Na hlavný obsah

Európska komisia chce plošne znížiť maximálnu rýchlosť v mestách a obciach EÚ

Inšpirovať sa chcú napríklad v Košiciach.

Európska komisia chce plošne znížiť maximálnu rýchlosť v mestách a obciach EÚ
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Európska komisia uvažuje o plošnom znížení maximálnej rýchlosť v mestách a obciach z 50 na 30 kilometrov za hodinu. Pristúpili k tomu už napríklad v Paríži či v Bruseli. Chcú tým znížiť nehodovosť a zvýšiť bezpečnosť pre chodcov. Inšpirovať na Slovensku sa chcú napríklad v Košiciach.

Vo februári sa v centre Košíc zrazili tri osobné autá. Zomreli traja ľudia, z toho jedna chodkyňa.

„Za prvý polrok roku 2023 evidujeme zatiaľ 5 241 dopravných nehôd, pri ktorých bolo žiaľ usmrtených 106 účastníkov a 367 osôb bolo zranených ťažko,“ uviedla komunikačný odbor Prezídia Policajného zboru SR Zuzana Hrabovská.

Takmer štyritisíc z týchto nehôd sa stali v obciach, kde platí maximálna povolená rýchlosť 50 kilometrov za hodinu (km/h). V Košiciach preto navrhli obytné zóny, v ktorých plánujú znížiť maximálnu povolenú rýchlosť na 30 km/h.

Plošnému zníženiu maximálnej rýchlosti sa venovali redaktori RTVS Katarína Zakuťanská a Peter Mútňan:

„Hlavným cieľom je zvýšenie bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, zlepšenie podmienok pre cyklistov a redukcia tranzitnej dopravy,“ ozrejmila hovorkyňa mesta Košice Jana Poľová.

Európska rada pre bezpečnosť v doprave považuje rýchlosť 30 km/h za nový štandard pre mestské oblasti, kde sa autá miešajú s chodcami a cyklistami. K zníženiu rýchlostného limitu už pristúpili napríklad v Paríži či v Bruseli.

„Napríklad pri zrážke automobilu pri 30 km/h s chodcom, má chodec skoro 100-percentnú šancu na prežitie. Samozrejme, záleží od okolností. Pri 50 km/h je už len polovičná šanca na prežitie,“ dodal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Kde má význam znižovanie rýchlosti?

Podľa odborníkov má znižovanie rýchlostného limitu význam len v častiach, kde je veľký pohyb ľudí.

„Viac ako zníženie maximálnej povolenej rýchlosti je dôležitá plynulosť dopravy v mestách. Skôr by som sa zameral na to, aby mal vodič lepšie rozhľadové podmienky a aby im nebránil vo výhľade nejaký stĺp alebo stavba, spoza ktorých môžu vybehnúť chodci,“ spresnil motoristický novinár Václav Lipavský.

Na Slovensku je zatiaľ znížená rýchlosť na 30 km/h napríklad v úsekoch v blízkosti základných a materských škôl. O plošnom znižovaní rýchlostného limitu v mestách a obciach zatiaľ polícia neuvažuje.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny