Na hlavný obsah

Boj o vlastné peniaze: Na gastrokartách im ostali nevyužité stovky eur. Zamestnanci nevedeli, že spoločnosť končí

Firma aj úrady dávajú od problému ruky preč.

Boj o vlastné peniaze: Na gastrokartách im ostali nevyužité stovky eur. Zamestnanci nevedeli, že spoločnosť končí
Ilustračná snímka - gastrokarta Callio. Foto: RTVS

Prišli o peniaze, na ktoré mali nárok. Spoločnosť, ktorá vydávala elektronické stravné Callio karty ukončila koncom februára svoju činnosť. Niektorí ľudia však nestihli dočerpať svoje kredity. O konci firmy a predčasnej exspirácii finančných prostriedkov na kartách totiž ani len netušili. Firma aj úrady dávajú od problému ruky preč.

Kartu Callio využívala aj mama Martina Harezníka – pani Marianna. Keďže nemala možnosť stravovať sa v okolí pracoviska, počas rokov sa jej na karte nazbierali príspevky na stravu v sume viac ako 800 eur. Keď v januári pri spoločnom nákupe v potravinách chceli zaplatiť Callio kartou, zistili, že na účte majú nulu.

„V prvom rade sme boli v šoku. Osemsto eur je v prípade mojich rodičov strava na jeden celý kalendárny rok. Niesla to dosť ťažko,“ opisuje situáciu užívateľ karty Callio Martin Harezník.

Reklamáciu zamietli

Situácia rodinu prekvapila najmä preto, že príspevky zamestnávateľa sa dovtedy dali využiť ešte rok a pol po ich pripísaní na kartu.

Callio používala aj Monika Kollárová. „Prišla som presne o posledných 103,27 eur, čo som mala na karte, aj keď exspirácia tejto sumy mala nastať až v januári 2025,“ hovorí.

Začiatkom roka obaja požiadali spoločnosť GGFS, ktorá Callio karty vydáva, o vrátenie nespotrebovaných elektronických gastrolístkov. S reklamáciou však neuspeli.

„Spoločnosť GGFS ukončuje svoje aktivity v oblasti vydávania a akceptácie kariet Callio k 29. 2. 2024. Prostriedky pripísané na kartu Callio do 30. 11. 2023 majú platnosť do 31. 12. 2023. Prostriedky pripísané na kartu Callio od 1. 12. 2023 majú platnosť do 29. 2. 2024. Uvedená informácia o exspirácii je zverejnená na stránke www.callio.eu a v pravidlách používania karty,“ uvádza v odpovedi na reklamácie spoločnosť GGFS s.r.o.

„Zamietli túto reklamáciu s odôvodnením, že všetky informácie boli uvedené na webovej stránke. Mama ako klient, ako používateľ karty, si asi mala denno-denne sledovať, či sa podmienky náhodou neupravia v jej neprospech,“ hovorí Harezník.

Informácie na webovej stránke

Nové pravidlá používania karty Callio s výrazne skrátenou platnosťou gastrolístkov začali platiť 1. decembra 2023. Firma tvrdí, že jej obchodnými partnermi neboli zamestnanci ako užívatelia kariet, ale ich zamestnávatelia.

„Už v priebehu augusta 2023 sme postupne oslovili všetkých príslušných zmluvných partnerov a písomne ich informovali o postupnom utlmovaní a následnom úplnom ukončení našej činnosti v oblasti sprostredkovania stravovania zamestnancov,“ uvádza spoločnosť GGFS s.r.o.

V tomto liste však GGFS nespomína žiadnu zmenu obchodných podmienok a ani dátum, keď firma ukončí poskytovanie služieb spojených s kartou Callio. Túto informáciu sa každý zamestnávateľ mohol dozvedieť z webovej stránky iba 15 dní pred samotnou zmenou podmienok.

„Čo je teda otázka, či sa to dozvedel včas. Ak sa zamestnávateľ dozvedel o tejto zmene všeobecných obchodných podmienok, tak mal informovať zamestnancov, keďže títo sú akousi treťou stranou v tomto vzťahu a v podstate priamo s nimi poskytovateľ nekomunikuje,“ upozorňuje nezávislá advokátka Barbora Roštárová.

V čase zmeny obchodných podmienok bola už však mama pána Harezníka na dôchodku a Monika Kollárová pracovala u iného zamestnávateľa.

„Informovali sme o tom vedúcich pracovníkov, ktorí o tom mali informovať zamestnancov. Ohľadom bývalých zamestnancov vás neviem presne informovať,“ uviedol bývalý zamestnávateľ Marianny Harezníkovej.

„Keď som sa bola na situáciu pýtať, bolo mi povedané, že oni vraj nie sú povinní mi o tom, že spoločnosť GGFS zmenila podmienky, dať vedieť a že ma mala informovať firma sama,“ tvrdí Monika Kollárová.

„V prípade, ak sa zamestnávateľ o zmenách dozvedel včas, tak mal povinnosť oznámiť aj bývalým zamestnancom, že je tu istá zmena, čo sa týka exspirácie asociovaných finančných prostredníkov,“ vysvetlila Roštárová.

Zlyhala komunikácia

Užívatelia kariet si však mohli zostatok na účte a exspiráciu jednotlivých príspevkov na stravu skontrolovať aj sami – cez aplikáciu alebo svoje konto na web stránke. Otázne však je, či sa im po zmene podmienok zobrazovali správne údaje.

„V decembri 2023 nebol v rozhraní užívateľských účtov uvedený žiadny údaj o exspirácii z dôvodu realizácie potrebných technických úprav,“ uvádza spoločnosť GGFS s.r.o.

„Ak sa dátum exspirácie nezmenil v súvislosti so zmenou obchodných podmienok, tak je chyba určite aj na strane poskytovateľa, pretože poskytol prostredníctvom portálu nie aktuálnu informáciu. Je možné, že takýmto spôsobom uviedol užívateľa do omylu,“ hovorí Roštárová.

„Stačilo poslať jeden hromadný mail alebo poslať oznam cez aplikáciu. Čokoľvek. Ale nič z toho sa neudialo,“ sťažuje sa pani Kollárová.

„Máme za to, že tu pravdepodobne prišlo k nejakému zlyhaniu komunikácie alebo nebol zvolený taký informačný kanál, aby sa tieto informácie dostali ku všetkým zamestnancom,“ vyhlásila hovorkyňa Konfederácie odborových zväzov SR Martina Nemethová.

Ojedinelé a bezprecedentné

Spoločnosti, ktoré u nás ďalej podnikajú vo vydávaní gastrolístkov, zastrešuje už vyše 20 rokov Asociácia moderných benefitov (AMOBE). Firma GGFS nebola ich členom.

„To, čo sa udialo a z tých informácií, čo máme, tak takéto podnikanie bolo ojedinelé a bezprecedentné,“ vyhlásil výkonný riaditeľ (AMOBE) Juraj Králik.

„Všetky spoločnosti, ktoré sú zlúčené v AMOBE, prijímajú etický kódex, ktorý im zabraňuje akokoľvek s tými kreditmi narábať – čo by bolo nekalé alebo by nebolo úplne v poriadku,“ dodal Králik.

„Tie peniaze museli fyzicky skončiť v tej spoločnosti,“ myslí si pán Harezník.

„Aktuálne neevidujeme žiadne nevyčerpané zostatky. Stravovacie poukážky nemajú predstavovať akýsi všeobecný platobný prostriedok, ale majú slúžiť na úhradu stravovania zamestnanca počas jeho pracovného dňa. Na stravovacích kartách by si tak držitelia nemali svoje stravovacie poukážky hromadiť,“ vyhlásila spoločnosť GGFS s.r.o.

„Stávajú sa aj takéto prípady, ale keď prichádza k exspirácii kreditov, tak komunikácia je o to intenzívnejšia. Práve tam sa komunikuje včasne a s dostatočným predstihom,“ hovorí Králik.

O svoje peniaze sa budú musieť súdiť

Martin Harezník v snahe získať späť nevyužité gastrolístky žiadal o pomoc aj obchodnú inšpekciu, národnú banku či inšpektorát práce. Všetci odpísali, že pomôcť nevedia alebo nemôžu.

Podobne na otázky RTVS reagovalo aj Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR. „Ministerstvo práce nemá v gescii určovanie a vytváranie predpisov v rámci finančného alebo obchodné práva. Taktiež nemôžeme regulovať túto oblasť vydávania gastrokariet,“ uviedla hovorkyňa rezortu Natália Jachym Holubová.

Užívatelia kariet sa tak o nespotrebovaný kredit budú musieť zrejme súdiť. Žalovať môžu bývalých zamestnávateľov, ale aj spoločnosť GGFS.

„V tomto prípade má zamestnanec a zároveň užívateľ sťažené právo, pretože nie je spotrebiteľom. To znamená, že sa tu neuplatňujú nuansy spotrebiteľského práva, ktoré by svedčili viac v prospech toho užívateľa,“ pripomína Roštárová.

„Poučenie je hlavne také, že treba buď priebežne míňať prostriedky, ktoré sú na tieto karty asociované, alebo – keďže je tam možnosť vybrať si – odporúčam všetkým, aby si peniaze nechávali posielať na účet,“ uzavrel pán Harezník.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko