Politické strany si uvedomujú dôležitosť klimatickej krízy i úlohu človeka v nej a väčšina sa tiež stotožňuje s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 percent do roku 2030. V otázke opatrení sú už niektoré z nich opatrnejšie a podporu u značnej časti nemá ani koniec predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035.
SaS bojuje za slobodu a voľný trh, v ktorom sa majú ľudia sami rozhodnúť, či uprednostnia elektromobil. SNS prechod na elektromobilitu spochybňuje a upozorňuje, že Slovensko naň nie je pripravené. „Samotný prechod na elektrický pohon automaticky neznamená redukciu emisií,“ povedala Zuzana Škopcová (SNS).
Proti zákazu spaľovacích motorov je aj Sme rodina či KDH, ktoré zdôrazňuje, že Slovensko je od výroby automobilov bytostne závislé. „Ak by sme zákaz spaľovákov podporovali, znamenalo by to hospodársku sabotáž Slovenska,“ uviedli v stanovisku kresťanskí demokrati.
V otázke znižovania emisií skleníkových plynov sú najambicióznejšie strany Progresívne Slovensko a Demokrati. Podľa Michala Saba (PS) je cieľ Európskeho parlamentu znížiť ich o aspoň 55 percent do roku 2030 nedostatočný pre udržanie nárastu teploty kritickej hranice 1,5 stupňa Celzia.
„Zabezpečíme schválenie zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenska. Spolu s európskymi partnermi pripravíme Slovensko na zníženie emisií skleníkových plynov o 60 percent do roku 2030 bez negatívneho vplyvu na peňaženky obyvateľov,“ pridal sa Michal Kiča (Demokrati).
Anna Zemanová vyhlásila, že strana Sloboda a Solidarita chce pri klimatickej zmene presadzovať racionálne opatrenia. „Diskusie o klimatickej zmene, jej prejavoch a dôsledkoch, ale aj návrhy riešení, sa často opierajú o zjednodušujúce a niekedy až prvoplánové tvrdenia. To vedie k tlaku na riešenia, ktorým chýba racionálny podklad a ktoré môžu spôsobiť veľké problémy v ekonomike,“ uviedla kandidátka SaS.
Strana podporuje cieľ výrazne znižovať emisie, ak to bude efektívne. „Ak číslo 55 percent do roku 2030 potvrdia analýzy, podporíme takýto cieľ,“ povedala na margo plánu Európskeho parlamentu.
V otázke zákazu spaľovacích motorov je však jej stranícky kolega Marián Viskupič proti. Myslí si, že rozvoj elektromobility treba podporovať, aby si ju napokon ľudia zvolili sami.
„Najrýchlejší vývoj a presadenie na trhu zaistí prirodzená súťaž s ostatnými druhmi pohonu. Vždy sme bojovali a aj naďalej budeme za slobodu a sme proti progresívnym zákazom jej obmedzenia bez koordinácie so zvyškom sveta,“ poznamenal Viskupič.
Klimatická kríza podľa Michala Saba z Progresívneho Slovenska predstavuje v súčasnosti najväčšiu globálnu výzvu, ktorej ľudstvo čelí. „Dohoda lídrov a líderiek EÚ o znížení emisií skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent je malý krok vpred,“ vyjadril sa Sabo. Dodal, že tento cieľ nie je dostatočný pre udržanie nárastu teploty kritickej hranice 1,5 stupňa Celzia.
Martin Hojsík z Progresívneho Slovenska pri zákaze predaja spaľovacích motorov pripomína, že legislatíva sa týka iba predaja nových vozidiel, nie ojazdených a v skutočnosti ani nejde o zákaz. Schválený európsky zákon hovorí o poplatkoch, ktoré by automobilky platili za takéto vozidlá.
„Súčasne samotný Zväz automobilového priemyslu hovorí, že ich členovia neplánujú mať v ponuke spaľovacie motory od skorých 30. rokov, nezávisle od legislatívy,“ spresnil.
Úlohou budúcej vlády podľa neho bude využiť túto príležitosť na rozvoj slovenských firiem. „Na druhej strane je dôležité neklásť prekážky budovaniu nabíjacej infraštruktúry a využívaniu elektromobility na Slovensku. Napríklad umožnením nabíjania firemných áut na domácich nabíjačkách, čo je bežné naprieč Európou,“ uzatvoril Hojsík.
Zelenú transformáciu vníma ako príležitosť pre Slovensko aj strana Demokrati. V otázke plánu EP znížiť emisie skleníkových plynov sa strana nebráni ešte ambicióznejším cieľom.
„Zabezpečíme schválenie zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenska. Spolu s európskymi partnermi pripravíme Slovensko na zníženie emisií skleníkových plynov o 60 percent do roku 2030 bez negatívneho vplyvu na peňaženky obyvateľov,“ prisľúbil Michal Kiča (Demokrati).
Slovensko je podľa Demokratov zatiaľ závislé od automobilového priemyslu. Strana však sľubuje, že aj tento segment prechádza na výrobu elektromobilov, ktoré následne budú cenovo dostupné.
„Svedčí o tom aj nedávne oznámenie automobilky Volvo, ktorá zvažuje ďalšie navýšenie investície pri Košiciach, čím by sa stala najväčšou automobilkou na Slovensku,“ vyhlásil Kiča.
Príležitosť pre Slovensko pri prechode na elektromobilitu vníma aj Peter Kalivoda zo strany Hlas-SD. „Slovensko musí tento trend zachytiť a premeniť ho na príležitosť naštartovať hospodársky rast, postavený na omnoho rýchlejšom raste pridanej hodnoty ako doteraz,“ vyhlásil. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi však nekomentoval.
Aj jeho strana plánuje pokračovať v znižovaní emisií. „Udržateľným spôsobom, ktorý neohrozuje naše domácnosti, samosprávy a náš priemysel,“ uviedol. Ku konkrétnemu cieľu Európskeho parlamentu sa však takisto nevyjadril.
Slovenská národná strana pri otázke na to, či podporuje cieľ EP znížiť emisie skleníkových plynov upozorňuje, že na takomto záväzku musí byť globálna zhoda.
„Podobný záväzok môže viesť k požadovaným výsledkom, len ak sa na ňom dohodnú všetci významní globálni znečisťovatelia. V opačnom prípade tým poškodíme len samých seba,“ varovala Zuzana Škopcová.
Pri zákaze predaja áut so spaľovacími motormi Škopcová upozorňuje, že samotný prechod na elektrický pohon automaticky neznamená redukciu emisií.
„To predsa závisí od toho, akým spôsobom sa tá elektrina vyrobí. Pri skokovom náraste spotreby energie môže vzniknúť taký vysoký dopyt, že bude potrebné siahnuť aj po neekologických spôsoboch produkcie elektriny,“ myslí si predstaviteľka SNS.
EP podľa nej nezohľadnil pripravenosť elektrických sietí v jednotlivých štátoch. „Naša energetická sieť na podobné opatrenia nie je pripravená. A zatiaľ nevidíme, že by sa takáto sieť aktívne budovala,“ dodala.
So zákazom predaja spaľovacích motorov nesúhlasí ani KDH. „Namiesto toho, aby sme zakazovali predaj týchto áut, by sme mali podporovať investície do nových technológií a vývoj alternatívnych palív,“ uviedol Jozef Hajko (KDH). Vláda by podľa neho mala podporovať prechod na ekologické a udržateľné technológie.
„Navyše Slovensko je bytostne závislé od výroby automobilov, ktorá pokrýva takmer polovicu našej priemyselnej produkcie,“ dodal a podporu zákazu prirovnal k hospodárskej sabotáži Slovenska.
Pri cieľoch na zníženie emisií skleníkových plyn si podľa Hajka bude nová vláda musieť spočítať, koľko budú stáť potrebné opatrenia, aby neohrozili verejné financie.
Aj Sme rodina si uvedomuje vážnosť klimatickej krízy, no jedným dychom dodáva, že pre ich hnutie existujú aj dôležitejšie témy. Strana zároveň podporuje európske plány, ktoré smerujú k neutralite. „Budeme požadovať, aby v rámci energetického mixu bola zaradená jadrová elektrická energia medzi zelené energie,“ približuje Sme rodina v stanovisku.
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi však strana nepodporuje. „Z toho dôvodu, že veľa ľudí si auto na elektrinu z finančného hľadiska dovoliť nemôže a sú naň doslova odkázaní. A ďalšia vec, nevieme si predstaviť, ako by to fungovalo v praxi,“ poznamenali.
Predvolebná anketa Odpovede všetkých kandidujúcich subjektov v plnom znení a bez redakčných úprav na anketové otázky týkajúce sa klimatickej krízy si môžete prečítať tu:
Hlas-SD – Peter Kalivoda
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? To, že za klimatickú zmenu na našej planéte je zodpovedný človek je dnes nespochybniteľný fakt.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Slovensko dnes produkuje na obyvateľa menej emisií ako napr. Rakúsko a väčšina štátov EU. Od roku 1993 sme dosiahli jeden z najväčších poklesov emisií v EU, a to najmä vďaka rozvoju jadrovej energetiky, využitia slovenských vodných tokov na výrobu elektrickej energie, plynofikáciou nášho územia a rozumným zapájaním OZE do elektrizačnej sústavy a vykurovacích systémov. V znižovaní emisií plánujeme ďalej pokračovať. Teda udržateľným spôsobom, ktorý neohrozuje naše domácnosti, samosprávy a náš priemysel.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Je nesporné že elektromobilita hrá veľmi dôležitú úlohu pri formovaní budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Elektromobilita je dnes témou, ktorá definuje potrebu nových produkčných kapacít. Slovensko musí tento trend zachytiť a premeniť ho na príležitosť naštartovať hospodársky rast, postavený na omnoho rýchlejšom raste pridanej hodnoty ako doteraz. Preto je pre nás rozvoj elektromobility jednou z významných investičných priorít. Nielen z pohľadu elektromobility, ale aj súvisiacich ekosystémov (nabíjacia infraštruktúra, distribučné sústavy, systém odborného vzdelávania atď).
Potrebujeme dotiahnuť na Slovensko zásadné investície zamerané na vývoj a montáž batériových systémov. Zároveň je potrebné tieto investície posunúť na vyššiu úroveň ako tomu bolo pri doterajších priamych zahraničných investíciách. To znamená rozvinutie efektívnej spolupráce s našimi špičkovými univerzitami a výskumno-vývojovými centrami.
Sloboda a Solidarita Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Odpovedá Anna Zemanová:
Diskusie o klimatickej zmene, jej prejavoch a dôsledkoch, ale aj návrhy riešení, sa často opierajú o zjednodušujúce a niekedy až prvoplánové tvrdenia. To vedie k tlaku na riešenia, ktorým chýba racionálny podklad a ktoré môžu spôsobiť veľké problémy v ekonomike. Postoj SaS ku klimatickej zmene a k opatreniam na zmierňovanie oteplenia je racionálny.
Rozhodne klimatickú zmenu nespochybňujeme a je zrejmé, že človek svojimi aktivitami prispieva k zvyšovaniu emisií skleníkových plynov. Budeme presadzovať, aby sa pri riešení klimatickej zmeny vyberali najefektívnejšie riešenia. Budeme trvať na tom, aby pri jednotlivých opatreniach bola prepočítavaná cena za jednu tonu CO2eq zachytenú alebo odstránenú či neemitovanú (nevypustenú) do atmosféry a aby boli uprednostňované tie najlacnejšie a najefektívnejšie riešenia.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Odpovedá Anna Zemanová:
Podporujeme cieľ významne znižovať emisie skleníkových plynov, a to na základe cost-benefit analýzy. Zameriavame sa na to, aby sa emisie znižovali efektívne, aby to bolo únosné pre životné prostredie, pre sociálnu oblasť a ekonomiku. Ak číslo 55 % do roku 2030 potvrdia analýzy, podporíme takýto cieľ.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Odpovedá Marián Viskupič:
SASKA je proti zákazu spaľovacích motorov od roku 2035, stojí na strane motoristov. Sme za zdravé životné prostredie, elektromobilite fandíme, ale najrýchlejší vývoj a presadenie na trhu im zaistí prirodzená súťaž s ostatnými druhmi pohonu. Vždy sme bojovali a aj naďalej budeme za slobodu a sme proti progresívnym zákazom jej obmedzenia bez koordinácie so zvyškom sveta. Namiesto obmedzovania slobôd sa chceme zamerať na podporu elektromobilov a spraviť ich také atraktívne, aby si ich ľudia vybrali sami. Vedia sa sami rozhodnúť, netreba to vynucovať zákonom.
SNS – Zuzana Škopcová
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Samozrejme, že nám veľmi záleží na kvalite životného prostredia. Súhlasíme s tým, že človek môže svojou činnosťou negatívne ovplyvňovať životné prostredie. Napríklad na Slovensku je to nehospodárne odlesňovanie, znečisťovanie zdrojov pitnej vod, alebo neefektívne využívanie ornej pôdy. Avšak, v posledných rokoch sa ochrana životného prostredia v Európe nezmyselne sústredila len na redukciu CO2. Pritom už žiaci na základnej škole vedia, že táto molekula je nevyhnutnou súčasťou fotosyntézy, vďaka ktorej rastliny produkujú kyslík, ktorý všetci dýchame.
V prípade CO2 tak ide skôr o zachovanie citlivej rovnováhy pomerov jednotlivých zložiek atmosféry. Namiesto toho sa CO2 ostrakizuje a pritom často prehliadame iných znečisťovateľov životného prostredia, ktorí sú pre človeka oveľa nebezpečnejší. Preto je potrebné rozlišovať medzi vedeckými faktami a zneužívaním tejto problematiky na vlastné obohatenie.
Na jednej strane sú ekologickí aktivisti ochotní súhlasiť s drastickou redukciou celých stád hovädzieho dobytka kvôli prirodzenej produkcii metánu, ale na druhej strane sa pokrytecky prehliadajú emisie škodlivých plynov, ktoré vyprodukuje napríklad zbrojársky priemysel, ktorého masívna podpora sa v súčasnosti presadzuje.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? V prvom rade nezabúdajme na to, že atmosféra je súčasťou globálneho ekosystému. A preto podobný záväzok môže viesť k požadovaným výsledkom, len ak sa na ňom dohodnú všetci významní globálni znečisťovatelia. V opačnom prípade tým poškodíme len samých seba. Pretože to, čo si nevyrobíme, budeme musieť doviezť zo zahraničia, kde sa to môže vyrábať v omnoho horších podmienkach.
Pritom nezabúdajme ani na to, že samotný prechod na elektrický pohon automaticky neznamená redukciu emisií – to predsa závisí od toho, akým spôsobom sa tá elektrina vyrobí. Pretože zákon zachovania energie neoklameme. A tak pri skokovom náraste spotreby energie môže vzniknúť taký vysoký dopyt, že bude potrebné siahnuť aj po neekologických spôsoboch produkcie elektriny.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? To úzko súvisí s vašou predošlou otázkou. Európsky parlament totiž pri svojich plánoch nezohľadnil pripravenosť elektrických sietí v jednotlivých štátoch. Pritom naša energetická sieť na podobné opatrenia nie je pripravená. A zatiaľ nevidíme, že by sa takáto sieť aktívne budovala. Súčasne sme ešte nepočuli zmysluplné riešenia na zabezpečenie životného cyklu týchto elektromobilov – napríklad ekologické recyklovanie a likvidovanie článkov z batérií, ktoré sú nevyhnutnou súčasťou výbavy elektrických motorov.
V neposlednom rade je dôležité aj to, že vstupné náklady na kúpu týchto vozidiel nie sú pre všetkých občanov dostupné. A to bude viesť k zvýšenému dopytu po ojazdených automobiloch s vysokými emisiami alebo používanie iných neekologických alternatív. Pretože verejná doprava, či už autobusová alebo železničná, na Slovensku v tom lepšom prípade stagnujú, určite sa však nerozvíjajú požadovaným spôsobom a tempom, aby boli schopné efektívne pokryť výpadky v doprave spôsobené takýmito opatreniami.
KDH
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Áno, ľudské aktivity ignorujúce prírodné zákonitosti a potreby všetkých organizmov a ekosystémov v krajine už celé generácie vedú k znehodnocovaniu základných zložiek životného prostredia – vody, pôdy, ovzdušia aj bioty. Cieľom KDH je preto ochrana všetkých týchto zložiek životného prostredia, ako aj posilňovanie environmentálneho vedomia ľudí v každodennom živote a zdôrazňovanie zodpovednosti voči dnešným aj budúcim generáciám. Chceme podporovať požiadavky udržateľného rozvoja a zodpovednej environmentálnej politiky, s dôrazom na ochranu všetkých prírodných zdrojov, kľúčových pre existenciu a prosperitu spoločnosti.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Slovensko je od roku 1990 jedným z premiantov v znižovaní objemu emisií. Pri ďalšom poklese naráža na bariéru, ktorou je vysoká závislosť ekonomiky od priemyslu. Preto vítame, ak na splnenie ďalších cieľov prispeje Európska únia, čo sa už deje napríklad pri US Steele, ktorý má prejsť pri výrobe ocele na oblúkové elektrické pece. V každom prípade si nová vláda bude musieť spočítať, koľko budú štát takéto opatrenia stáť, aby neohrozili verejné financie, a bude musieť prihliadať na konkurencieschopnosť slovenských firiem.
Sme za znižovanie emisií skleníkových plynov, no nesúhlasíme so súčasným návrhom normy Euro 7. Jej prijatie v tomto roku považujme za ohrozenie výroby automobilov na Slovensku v nasledujúcich rokoch. Túto normu napísali od stola, nezohľadňuje reálne naplnenie merania a znižovania emisií. Zároveň hrozí pre vynútené nové náklady výrazný nárast cien automobilov, čo sa prejaví hlavne pri súčasných nižších triedach.
Výfukovými plynmi zaťažuje životné prostredie hlavne nákladná doprava, preto sa treba sústrediť na ňu a čo najväčšie objemy presunúť na železnicu. V osobnej doprave je popri zvyšujúcej sa elektromobilite potrebné ponechať priestor ďalším technológiám, ktoré znižujú emisie.
Mali by sme sa uberať smerom postupného prechodu na nízkoemisné druhy dopravy (napríklad emisiám z oteru pneumatík nezabránime), jedným z takýchto riešení je vývoj a uplatňovanie účinných a stále viac vylepšených hybridných systémov. Otázku merania emisií považujeme za technickú, napríklad pri brzdách to bude treba účinne zvládnuť, a za procesnú, teda ako merať bez možnosti skresľovania výsledkov.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? KDH nesúhlasí so zákazom predaja spaľovacích motorov po roku 2035. Namiesto toho, aby sme zakazovali predaj týchto áut, by sme mali podporovať investície do nových technológií a vývoj alternatívnych palív. Vláda by mala podporovať prechod na ekologické a udržateľné technológie. Navyše Slovensko je bytostne závislé od výroby automobilov, ktorá pokrýva takmer polovicu našej priemyselnej produkcie. Ak by sme zákaz spaľovákov podporovali, znamenalo by to hospodársku sabotáž Slovenska.
Treba si však uvedomiť, že Európska únia prispieva k celosvetovým emisiám zhruba iba desatinou. Stojí hlavne na iných štátoch sveta, ako sú Čína, USA, India, aby sa situácia riešila na celej planéte. To neznamená, že by sa EÚ mala vzdať zámerov rázne neobmedzovať emisie. Rovnako významným spôsobom, ako je doprava, môže byť prechod na bezemisnú produkciu elektrickej energie, napríklad budovaním obnoviteľných zdrojov alebo väčším využívaním jadra. Planétu silno zaťažuje námorná a letecká preprava.
Sme rodina
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Určite klimatickú krízu ovplyvňuje človek so svojimi konaniami. Je to aktuálne vo svete veľmi rozoberaná téma a boli predstavené mnohé riešenia a ciele, tie sa však dajú dosiahnuť iba spoločnými silami. Myslíme si, že ľudia si čoraz viac uvedomujú, že ak sa o planétu nebudeme adekvátne starať, tak budúce generácie na to doplatia. Pre hnutie Sme rodina ako prosociálne hnutie sú však dôležitejšie témy, ale určite nie sú tieto témy pre nás tabu.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Áno, podporujeme všetky aktivity smerujúce ku klimatickej neutralite. Rešpektujeme všetky európske dohody, smernice a nariadenia. Budeme požadovať, aby v rámci energetického mixu bola zaradená jadrová elektrická energia medzi zelené energie.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? My určite takéto návrhy nepodporíme. Z toho dôvodu, že veľa ľudí si auto na elektrinu z finančného hľadiska dovoliť nemôže a sú naň doslova odkázaní. A ďalšia vec, nevieme si predstaviť, ako by to fungovalo v praxi.
Progresívne Slovensko
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Odpovedá Michal Sabo:
Klimatická kríza predstavuje v súčasnosti najväčšiu globálnu výzvu, ktorej ľudstvo čelí. Vedecké práce premietnuté aj v Parížskej dohode o zmene klímy uvádzajú, že potrebujeme spraviť všetko preto, aby bolo otepľovanie obmedzené na 1,5 stupňa, alebo čo najbližšie k tejto hodnote, a to primárne zásadným znížením ľuďmi produkovaných skleníkových plynov z fosílnych palív.
Veda má už dlhodobo dostatok dôkazov a konsenzus klimatických vyše 97% vedcov je jednoznačný – za súčasnú zmenu klímy môže v dominantnej miere ľudská činnosť, primárne uvoľňovanie emisií skleníkových plynov zo spaľovania fosílnych palív v energetike, doprave a priemysle.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Odpovedá Michal Sabo:
Dohoda lídrov a líderiek EÚ o znížení emisií skleníkových plynov do roku 2030 o 55% je malý krok vpred. Žiaľ, cieľ podľa vedkýň a vedcov nie je dostatočný pre udržanie nárastu teploty do kritickej hranice 1,5 °C. Som však rád, že k nejakej dohode prišlo, a teraz sa môžu krajiny EÚ – a teda aj Slovensko – pustiť do práce a sústrediť sa na to, ako túto dohodu využiť najlepším možným spôsobom.
Dôsledná ochrana klímy s dostatočnými cieľmi znižovania emisií je kľúčovou rozvojovou a modernizačnou príležitosťou Slovenska. Aj Slovensko má ešte šancu byť lídrom v zelenej transformácii krajiny a zabezpečiť tak nielen zdravé životné prostredie, ale aj nové pracovné príležitosti a odolnú ekonomiku.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Odpovedá Martin Hojsík:
Žiadny takýto zákaz neexistuje. Schválený európsky zákon, ktorý počas jeho prípravy podporila aj vládna koalícia OĽaNO, SaS a Sme Rodina, hovorí o poplatkoch, ktoré by platili automobilky uvádzajúce na trh vozidlá s väčšími ako nulovými emisiami CO2 po roku 2035. Súčasne samotný Zväz automobilového priemyslu hovorí, že ich členovia neplánujú mať v ponuke spaľovacie motory od skorých 30-tych rokov nezávisle od legislatívy. Treba však prízvukovať, že legislatíva sa týka iba predaju nových vozidiel a nie tých “ojazdených”.
Úlohou nasledujúcej vlády je teraz na jednej strane využiť túto príležitosť a vytvoriť podmienky pre inovácie a rozvoj priemyselných odvetví napojených na elektromobilitu na Slovensku, predovšetkým malých a stredných firiem pochádzajúcich zo Slovenska. Na druhej strane je dôležité neklásť prekážky budovaniu nabíjacej infraštruktúry a využívaniu elektromobility na Slovensku – napríklad umožnením nabíjania firemných áut na domácich nabíjačkách, čo je bežné naprieč Európou.
Demokrati – Michal Kiča
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Áno. Za problém ľudského pokroku považujeme fakt, že sa podceňovali témy ochrany životného prostredia. Klimatická kríza je v tejto chvíli už nezastaviteľná, čo však nemusí znamenať koniec. Jej zvládnutie je teraz už skôr bezpečnostnou ako environmentálnou otázkou. My, Demokrati, však nie sme alarmisti bez riešení. Ukazujeme cestu ako sa môžeme pripraviť na očakávané zmeny.
Pokrok patrí k ľudstvu, prešli sme si rôznymi etapami, ako doba kamenná alebo bronzová, a postupne prechádzame na dobu zelenú. Zelená transformácia je obrovskou príležitosťou aj pre Slovensko. Ak ju dobre zvládneme, tak prinesie hospodárske napredovanie ruka v ruke s adaptáciou na klimatické zmeny, čím ochránime v konečnom dôsledku najmä seba.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Áno, dokonca sa nebránime byť ambicióznejší. Dekarbonizácia priemyslu či znižovanie emisií v doprave sú základom úspechu v adaptácií na klimatické zmeny.
Ako uvádzame v našom volebnom programe, zabezpečíme schválenie zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenska. Spolu s európskymi partnermi pripravíme Slovensko na zníženie emisií skleníkových plynov o 60 % do roku 2030 bez negatívneho vplyvu na peňaženky obyvateľov. Navyše pripravíme Klimatickú investičnú stratégiu do roku 2030 s výhľadom do roku 2040 pre všetky sektory hospodárstva s využitím celého výnosu z emisných povoleniek.
Chceme motivovať podnikateľov, aby pochopili, že aj pre nich sú tieto riešenia oveľa výhodnejšie z dlhodobého hľadiska. EÚ podporuje zelené investície, teda treba sa tejto šance chopiť a vyťažiť z nej maximum.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Slovensko má v sektore automobilovej dopravy problém s emisiami skleníkových plynov, ktoré majú výrazne vzrastajúcu tendenciu. Naše záväzky riešiť klimatickú krízu neberieme na ľahkú váhu. Preto podporujeme bezemisnú a nízkoemisnú mobilitu založenú na princípe technologickej neutrality. Automobilky v splnení tohto cieľa najviac prokročili prostredníctvom vývoja elektromobilov. Slovensko je zatiaľ stále závislé od automobilového priemyslu, ktorý však už teraz investuje veľké finančné prostriedky na prechod k výrobe elektromobilov, ktoré budú cenovo dostupné pre širokú verejnosť.
Svedčí o tom aj nedávne oznámenie automobilky Volvo, ktorá zvažuje ďalšie navýšenie investície pri Košiciach, čím by sa stala najväčšou automobilkou na Slovensku. Strana Demokrati vníma podporu rozvoja elektromobility ako šancu pre slovenský automobilový priemysel. Európa musí byť v tejto oblasti konkurencieschopná aj kvôli rastúcej produkcii elektromobilov v Číne. Našou prioritou bude preto pripraviť sa na rozvoj elektromobility, výraznejšie rozširovať nabíjaciu infraštruktúru a investovať do tvorby pracovných miest s pridanou hodnotou.
Maďarské fórum, ODS, Za regióny, Rómska koalícia, Demokratická strana – Pavel Macko
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Klimatické zmeny sú reálny fakt a prejavujú sa globálne, nielen na Slovensku alebo v Európe, bez ohľadu na to, aký je podiel ľudských aktivít na nich. Veríme, že človek a jeho aktivity výrazne urýchľujú klimatické zmeny. Na tieto zmeny sa musíme pripraviť a prispôsobiť sa. Preto podporujeme dekarbonizáciu generovania elektrickej energie a priemyslu, znižovanie energetickej náročnosti stavieb a celého nášho života, rozvoj alternatívnych zdrojov energie a adaptačné opatrenia na zmenu klímy.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Podporujeme cieľ znížiť emisie skleníkových plynov. Avšak jednostranné zníženie emisie skleníkových plynov o 55 % do roku 2030 v rámci EÚ bez koordinácie so zvyškom sveta a príslušných adaptačných opatrení je príliš ambiciózny cieľ. Tvrdé presadzovane takýchto limitov bez dostatočnej prípravy a adaptácie môže výrazne poškodiť našu ekonomiku a viesť k sociálnym nepokojom, najmä pokiaľ by malo ísť o jednostranné kroky EÚ.
Nedávne odstavenie nemeckých atómových elektrární v konečnom dôsledku viedlo k reaktivácii uhoľných elektrární a zhoršeniu v oblasti emisií. V rámci nášho volebného programu pre Slovensko aj v rámci celej Európy podporujeme dekarbonizáciu a postupné ukončenie ťažby uhlia a odstavenie uhoľných elektrární a teplární. Tieto opatrenia si však vyžadujú dlhodobé strategické plánovanie bez dramatických výkyvov.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi do roku 2035 nepovažujeme za najšťastnejší, lebo napríklad aj vozidlá na vodík fungujú na báze spaľovacích motorov. Podporujeme rozvoj elektromobility, ale nepovažujeme za rozumné ho jednostranne dotovať. Veríme, že trh vygeneruje prirodzenú rovnováhu medzi viacerými alternatívnymi zdrojmi energie a druhmi pohonu.
Jednostranná orientácia výlučne na elektromobilitu môže dramaticky utlmiť vývoj iných ekologicky vhodných pohonov a môže dokonca viesť ku vzniku novej strategickej závislosti na niektorých surovinách a tým aj našej zraniteľnosti, podobne ako sa to stalo v prípade uhľovodíkov. Závislosť na Rusku môže byť nahradená závislosťou na Číne.
Kotlebovci – ĽSNS – Martin Beluský
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Súhlasíme, že nastávajú vo svete zmeny, avšak určite by sme to nenazvali krízou. Odmietame, aby sa kvôli ekofanatizmu zavádzali rôzne environmentálne dane, obmedzoval predaj automobilov so spaľovacím motorom alebo aby sa zavádzali a predávali rôzne emisné kvóty.
Na zmeny sa treba pripraviť a prispôsobiť, nie je možné ich zvrátiť a už vôbec nie je možné v takom malom priestore ako je Európska únia zachraňovať celú planétu, keď ostatné štáty naďalej pokračujú vo svojich politikách.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Nie, tak ako som uviedol v predchádzajúcej odpovedi, EÚ nespasí celý svet. Európa je v produkcii emisií na úrovni Afriky, Južnej Ameriky a produkuje ich menej ako Čína. Preto ich znižovanie obmedzovaním priemyslu je absolútny nezmysel.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Nezmysel ako celá Európska únia. Na nákup elektrických áut na Slovensku ľudia nemajú kúpyschopnosť, nemáme energetické zdroje na pokrytie spotreby a už vôbec nemáme pripravenú infraštruktúru.
Odmietame, aby EÚ určovala kto si čo môže kupovať.
Modrí, Most-Híd – Rastislav Amrich
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Dopady zmeny klímy predstavujú pre spoločnosť a ekonomiky krajín zásadnú výzvu, ktorej význam a vplyv sa bude zosilňovať. Preto je povinnosťou našej generácie vyvinúť maximálnu snahu pre Mitigačné opatrenia (znížiť emisie CO2 do atmosféry) a prijať maximum adaptačných opatrení, pre zníženie vplyov dopadov zmeny klímy na krajinu, spoločnosť a hospodárstvo. Koncentrácia CO2 v atmosfére dlhodobo, preukázateľne v dôsledku činnosti človeka a spaľovania fosílnych palív rastie tempom okolo 20 ppm za jedno desaťročie. V roku 1960 boli hodnoty okolo 315 ppm, v roku 2020 približne 415 ppm, čo predstavuje nárast CO2 v atmosfére približne až o 30 %.
Zmena klímy sa dotýka aj Slovenska. Podľa štúdie SHMÚ sa od roku 1881 zvýšila priemerná ročná teplota vzduchu o 1,8 – 2,0 °C, pričom najrýchlejšie rast teploty prejavuje v letných mesiacoch, kedy priemerná teplota vzduchu vzrástla aj o viac 2,0 °C. Od roku 1901 poklesli ročné úhrny zrážok na území Slovenska v priemere o 25 mm (5,6 %; v južných regiónoch je tento pokles ešte výraznejší, viac ako 10 %)
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Sme presvedčení, že dekarbonizácia ekonomík krajín EÚ prináša pre Slovensko nové príležitosti pre reštart ekonomiky, hospodársky rast. Rozvoj inovácií a čistých technológií bude pre zachovanie konkurencieschopnosti Slovenska dôležité. Rozvoj ekonomiky môže nastať len v stabilnom životnom prostredí. Čelíme však opaku. Podľa poslednej správy Medzivládneho panelu o zmene klímy obmedzenie globálneho otepľovania na 1,5 stupňa Celzia si vyžaduje, aby globálne emisie skleníkových plynov prestali rásť pred rokom 2025, aby sa do 2030 ročné emisie znížili o 43 percent, do 2035 o 60 percent, do polovice storočia musíme dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. Pri pokračovaní v súčasnom kurze (za predpokladu naplnenia všetkých klimatických záväzkov) sa globálna teplota v tomto storočí zvýši o 3 stupne.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Nariadenie o normách CO2 pre osobné a dodávkové automobily schválila Rada EÚ v marci 2023. To znamená, že je to definitívne rozhodnutie, ktoré podporujeme. Po roku 2035 bude ďalej možné na novo registrovať vozidlá so spaľovacími motormi, len pokiaľ budú tankovať uhlíkovo neutrálne palivá. V programe našej strany máme viacero opatrení na podporu rozvoja elektromobility a čistej mobility, tak aby sme udržali a posilnili postavenie automobilového priemyslu ako piliera nášho hospodárstva aj do budúcna.
Slovenské hnutie obrody – Róbert Švec
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Klimatické zmeny vo svete sú výsledkom viacerých faktorov a jedným z nich je aj činnosť človeka. Ale príroda vždy v konečnom dôsledku urobila poriadok na zemi a veci sa vrátili do normálu. A tak isto sa príroda vysporiada aj so súčasnými klimatickými zmenami.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Európsku úniu považujeme za neseriózny spolok a podľa toho pristupujeme k jej iniciatívam.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Netreba tlačiť na pílu a veci treba riešiť postupne, krok za krokom. A to sa týka aj áut so spaľovacími motormi.
Karma – Adriana Szabóová
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? V súčasnosti sú klimatické zmeny vo svete veľmi diskutujúcou témou. Sú tu názory odbornej verejnosti, ktoré sa líšia, ale aj názory laickej verejnosti. Každopádne denne sme atakovaní prostredníctvom médií s tým, čo sa deje vo svete v oblasti zmien počasia – vysoké teploty, topiace sa ľadovce a zvyšovanie hladiny morí, extrémne poveternostné udalosti v rôznych častiach sveta. Niečo sa deje s klímou na zemi, to je zrejmé a netreba to brať na ľahkú váhu.
Názory vedcov, ako som vyššie spomínala, sa však rôznia. Preto treba brať všetky dostupné informácie a nielen sa riadiť tým, čo nám momentálne predkladajú. Faktom je, že sa niečo s klímou deje. Faktom je rovnako to, že naša Zem má cykly, ktoré sa pravidelne striedajú. Rovnako sú to aj sledované parametre, ktoré sa menia v čase a v spôsobe merania. Počasie sa sleduje viac ako 100, čiže konzervatívne sa dá porovnávať len toto obdobie, čo sa týka meraných veličín. Názor časti klimatológov je aj taký, že tieto klimatické zmeny vo svete sú nejakým opakujúcim sa „detoxom“/javom Zeme a je to v rámci cyklov Zeme normálne. Podložené je to samozrejme výskumami. Nič to však nemení na tom, že ľudia by sa mali správať k prírode zodpovedne, pretože príroda sama o sebe má veľkú silu, ktorú vie využiť.
Všetko, čo nevzniklo v prírode prirodzene je vytvorené ľudskou činnosťou a každá ľudská činnosť je sprevádzaná vplyvom na životné prostredie. Za všetkým, čo bolo vyvinuté umelo, stojí človek, takže všeobecne je to ľudská činnosť, ktorá môže ovplyvňovať klímu. Nie sú to však činnosti ľudí, ktoré súvisia so samotným prežitím človeka, teda prirodzené činnosti. Sú to skôr činnosti veľkých korporácii, podnikov riadených ľuďmi. Sú to technológie vo všetkých oblastiach priemyslu a výskumu, ktoré výrazne vplývajú na klímu a môžu ju ovplyvňovať. A tu je potrebné vidieť rozdiel.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Cieľ správať sa zodpovedne k životnému prostrediu je aj cieľom našej strany. Sme súčasťou Európskej únie a jej cieľ na zníženie skleníkových plynov je pre nás ako štát záväzný. Treba sa však na to pozrieť z vyššieho uhľa pohľadu a to celosvetovo. Bola síce podpísaná Parížska dohoda, ale prístup štátov je rôzny. Samozrejme sú snahy obmedziť vplyvy ľudskej činnosti na životné prostredie, ale tá snaha je skôr obmedzovať aktivity, ktoré tvoria minimum vplyvov. Ideme obmedzovať ľudí, likvidovať zvieratá, počítame uhlíkové stopy a pritom obyčajný človek je ako producent na poslednom mieste.
Treba sa zamerať na leteckú a lodnú dopravu, zastaviť vojny, nevytvárať umelé požiare, obmedziť skúšky zbraní ako v atmosfére, tak v moriach a na zemskom povrchu. Tieto zásahy ovplyvňujú aktivity pod zemským povrchom – posúvajú sa tektonické dosky výsledkom čoho sú častejšie výbuchy sopiek, zemetrasenia, tsunami, veterné smršte a podobne. Človek dokonca dokáže ovplyvňovať počasie, čo je nám známe. Toto sú tie výrazné vplyvy, ktoré majú vplyv na celkovú zmenu klímy, toto sú aktivity, ktorým sa bude príroda brániť.
Budeme podporovať snahu Európskeho parlamentu o zníženie emisií, ale v rozumnej miere tak, aby nebolo ničené hospodárstvo nášho štátu a život občana. Podporujeme skôr aktivity spojené napr. s obmedzovaním výstavby na pôdnych plochách, zalesňovanie, keďže lesy sú „konzumentom CO2“, obmedzenie používania plastov, zameriame sa na inovatívne technológie a čistú energiu.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Vôbec nie sme na to pripravení. Obrovské množstvá elektrických áut sedia na skladoch.
Zákaz aut so spaľovacími motormi v EÚ považujeme skôr za obmedzovanie pohybu človeka, keďže napríklad 1 tanker na mori vyprodukuje viac emisii počas svojej trasy než všetky autá so spaľovacími motormi v EU. Okrem toho nie sú to len autá, je to nákladná doprava, stroje a stavebné prostriedky, ktoré využívajú tento typ motora. Nejestvuje adekvátna náhrada a neriešia to ani elektromobily, ktoré z hľadiska svojho výrobného cyklu, životnosti a následnej likvidácie tiež nie sú v konečnom dôsledku tak ekologické ako sa prezentujú.
V súčasnosti sa napreduje vo výrobe spaľovacích motorov, aby mali obmedzené emisie, životnosť týchto automobilov je výrazne dlhšia, so spracovaním máme dlhodobé skúsenosti. Rušiť niečo, čo je v plnej miere využívané nie je krokom vpred, ale vzad. Takže s týmto by sme nesúhlasili a nebudeme podporovať túto aktivitu len samotnej EÚ. Sme skôr sa kompromisné riešenia.
Spravodlivosť
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Z dostupných informácií konštatujeme, že človek sa svojimi aktivitami podieľa len nejakým malým % na klimatických zmenách.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Nie, nepodporujeme. Takto veľká zmena by spôsobila Slovenskej Republike podstatné zníženie životnej úrovne, ktoré nie je adekvátne zmenám, ktoré nastanú.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Je to nezmysel, fosílneho palivá sa aj naďalej používajú na výrobu elektrickej energie a znečistenie ovzdušia tak aj naďalej pokračuje. Riešením je zväčšiť dotácie na vývoj tokamatu.
Pirátska strana – Zuzana Šubová
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Človek a jeho aktivity celkom prirodzene prispievajú ku klimatickým zmenám – spaľovaním fosílnych palív sa zvyšuje koncentrácia skleníkových plynov v atmosfére, čo vedie ku globálnemu otepľovaniu, rovnako je to pri priemyselnej výrobe ocele, cementu, plastov a pod., vyrubovaním lesných porastov sa tiež zvyšuje množstvo oxidu uhličitého vo vzduchu, v doprave autá, lietadlá a lode spaľujú fosílne palivá a emitujú skleníkové plyny, energeticky náročné aktivity tiež prispievajú k emisiám skleníkových plynov ak sú založené na fosílnych palivách. Riešením je prechod na obnoviteľné zdroje energie, zvyšovanie energetickej účinnosti, ochrana lesov, udržateľné poľnohospodárstvo a podporovanie ďalších environmentálnych opatrení, ktoré máme v našom programe.
Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Považujeme za dôležité podporovať tento cieľ, pretože emisie skleníkových plynov majú vplyv na celosvetové problémy so zmenou klímy (stúpajúce teploty, extrémne poveternostné podmienky, zmenšovanie ľadovcov, stúpanie hladiny morí a pod.) a ich zmiernenie je nevyhnutné pre udržatelnejšiu budúcnosť nielen budúcej generácie, ale celej planéty.
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? V Európskej únii automobilový priemysel zamestnáva 8,5% z celkového počtu zamestnancov v priemysle. Na Slovensku vytvára automobilový priemysel 275 tisíc pracovných miest, čo predstavuje podiel 15,4 % z celkového počtu zamestnancov v priemysle, čo je najviac v EÚ. Možno bude zaujímavé pripomenúť v tejto súvislosti, že na počte obyvateľstva EÚ sa Slovensko podieľa jedným percentom.
Pre nás je nanajvýš dôležité chrániť náš priemysel a oddialiť termín zákazu na čo najdlhší čas. Potrebujeme ho využiť na riešenie oveľa závažnejších problémov, než aké musia riešiť ostatné členské krajiny. Prechod na elektrické vozidlá si vyžaduje veľké investície a zmenu výrobných podmienok, čo povedie k znižovaniu počtu pracovných miest v automobilovom priemysle. Problémy vyvoláva nedostatok nabíjacích staníc a vysoké náklady na nabíjanie a s tým súvisiace nároky na energetickú infraštruktúru v dôsledku zvýšenej spotreby elektriny.
Vlastenecký blok – Ivan Stanovič
Ako vnímate klimatické zmeny vo svete? Súhlasíte s tým, že za klimatickú krízu môže človek a jeho aktivity? Podporujete cieľ Európskeho parlamentu znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 % do roku 2030? Na klimatické zmeny je množstvo názorov. Držím sa vyjadrení odborníkov, nie politikov. Keď by sme mali ochrániť planétu od emisií, v prvom rade by sa mala obmedziť letecká preprava, prestať s vojnami a skuškami zbraní, ako aj lodná preprava
Aký váš názor na zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035? Čas ukáže, či elektromobilizácia je menšia enviromentálna záťaž…
Predvolebná anketa Počas septembra vám na spravodajskom webe spravy.rtvs.sk prinášame sériu anketových článkov, v ktorých priestor na vyjadrenie názoru dostanú všetky kandidujúce subjekty.
OĽANO a priatelia, Republika, Smer-SD, Aliancia-Szövetség, KSS, Princíp, SDKÚ-DS, SOS, Srdce-SNJ, MySlovensko na otázky do uzávierky tohto článku neodpovedali.