. Počínajúc silnou rukou štátu vo vzťahu k zdravotným poisťovniam, nedostatočným počtom študentov na lekárskych fakultách, uprednostňovaním zahraničných- platiacich študentov na úkor slovenských študentov, formou štúdia, dôvodmi odchodu mladých absolventov do zahraničia, umiestňovaním absolventov do nemocníc a ambulancii, komplikovanou dostupnosťou špecializačných skúšok, podmienok na prácu lekárov, až po formu financovania zdravotnej starostlivosti zo strany poisťovní a štátu.
Avšak, nejedná sa iba o lekárov kde v súčasnosti vidíme problém. Aj napriek v súčasnosti najviac vypuklému problému s lekármi v prvom kontakte / primárnej ambulantnej starostlivosti/ a aj v následnej zdravotnej starostlivosti, musíme vziať do úvahy celkový pohľad na zdravotnícky personál.
Ťažko si vieme predstaviť ambulantný aj nemocničný sektor bez stredného a nižšieho zdravotníckeho personálu, fyzioterapeutov, nutričných terapeutov, zdravotníckych technikov a neposledne aj administratívnych pracovníkov pracujúcich v zdravotníctve. Títo všetci sa totižto podieľajú na poskytovaní zdravotnej starostlivosti pre všetkých občanov.
Z dlhodobého obdobia je zdravotníctvo vo všetkých svojich segmentoch výrazne poddimenzované, počínajúc nedostatkom personálu, cez financie v zdravotníctve, pracovné podmienky, dostupnosť špecialistov až po čakacie doby na vyšetrenia a následné operácie.
Náš zdravotnícky tím v SNS má pripravených niekoľko návrhov na zlepšenie dostupnosti a kvality zdravotnej starostlivosti, nakoľko nám na občanoch Slovenskej Republiky záleží.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Peter Kišška:
My v SNS si myslíme, že povinnosťou štátu je v prvom rade eliminovať akékoľvek poplatky za neodkladnú starostlivosť mimo zákonom daných poplatkov za základné zdravotné poistenie. Avšak, ak príde k riešeniu poplatkov za odkladnú, prípadne nadštandardnú zdravotnú starostlivosť, dostávame sa v súčasnej dobe do úplne inej roviny. Financií je v systéme málo, platby poisťovní za výkony, vyšetrenia, hospitalizácie, lieky a šzm sú výrazne poddimenzované. Narastajú náklady na prevádzku, stúpajú ceny materiálov, stúpajú nároky na mzdy. Práve tu vyvstáva otázka možnosti zavedenia poplatkov, akoby nejakej formy spoluúčasti pacienta, za účelom zachovania kvality požadovanej zdravotnej starostlivosti, či už vo forme ďalšieho pripoistenia, prípadne priamymi platbami. Rozhodne by stálo za úvahu rozdeliť poskytovanie zdravotnej starostlivosti do troch úrovní.
Prvá je nevyhnutná, alebo život zachraňujúca zdravotná starostlivosť, ktorá by mala byť pre každého občana rovnako kvalitná a bez poplatkov.
Druhú tvorí zdravotná starostlivosť pre ťažko chronicky chorých, onkologických pacientov, kde významný podiel financovania by mal na seba prevziať štát, podľa stupňa ohrozenia zdravia a života.
Tretiu tvorí odkladná, prípadne plánovaná zdravotná starostlivosť s možnosťou pacienta „priplatiť si“ nadštandardné služby, prípadne drahší špeciálny materiál, prípadne kratšie čakacie doby, atď. Jednotlivé platby ale musia byť kontrolované a vyšpecifikované.
SNS síce pripúšťa zavedenie určitého druhu a spôsobu spoluúčasti pacienta na financovaní „ svojej“ nadštandardnej zdravotnej starostlivosti, avšak zdôrazňujeme, že strana SNS zachová zdravotnú starostlivosť pre záchranu života a zdravia, ako aj pre chronicky chorých a onkologických pacientov v najväčšej možnej miere bezplatné (účasť štátu). Je možné do budúcnosti diskutovať o príplatkoch za nadštandardné služby, ale bez špekulatívnych a nezákonných poplatkov za zdravotnú starostlivosť od poskytovateľov.
Naše zdravotníctvo nevyhnutne potrebuje:
-zásadné zlepšenie dostupnosti a kvality zdravotníctva pre všetkých občanov -zlepšenie personálnej situácie v zdravotníctve -zlepšenie financovania zdravotnej starostlivosti
Slovenské zdravotníctvo potrebuje záchranu, rovnako tak , ako ju potrebujú slovenskí pacienti !
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Jana Beňáková Tulisová:
Samozrejme problémov je viacero, za najväčší problém slovenského školstva považujeme množstvo začatých reforiem, ktoré končia výmenou vládnych garnitúr. Slovenské školstvo by malo byť strategicky, koncepčne a procesne nastavené v súlade s plánom hospodárstva od kapacít materských škôl cez kvalitné základné školstvo, fungujúce špeciálne školstvo a prakticky orientované (duálne vzdelávanie) stredné školstvo. Zo stredného školstva kontinuálny nábeh kvalitných stredoškolákov na vysoké školy.
Druhým veľkým problémom je napriek klesajúcej demografii nedostatok pedagógov, atraktívnosť tejto profesie v posledných rokoch výrazne upadla. S tým súvisia mnohé negatívne skutočnosti platové podmienky, spoločenské podmienky, nejednotné riadenie škôl (mali by patriť pod ministerstvo), nejednotné učebnice, možný chaos, ktorý môže priniesť kurikulárna reforma. Nízka podpora vedy a výskumu (odliv mozgov), preto je možné len v nedostatočnej miere výsledky výskumu aplikovať v inováciách na Slovensku.
Slovenská národná strana sa bude usilovať vytvoriť podmienky pre vysoké školy, aby sme zastavili odliv mozgov do zahraničia, zabezpečí cielenú podporu výskumu a rozvoj nápadov.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Strana na otázku neodpovedala.
Sme rodina
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Okrem toho, že celé zdravotníctvo máme v zlom stave, vnímame ako veľký problém reformu, ktorá sa prijala a ktorú sme my, hnutie Sme rodina nepodporili, kedže neboli zapracované požiadavky odbornej verejnosti. A momentálne začíname vidieť dôsledky, ktoré táto zle pripravená reforma priniesla, napríklad aj čo sa týka detských pohotovostných ambulancií
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Myslíme si, že zdravotné poisťovne majú dostatočné zisky na to, aby pacienti nemuseli byť v tomto smere ešte viac finančne zaťažovaní.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Najväčším problémom bude určite vždy financovanie, či už investovanie do kvality učebného procesu, alebo do platov pedagogických a nepedagogických pracovníkov. Máme na Slovensku kvalitných učiteľov, len ich musíme vedieť adekvátne ohodnotiť, keďže formujú a vzdelávajú pre tento štát ďalšie generácie. Takže je nutné zlepšiť financovanie.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Myslíme si, že sú oveľa dôležitejšie témy na riešenie ako je zrovna táto. Čiže určite by sme to nechali tak, ako to je aktuálne.
Progresívne Slovensko
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Oskar Dvořák:
Nemocnice dnes najviac reprezentujú naše zanedbané zdravotníctvo. V PS chceme, aby začali reprezentovať 21. storočie. Štátne nemocnice dostaneme pod koordinované riadenie, ktoré zefektívni postupy a ušetrí peniaze – tak, ako to robia aj súkromníci. Tiež vytvoríme investičný plán na najbližších 10 rokov. Prioritou bude dokončenie troch nových univerzitných nemocníc v Bratislave, Košiciach a Martine. Znovu naštartujeme projekt koncovej nemocnice v Bratislave. Budeme presadzovať výstavbu novej štátnej koncovej a komplexnej univerzitnej nemocnice v Bratislave, ktorá bude obsahovať všetky špecializované ústavy (onkologický, detský, srdcovo-cievny), nový kampus pre lekársku fakultu a stredné zdravotnícke školy.
Ďalším kľúčovým problémom je nedostatok personálu. Pre jeho zabezpečenie začneme s takzvaným strategickým riadením personálu. Pri lekároch a lekárkach sa chceme sústrediť najmä na ich rozloženie medzi špecializáciami, regiónmi, nemocnicami a ambulanciami, aby systém fungoval efektívne. Ďalej vytvoríme katedry všeobecného lekárstva, zavedieme krízové programy na prechody medzi špecializáciami, motivačné programy pre návrat lekárov a lekárok zo zahraničia, alebo zjednodušíme a rozšírime rezidentské programy a zavedieme dotácie pre vznik a obnovu ambulancií. Špeciálny dôraz budeme klásť na získanie sestier a ostatného zdravotníckeho personálu, čo sú povolania, kde máme najväčšie nedostatky. Budeme navyšovať počty študentov a študentiek na stredných školách, ktoré stále nevedia pokryť dopyt, a tiež finančne, ale aj kompetenčne zatraktívnime tieto povolania.
Sme krajina, ktorá má jeden z najnižších priemerných rokov dožitia, najvyšších počtov odvrátiteľných úmrtí a dožívame sa skoro najmenej rokov v zdraví. Napriek tomuto všetkému spomedzi krajín EÚ investujeme najmenej zdrojov na prevenciu. Prevencia začína výchovou ku zdravej životospráve, venuje sa kvalite životného prostredia, kvalite potravín, podpore športu, opatreniam na znižovanie užívania alkoholu či tabaku a zaoberá sa aj duševným zdravím. Ak už človek ale musí vyhľadať zdravotnú starostlivosť, mal by čo najviac svojich komplikácií vyriešiť v ambulanciách. Ambulancie v našom ponímaní tvoria základnú kostru moderného európskeho zdravotníctva. Liečba v ambulancii je vždy efektívnejšia, rýchlejšia a lacnejšia. Preto sa sústredíme hlavne na posilnenie úlohy všeobecných lekárov a lekárok. Zainvestujeme do ambulancií viac peňazí, za čo budeme vyžadovať viac prevencie a kvality. Odstránime byrokraciu (rôzne potvrdenia, zbytočné výmenné lístky, predpisy, ospravedlnenky), zainvestujeme do digitalizácie a dáme viac zdrojov na zamestnanie administratívnych síl. Zároveň pridáme kompetencie, ale aj lepšie ohodnotenie sestier, lekárov a lekárok v týchto ambulanciách. Upraceme v poplatkoch a tvrdo zakročíme proti poskytovateľom, ktorí vyberajú poplatky s cieľom obmedzovania prístupu k zdravotnej starostlivosti.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Oskar Dvořák:
Dnes už spoluúčasť vo forme rôznych poplatkov existuje. Nerozprávame sa ale o poplatkoch za rôzne nadštandardy, kde dostanete nejakú službu navyše, ale hlavne o poplatkoch, ktoré vám prakticky znemožnia vstup do ambulancie a ani žiadnu starostlivosť bez ich zaplatenia nedostanete. Takéto poplatky sú neakceptovateľné, pretože na nich doplácajú tí najzraniteľnejší, ktorí sa do ambulancie ani nedostanú. Následne môžu s komplikáciami, ktoré začnú riešiť neskôr, preťažiť sanitky a urgentné príjmy, a ich liečba bude dlhšia a drahšia. Cestou teda nie je ďalšie rozširovanie poplatkov, ale naopak, urobiť poriadok v tom, čo je a čo nie je prípustné tak, aby pacienti dostali už dnes za svoje peniaze skutočný nadštandard.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Ingrid Kosová:
V prvom rade potrebujeme zatraktívniť učiteľské povolanie. Chceme presadiť skokové zvýšenie odmeňovania na úroveň ostatných vysokoškolských zamestnancov, ale zamerať sa potrebujeme aj na celkové zlepšenie pracovných podmienok a metodickú podporu.
Druhá oblasť sa týka zmeny obsahu a stratégií vyučovania pre potreby 21. storočia. Na trendy v oblasti klimatickej krízy, krízy demokracie či digitálnej revolúcie musí reagovať aj naše vzdelávanie. Zabezpečíme väčší akcent na rozvoj spôsobilostí a schopnosť riešiť problémy a kriticky myslieť, byť tvorivý, vedieť spolupracovať či konať eticky. Sústrediť sa potrebujeme aj na skvalitnenie vysokých škôl, vedy a výskumu. Chceme tiež systematicky zapájať našich občanov v zahraničí, ktorí sa budú chcieť vrátiť na Slovensko.
Problém vidíme aj v neschopnosti zapojiť do vzdelávania všetky deti. Hovoríme tu nielen o deťoch z marginalizovaných komunít, ktoré čelia segregácii už desaťročia, ale aj o sociálne, zdravotne znevýhodnených, či nadaných deťoch. V oblasti inkluzívneho vzdelávania sa zameriavame na podporu programov v ranom detstve, odstraňovanie prekážok v oblasti predprimárneho vzdelávania, zohľadňovanie individuálnych potrieb vo forme presadenia financovania podporných opatrení na ZŠ, SŠ aj vysokých školách, či desegregáciu a podporu národnostných a jazykových menších vo vzdelávaní.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odpovedá Ingrid Kosová:
Zaradenie vzťahovej a sexuálnej výchovy do kurikula podporujeme. Naším cieľom je, aby boli deti od raného veku vychovávané k vzájomnému rešpektu, rovnosti a zdravým vzťahom. Účelom veku primeranej vzťahovej a sexuálnej výchovy je tiež predchádzať sexuálnemu násiliu či zneužívaniu detí a mladých ľudí.
Kotlebovci – ĽSNS – Martin Beluský
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Najväčším problémom je to, že sa zo zdravia ľudí na Slovensku stal biznis. Postupnými zmenami dovolili politici finančným skupinám a oligarchom preniknúť do zdravotníctva. Predali sa laboratória, lekárne a súkromným zdravotným spoločnostiam sa dovolilo na zdravotných odvodoch zarábať zisk.
Riešenie musí byť nekompromisné. ĽS Naše Slovensko navrhuje vo verejnom zdravotníctve iba jednu štátnu poisťovňu. Súkromné spoločnosti nech ponúkajú iba pripoistenie, teda poskytovanie nadštandardu.
Tak isto vrátime nemocniciam lekárne a laboratória, aby sa už viac nezadlžovali. Tak isto v zmysle Ústavy obnovíme bezplatné zdravotníctvo.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Nie, to absolútne odmietame. Mali by existovať iba dva modely. Buď si ľudia platia dobrovoľne zdravotné poistenie a v prípade potreby poskytnutia zdravotnej starostlivosti, ak si ich neplatili, si ju v plnej výške zaplatia.
Alebo máme druhý model, ktorý dnes garantuje Ústava SR, a to že poistenie je povinné, a preto musí byť zdravotná starostlivosť bezplatná.
My máme však na Slovensku kombináciu obidvoch, teda ľudia si aj platia odvody, aj si musia priplácať. To sa jednoducho musí zmeniť.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Slovenské školstvo, ktoré kedysi bolo našou pýchou, postupne zdegradovalo v kvalite vzdelávania aj v kvalite a štruktúre absolventov. Všetky problémy vychádzajú z nesprávne nastaveného financovania škôl, ktoré je dnes nastavené v závislosti od počtu študentov.
Naše riešenie je veľmi jednoduché ale aj účinné. Navrhujeme zaviesť financovanie škôl na základe počtu uplatnených absolventov v študovanom odbore.
Ak škola vyprodukuje ročne napríklad 30 politológov, z ktorých sa ani jeden ako politológ nezamestnaná, nedostane škola ani jedno euro. Opačne, ak zo školy vyjde 200 programátorov ročne a všetci sa uplatnia, škola dostane peniaze v plnej výška.
Takýmto spôsobom zabezpečíme rozvoj potrebných škôl, ktoré budú klásť väčší dôraz na kvalitu vzdelávania a tie zbytočné postupne zaniknú.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Sexuálna výchova má byť iba dobrovoľná, po súhlase rodičov a ich oboznámení sa s učebnými osnovami.
Modrí, Most-Híd
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Irén Sárközy:
Slovenské zdravotníctvo je dlhodobo finančne aj personálne poddimenzované. Výsledkom toho naša krajina zaostáva v kvalite a dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Boli časy, keď pacient vedel, ku ktorému lekárovi, do ktorej nemocnice v rámci spádovej oblasti má ísť. Dnes dostane výmenný lístok a hľadá si lekára alebo nemocnicu, kde ho skôr vyšetria. Mnohí pacienti sú odmietnutí, lekári neprijímajú nových pacientov, mnohé nemocnice sú kapacitne preťažené. Okamžitým riešením je manažment pacienta s jasnými pravidlami.
Chceme preto jasne definovať liečebný proces, kompetencie a cestovnú mapu pacienta, z ktorej by bolo zrejmé, za akých podmienok a v ktorom zdravotníckom zariadení bude pacient liečený. K zlepšeniu dostupnosti zdravotnej starostlivosti okrem manažmentu prispeje aj digitalizácia a kvalitný zber údajov.
Slovensko vynakladá na zdravotníctvo len 7,2 % z HDP. Priemer EÚ predstavuje 11 % a Česká
republika, s ktorou sa často porovnávame, investuje do zdravotníctva viac ako 9 % zo svojho
HDP. Ak chceme dosiahnuť výsledky aspoň našich susedov v ČR, mali by sme sa zamerať na
príčiny rozdielov. Jednou z nich je významný rozdiel v platbách štátu do verejného
zdravotného poistenia. Keby sme na Slovensku dávali rovnakú sumu na poistenca ako v ČR,
rozpočet pre zdravotníctvo by bol v o 2 mld. eur väčší. A ako ukazujú výsledky zdravotných systémov v Európe, vyššie výdavky na zdravotníctvo sú spojené s lepším zdravím obyvateľov . K pozitívnej zmene okrem finančnej stability je potrebná aj politická a legislatívna stabilita.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Odpovedá Irén Sárközy:
Spoluúčasť pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti je zavedená vo väčšine vyspelých zdravotných systémov. Zabezpečuje finančné zdroje, ľudia si uvedomia, že zdravotná starostlivosť nie je zadarmo a tým ich motivuje k rozumnému čerpaniu zdravotnej starostlivosti, u nás by sa vytvoril väčší priestor aj k využívaniu telemedicíny. Slovensko má podľa OECD najvyšší počet návštev ambulancií v Európe. Na Slovensku funguje neprehľadný a chaotický systém vyberania rôznych poplatkov. Spoluúčasť by mala byť jednotná, transparentná, plánovateľná a sociálne únosná s ochranným mechanizmom pre sociálne slabších ľudí.
Na Slovensku je z verejného zdravotného poistenia hradený celý rozsah zdravotnej starostlivosti okrem pár výkonov ako je napr. interupcia, plastická chirurgia, alternatívna medicína. Vytvorenie zoznamu výkonov, ktoré by neboli hradené resp. boli čiastočne hradené nepovažujeme aktuálne za reálne. Spoluúčasť, ktorá by bola v jednotná, v symbolickej výške považujeme za vhodnejšie riešenie, aj z dôvodu stransparentnenia a zjednotnenia existujúcich poplatkov so zavedením ochranného mechanizmu.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Odpovedá Jana Ambrošová:
Chýbajúca dlhodobá vízia pre vzdelávanie a politické zásahy do odborne nastavených reforiem neumožňujú dokončiť zmeny k lepšiemu. Výsledkom je, že deti sú demotivované už na základnej škole, učia sa kvôli známkam, ale nemajú radosť z objavovania nového, v strese z „učenia“ sú celé rodiny a rodičia po večeroch nahrádzajú rolu učiteľov.
Deti v 14-tich rokoch zaškatuľkujeme na konkrétnu profesiu s nízkou úrovňou vzdelania alebo majú možnosť ísť na gymnázium, kde musia zvládať 50 predmetov na rovnakej úrovni a po skončení ani netušia, v čom sú vlastne dobrí, lebo toľko energie dali do toho, čo im nejde, že nestíhali zistiť, čo ich vlastne baví.
Vytvoríme dlhodobú stratégiu vzdelávania. Pridáme na školy manažment vzdelávania, čím zvýšime počet profesionálov v školstve. Zrýchlime začatú reformu základných škôl cez investície do mentoringu učiteľov, aby vedeli deti učiť objavovať nové veci a nie len interpretovať to, čo niekto pred nimi už objavil. Zrušíme známkovanie na prvom stupni základných škôl, umožníme každému ísť svojim tempom. Začneme reformu stredných škôl a umožníme žiakom vytvoriť si ich vlastný študijný plán. Zreformujeme akreditačnú agentúru a zlepšíme tým úroveň vysokých škôl.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Odpovedá Jana Ambrošová:
Postoj k sexuálnej výchove? Sú na to odborníci, pedagógovia a psychológovia, ktorí dajú najlepšie odporúčania, akým spôsobom deťom a formou deťom čo vysvetľovať. My im dôverujeme dostatočne. O tom by nemali rozhodovať politici.
Maďarské fórum, ODS, Za regióny, Rómska koalícia, Demokratická strana – Pavel Macko
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Naše zdravotníctvo je výsledkom dlhodobej činnosti Fica a Pelleginiho, ktorý bol aj ministrom zdravotníctva. Problémy neriešili, ale iba premaľovávali lacnou farbou a ich ľudia doslova rabovali celý rezort. Zlepšime primárnu prevenciu, upravíme financovanie, vybudujeme novú infraštruktúru a zmeníme mapu poskytovateľov, zlepšíme pracovné prostredie a podmienky, systémovo zlepšíme dostupnosť. Ako prvé je treba zamerať sa na primárnu starostlivosť, kde plánujeme zriadenie integrovaných centier zdravotnej starostlivosť. Dnes musí klient absolvovať množstvo vyšetrení u špecialistov na rôznych miestach, ktoré musí pacient aj niekoľko dní navštíviť, než sa začne jeho liečba. Systémovými opatreniami zvýšime integráciu zdravotnej starostlivosti tak, aby sa stimulovala partnerská medziodborová a medzisegmentálna spolupráca. Vytvoríme zdravotnícke centrá, ktoré budú integrovať na základe dát všeobecnú aj špecializovanú ambulantnú zdravotnú starostlivosť, ale aj ošetrovateľskú, paliatívnu, zdravotno-sociálnu a nadväzujúcu sociálnu starostlivosť. Zlepšíme prepojenie všetkých segmentov zdravotnej starostlivosti a zdravotno-sociálnej starostlivosti.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Neplánujeme zavedenie doplatkov pre pacientov. Súhlasíme však s tým, že súčasný model financovania zdravotníctva je dlhodobo neudržateľný, Preto chceme zmeniť nastavenie financovania zdravotníctva, zvýšiť platby za poistencov štátu. Klienti musia mať jasne definovanú garantovanú zdravotnú starostlivosť, za ktorú by si nemuseli už priplácať. Súčasne chceme posilniť konkurencieschopnosť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a možnosť rôznych individuálnych zdravotných plánov a pripoistení.
Dnes používaný model zdravotného poistenia nevytvára podmienky na to, aby do systému mohli plynúť zdroje vo väčšom, potrebnom objeme. Riešením sú zmeny v systéme zdravotného poistenia. V systéme poistenia vytvoríme podmienky na vznik nových poistných produktov zjednodušením vstupu ekonomických zdrojov do systému. Použijeme vo svete overené systémy financovania a regulácie ako pripoistenie, systém fondov či regulovaných platieb v zdravotníctve.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Financovanie školstva je potrebné postupne približovať úrovni aspoň priemeru krajín OECD (ako podiel výdavkov na HDP) a príjmy pedagógov by sa mali približovať priemerného príjmu ľudí s vysokoškolským diplomom.
V slovenskom školstve vidíme najväčšie rezervy v kvalite poskytovaného vzdelania. Naše školy majú deťom dávať nielen vedomosti, ale hlavne zručnosti a pripraviť ich na uplatnenie v živote. Medzi najväčšie problémy patria mikromanažment školstva z centrálnej úrovne, slabá motivácia k výkonnosti.
Plánujeme zaviesť zmenu financovania materských škôl a normatívy. Chceme dokončiť kurikulárnu reformu základného školstva. Aj naďalej chcem posilniť duálne vzdelávanie. Pre deti zo sociálne vylúčených skupín chcem zabezpečiť také zmeny, ktoré umožnia deťom získať aspoň remeslo (výučný list) aj pri teoreticky slabších žiakoch, aby získali možnosť uplatnenia na trhu práce. Chceme odbúrať neobjektívne zaradzovanie detí do špeciálnych škôl len na základe zlej znalosti jazyka.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Nechceme obmedzovať elementárnu výuku biológie a základov sexuálnej výchovy v primeranom rozsahu. nemáme k tejto otázke špecifické ciele programu pre školstvo.
Vlastenecký blok – Ivan Stanovič
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? „Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Či je to zdravotníctvo, alebo školstvo, obe oblasti sú nesystémove riadenie. Chýba dlhodobá koncepcia. Žiaľ pokiaľ nebudú odpolitizované tieto rezorty, nie je možné koncepčne nadstaviť tieto oblasti. /odpovedal súhrne na všetky otázky Vlastenecký blok/
Slovenské Hnutie Obrody – Róbert Švec
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Podstata problémov v slovenskom zdravotníctve je tá, že s povinnými odvodmi Slovákov podnikajú súkromné spoločnosti, vytvárajú zisky a tie následne odlievajú do zahraničia.
Zariadime, aby povinné zdravotné odvody putovali len do štátnej zdravotnej poisťovne poskytujúcej povinné verejné zdravotné poistenie všetkým občanom. Súkromné zdravotné poisťovne budú môcť poskytovať doplnkové zdravotné poistenie na báze dobrovoľného doplnkového pripoistenia.
Vyriešením tohto problému sa vyrieši aj problém s financovaním slovenského zdravotníctva. Bude dostatok financií na to, aby boli štátne nemocnice dostupné občanom, poskytovali kvalitné služby a bude dostatok financií aj na normálne platy ľuďom, ktorí pracujú v zdravotníctve.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Určite nie. Občan, ktorý platí povinné zdravotné odvody má právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť. A kde na to vziať financie? Odpoveď je uvedená v odpovedi na predchádzajúcu otázku.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Najväčší problém je v tom, že školstvo sa decentralizovalo, zriaďovateľom školy môže byť pomaly ktokoľvek, nastúpila liberalizácia trhu s učebnicami, do škôl prenikajú pochybní aktivisti zo zahraničných mimovládok, ktorí šíria bludy agendy LGBTI…
Riešenie? Presadíme, aby bolo školstvo opäť v rukách štátu, vrátane zriaďovateľských kompetencií. Politikom a členom mimovládnych organizácií (financovaných zo zahraničia) zakážeme vstup do slovenských škôl. Do vzdelávacieho systému na druhom stupni základných škôl plánujeme zaviesť predmety ako: pestovateľské práce, folklórna výchova a mravná výchova. A žiaci sa budú na celom území Slovenska učiť z rovnakých učebníc.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Tak, ako som spomínal v predchádzajúcej odpovedi, do vzdelávacieho systému zavedieme aj mravnú výchovu, ktorej súčasťou bude vedenie detí a mládeže k normálnu postoju k sexuálnemu životu.
Pirátska strana – Zuzana Šubová
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Problémov v zdravotníctve je veľmi veľa a riešiť ich tak, ako to robí súčasná vláda, je lepiť záplaty na záplaty. Zdravotníctvo má mať najvyššiu prioritu aj pri rozpočtovaní. Zdravotníctvu chýba vízia, chýbajú strategické a finančné plány rozvoja nemocníc. A v riadení nemocníc, ale najmä ministerstva prevažuje vysoká neodbornosť. Väčšina top manažmentu nemocníc, ale aj ostatných zdravotníckych zariadení, nemá ani minimálne manažérske zručnosti a dosadzovaní sú tam politický nominanti a ich priatelia. Riešením je spracovanie vízie zdravotníctva, strategických a finančných plánov rozvoja nemocničných zariadení, zistenie potreby finančných prostriedkov a vypísanie konkurzných konaní na manažérske pozície.
Kým sa nedorieši problém rozkrádania v zdravotníctve pomocou depolitizácie štátnej správy, budú sa personálne problémy v zdravotníctve prehlbovať. Personál chceme stabilizovať rezidenčným programom. Stav zdravotných sestier treba určite zvýšiť počtom zdravotných škôl – zdravotných absolventov.
Najväčším problémom slovenského zdravotníctva na šťastie ešte nie je kvalita zdravotníckeho personálu, ale:
– neodborné a necitlivé riadenie spoločnosti zamerané len na jej okrádanie (príklad ) , ktoré v zdravotníctve vyústili k vytvoreniu „zdravotníckej hydry“, ktorej členovia svojím vzdelaním patria k špičke spoločnosti a svojím charakterom sa blížia vrahom, – tridsaťročné príživníctvo na zdravotníctve (kauzy teta Anka, masér Kostka, Gorila, predražené CT, predražené zdravotnícke pomôcky…) ako dôsledok horeuvedeného riadenia, – stranícke nominácie vedúce k opakovanému oddlžovaniu nemocníc a pod.
Ak máme zdôvodniť našu odpoveď, tak použijeme navrhované riešenia z nášho volebného programu:
– Dôsledná depolitizácia verejnej služby, vrátane zdravotníctva. – Podpora kvalitných pracovných kolektívov klasifikáciou pracovísk v nemocniciach, miesto klasifikácie nemocníc ako celku; kvalitnému kolektívu priznať klasifikáciu celoštátneho pracoviska s príslušným ohodnotením, aj keď nemocnica ako celok uvedenú úroveň nedosahuje. – Dôraz na personál – umožniť výchovu mladých odborníkov dovtedy, kým ešte máme skúsených lekárov; kým Rada rozpočtovej zodpovednosti predpokladá bankrot štátu do 8 rokov, zdravotníctvo bude každý rok ochudobňované o dnes už nadsluhujúcich dôchodcov, ktorí už nebudú môcť ďalej pracovať a svoje skúsenosti nemajú komu odovzdať; medicína je oblasť v ktorej odborníci vyrastajú pod dozorom už skúsených odborníkov, alebo na škodu pacientov sa učia na svojich chybách. Hovorí sa, že chyby lekárov ležia na cintorínoch. – Rozloženie „zdravotníckej hydry“ a spravodlivé odsúdenie jej členov. – Diferencované prispievanie na zdravotnú starostlivosť, ktoré sa prispievateľom prejaví v nadštandardnom servise pri rovnakej základnej lekárskej starostlivosti pre všetkých pacientov. – Priznanie zodpovedajúcej priority zdravotníctvu v systéme rozdeľovania verejných zdrojov.
Toto sú iba ciele. Ich urýchlená realizácia v decentralizovane riadenom štáte sa môže dosiahnuť len za aktívnej účasti občanov – pacientov a občanov profesionálne viazaných k zdravotníctvu. Účelom občianskej spoločnosti je zo zdravotníctva neurobiť úzky profil, ale konkurencieschopné prostredie, ktoré si uvedomuje, že pacient nie je jeho obeť, zdravotným stavom donútená prosiť o pomoc, ale zákazník, od spokojnosti ktorého závisí spokojnosť občanov profesionálne viazaných k zdravotníctvu.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Takto položená otázka navodzuje, že pán minister nechodil k lekárovi ako obyčajný pacient, pretože o uvedenom stave by sa nemohol vyjadrovať v budúcom čase:
– pacient len za termín k lekárovi platí 15 až 30 €, – zubné lekárstvo – bez spoluúčasti nevytrhnú ani zub, nehovoriac o protetike, – niektoré lieky, ktoré pacienti berú v pravidelných cykloch (napr.: na pohybový aparát v 6 mes. cykloch) si pacient hradí plne a podobných príkladov je veľa.
Spoluúčasť pacienta na zdravotnej starostlivosti nie je otázka budúcnosti ale je to už dnes tvrdá realita. Už dnes sa predsa dopláca za veľa liekov, zdravotníckych pomôcok, za zubné výkony či materiály. Otázne sú nelogické poplatky v niektorých ambulanciách! A v týchto poplatkoch je potrebné urobiť poriadok- zjednotiť ich, definovať dôvod na priplácanie.
Treba zamerať sa na lokality v rámci siete, kde ambulancie zavreli a zatraktivniť tieto lokality. Tiež treba venovať pozornosť počtu pohotovostných ambulancii a staniciam záchrannej služby.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? – Postavenie učiteľov – stráca sa úroveň. – Neustále sa podsúva, že deti sa nechcú učiť a vzdelávať – hovorí sa o tom často a nevhodne. – Školy sú pod zastupiteľstvami miest, obcí a VUC, čo je z pohľadu riadenia zlé. Čiže riadiť ich nemá ani starosta, ani primátor, ani predseda VUC, má ich riadiť Ministerstvo školstva. – Korupcia – za tituly sa platí už aj 20 tis. €, napr. za titul docent, či profesor. PhDr. cca za 5 tis. €. Korupcia je aj v prijímacích konaniach. – Školy ovládajú skupinky ľudí, ktoré si už dosadili svojich ľudí aj do správnych rád a akademických senátov a pod rúškom nátlaku na zamestnancov navodzujú dojem demokracie a voľnosti v rozhodovaní. Niektorí funkcionári sú tam od revolúcie a nahradzujú ich vo funkciách ich deti. – Zlý systém finančného riadenia školstva a neodbornosť v riadiacich funkciách bez skúseností z riadenia, bez vzdelania v manažmente. – Neexistujúca vízia rozvoja školstva na 3-5 rokov a strategické plány. – Neexistujúci controlling v školstve, zlé finančné plánovanie a riadenia od úrovne ministerstva až po najnižšie organizačné jednotky. – Neexxistuje vzdelávanie na nové profesie v prepojení na digitalizáciu. – Proces digitalizácie sa nesprávne zamieňa s informatikou. – Zmanipulované a neefektívne verejné obstarávania.
Problémy školstva sú veľmi blízke problémom zdravotníctva. Treba si zadefinovať základné poslanie školstva: „z detí rodičov vychovať občanov schopných rozhodovať o otázkach súvisiacich s postavením občana, nositeľa moci v demokratickom štáte, ktorý sa dokáže uplatniť v občianskej spoločnosti svojou profesiou“. Tento cieľ je možné dosiahnuť len v úzkej spolupráci zúčastnených: rodičia – škola – zamestnávatelia –občianska spoločnosť v širokom zastúpení: profesijné organizácie a združenia, tretí sektor, príťažlivé občianske vzory. Obzvlášť dôležitá je spolupráca so zamestnávateľmi, u ktorých môžu študenti pod dozorom inštruktorov získať praktické zručnosti, ktoré im žiadna školská dielňa nedá. Úspora nákladov na školských dielňach umožní financovať iné nutné náklady, vrátene pedagógov. Ostatné riešenia sú podobné zdravotníctvu:
– dôsledná depolitizácia školstva, – regionálne a štátne školstvo, – podpora kvalitných pracovných kolektívov, – výchova mladých pedagógov skúsenými pedagógmi (mentoring), – vylúčenie príživníkov, – priznanie zodpovedajúcej priority školstvu v systéme rozdeľovania verejných zdrojov.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Podporujeme zavedenie povinnej sexuálnej výchovy v školách. Je dôležité, aby bola vyvážená, vedecky podložená a prispôsobená veku a potrebám študentov. Máme dostatok odborníkov na to, aby bola veku primeraná. To, čo nedá škola, si mládež zoženie z iných, menej vhodných zdrojov, ktorých blokovanie by muselo mať celosvetový charakter. Je ľahko dokázateľné, že mládež vie dnes o sexuálnych praktikách pred školskou výchovou viac, ako sa dozvedia v škole. Preto odborná výchova v školách vykonávaná odborníkmi, ktorým mládež dôveruje, môže iba pomôcť v ich správnej orientácii. Zdôrazňujeme „vykonávaná odborníkmi, ktorým mládež dôveruje.“ Dôvera je tu najdôležitejšia. Na dosiahnutie pozitívneho vplyvu sexuálnej výchovy na žiakov je dôležité, aby boli kurikulá a programy navrhnuté a vykonávané v spolupráci s odborníkmi, učiteľmi, rodičmi a samotnými študentmi a aby brali do úvahy potreby a hodnoty celej spoločnosti. Súčasťou sexuálnej výchovy by malo byť aj učenie o partnerstve a rodičovstve a preto odporúčame úpravu názvu predmetu na Rodičovstvo, partnerstvo a sexuálna výchova.
Karma – Adriana Szabóová
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského zdravotníctva a ako by ste ich riešili? Najväčším problémom slovenského zdravotníctva vidím v nedostatku zdravotníckeho personálu a strate záujmu o zdravotnícke povolanie. Personál je vyčerpaný, často prácou nadčas v rozpore so zákonníkom práce. Lekári prvého kontaktu sú starší /sú už vo vyššom veku, o chvíľu bude akútny nedostatok obvodných lekárov a pediatrov. Mladí zdravotníci hľadajú lepšie pracovné podmienky a aj lepšie finančné ohodnotenie v zahraničí. A tým sa stáva zdravotná starostlivosť menej dostupnou pre pacienta. Stále nám chýba exaktný, férový a TRANSPARENTNÝ systém financovania zo strany zdravotných poisťovní, presná kontrola vstupu financií vo forme zdravotných odvodov a výstupu financií potrebných na poskytnutie zdravotnej starostlivosti. Plné zavedenie DRG /hláskuje sa anglicky id ár dží/ systému, ktorý používa Európa, by mohlo financovanie sprehľadniť. Rušenie pohotovostných ambulancií alebo obmedzenie ich prevádzky, zaťaží urgentné príjmy koncových nemocníc natoľko, že sa výrazne predĺži čakacia doba pre pacientov prichádzajúcich aj so život ohrozujúcimi ochoreniami. Preto by sme chceli urobiť všetko preto, aby sme funkčné ambulantné pohotovostné služby zachovali v čo najväčšej možnej miere.
Vstup súkromného investora finančnej skupiny PENTA ako koncovej nemocnice / to sú Bory v Bratislave/ je zatiaľ kontroverzné. Je nevyhnutné, aby tu bola poskytovaná všetka zdravotná starostlivosť vrátane finančne nákladných výkonov a hospitalizácii, nakoľko výhradne ziskové hospitalizácie v súkromnej nemocnici by znevýhodňovali finančné postavenie štátnych koncových nemocníc a prehlbovali ich dlh. Krátky čas ukáže, či je nemocnica Bory schopná poskytovať komplexnú zdravotnú starostlivosť vrátane finančne nákladných hospitalizácii a úkonov.
Pre udržanie lekárov a zdravotných sestier na Slovensku poskytnúť poskytovateľom zdravotnej starostlivosti ako zamestnávateľom finančný stimul na kompenzáciu odvodov do výšky 50% z odvodov zamestnávateľa, aby tieto prostriedky mohli byť použité na zvýšenie platov lekárov a zdravotných sestier.
Je potrebné zaviesť štandardizáciu cenníkov zdravotníckych úkonov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, taktiež zaviesť povinnosť poisťovniam preplácať skutočné ceny úkonov a materiálov, napr. chirurgické nite a pod., zároveň platenie úkonov zdravotnou poisťovňou aj lekárom prvého kontaktu – ambulantný sektor.
Je nutné zamedzenie nadmerného zisku zdravotných poisťovní, preplácanie potrebných zdravotných úkonov, ako napr. kontrolná sonografia, dopplerovské vyšetrenia ciev, zdravotnou poisťovňou aj u obvodných lekárov.
Zaviesť jednotný povinný poplatok pri návšteve akéhokoľvek poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ako aj pri návšteve pohotovostnej služby.
Musí byť dôsledná kontrola s nakladaním finančných prostriedkov z verejného zdravotného poistenia u zdravotných poisťovní, ako aj v štátnych nemocniciach. Je potrebné zaviesť zdravotné poradenstvo vrátane online služieb a telemedicíny hradeného zo zdravotného poistenia.
„Zdravotná starostlivosť je v súčasnosti tak drahá, že spoluúčasť pacienta na jej úhrade bude časom nevyhnutná,“ vyhlásil bývalý minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský začiatkom roka 2023. Myslíte si, že bude na zachovanie kvality zdravotníctva potrebná nejaká forma spoluúčasti pacienta? Budeme robiť všetko preto, aby k tomu nedošlo. Prezrite si náš komplexný program na našej web stránke www.karma24.sk, kde podrobne opisujeme ako plánujeme posilniť hospodárstvo a byť ekonomicky silnejším štátom a takto budeme vedieť financovať zdravotníctvo a školstvo. Inak skutočne bude musieť dôjsť k tomuto nepopulárnemu rozhodnutiu ako je doplácanie vo forme spoluúčasti pacientov. Chceme tomu zabrániť, pretože priemerná životná úroveň slovenského občana nie je aktuálne schopná ľahko pokryť aj náklady na zdravotnú starostlivosť v prípade väznejšej choroby.
V čom vnímate najväčšie problémy slovenského školstva a ako by ste ich riešili? Celý systém školstva je zle nastavený. Deti sú preťažené, učitelia podcenení, úroveň vzdelávania a znalosti sa neustále znižuje a my sa tvárime, že povinná sexuálna výchova je jeden z najdôležitejších bodov?
Navrhujeme exkluzívne, nie inkluzívne vzdelávanie, integráciu telesne postihnutých žiakov – žiakov treba deliť podľa mentálnej úrovne.
Je potrebné obnoviť postavenie škôl pre deti so zvláštnymi potrebami a tiež pre deti s mimoriadnym intelektom, vytvorenie jednotného informačného systému zvlášť pre základné a stredné školy za účelom odbúrania nadmernej byrokratickej záťaže, predstaviť zmenu kompetenčného zákona v oblasti školstva, vrátiť originálne kompetencie v oblasti základného, stredného a špeciálneho školstva ministerstvu školstva.
Musíme zriadiť štátne školské správy, do ktorých kompetencie by spadali všetky typy vzdelávania vrátane súkromného a cirkevného, spadala by tu školská inšpekcia, zmeniť systém školskej inšpekcie tak, aby sa okrem plánovaných kontrol vykonávali aj mimoriadne kontroly, umožniť štátnej školskej inšpekcii kedykoľvek testovať žiakov všetkých typov škôl tak, aby bola zabezpečená rovnaká úroveň vzdelania, podpora ďalšieho vzdelávania pedagógov.
Učebnice pre základné a stredné školy by mali podliehať recenznému konaniu.
Je potrebné posilniť odborné školstvo so zameraním na výučbu remesiel za účelom reálneho rozvoja vzdelávania v týchto profesiách, návrat k praktickej výchove na základných školách a rozvíjanie finančnej gramotnosti detí a adolescentov, vytvoriť lepšiu spätnú väzbu medzi školou a rodičom, vytvoriť štátnu grantovú agentúru v oblasti vedy, výskumu, inovácií a vzdelávacích programov na vysokých školách tak, aby z nej bolo možné čerpať bez nadbytočnej administratívnej záťaže, materiálne a technické dovybavenie vysokých škôl a univerzít tak, aby poskytovali kvalitnú výučbu a konkurencieschopnosť so zahraničnými vysokými školami a univerzitami.
Aký je postoj vašej strany k povinnej sexuálnej výchove? Sme absolútne proti predčasnej povinnej sexuálnej výchove. Rodičia musia dať k tomu predsa súhlas. Diéta má byť nevinné a už vôbec nie zavádzať povinnú sexuálnu výchovu pre deti v predčasnom školskom veku. Samozrejme sme za dôstojnú sexuálnu výchovu v správnom veku, ale po súhlase rodiča. Zákon musí definovať tento vek, aby sa nenarušoval správny zdravý vývoj dieťaťa. Rodič si môže vybrať, či zvolí úplnú alebo len informatívnu sexuálnu výchovu pre jeho/jej dieťa. Je potrebné vždy brať do úvahy mentálnu vyspelosť detí a postoj ( napríklad náboženský) rodiča ako je to vo vyspelých demokratických krajinách.
Predvolebná anketa Počas septembra vám na spravodajskom webe spravy.rtvs.sk prinášame sériu anketových článkov, v ktorých priestor na vyjadrenie názoru dostanú všetky kandidujúce subjekty.
OĽANO a priatelia, Aliancia-Szövetség, KSS, Princíp, SDKÚ-DS, SOS, Srdce-SNJ, MySlovensko, Spravodlivosť na otázky do uzávierky tohto článku neodpovedali.