Na hlavný obsah

Klíma je pre nich dôležitá, ale koniec spaľovacích motorov odmietajú. Takto sa politici stavajú ku klimatickej kríze (anketa)

Slovensko podľa nich nie je na prechod pripravené.

Klíma je pre nich dôležitá, ale koniec spaľovacích motorov odmietajú. Takto sa politici stavajú ku klimatickej kríze (anketa)
Smog v Prešove (archív 2018) Foto: TASR/Milan Kapusta

Politické strany si uvedomujú dôležitosť klimatickej krízy i úlohu človeka v nej a väčšina sa tiež stotožňuje s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov o aspoň 55 percent do roku 2030. V otázke opatrení sú už niektoré z nich opatrnejšie a podporu u značnej časti nemá ani koniec predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035.

SaS bojuje za slobodu a voľný trh, v ktorom sa majú ľudia sami rozhodnúť, či uprednostnia elektromobil. SNS prechod na elektromobilitu spochybňuje a upozorňuje, že Slovensko naň nie je pripravené. „Samotný prechod na elektrický pohon automaticky neznamená redukciu emisií,“ povedala Zuzana Škopcová (SNS).

Proti zákazu spaľovacích motorov je aj Sme rodina či KDH, ktoré zdôrazňuje, že Slovensko je od výroby automobilov bytostne závislé. „Ak by sme zákaz spaľovákov podporovali, znamenalo by to hospodársku sabotáž Slovenska,“ uviedli v stanovisku kresťanskí demokrati.

V otázke znižovania emisií skleníkových plynov sú najambicióznejšie strany Progresívne Slovensko a Demokrati. Podľa Michala Saba (PS) je cieľ Európskeho parlamentu znížiť ich o aspoň 55 percent do roku 2030 nedostatočný pre udržanie nárastu teploty kritickej hranice 1,5 stupňa Celzia.

„Zabezpečíme schválenie zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenska. Spolu s európskymi partnermi pripravíme Slovensko na zníženie emisií skleníkových plynov o 60 percent do roku 2030 bez negatívneho vplyvu na peňaženky obyvateľov,“ pridal sa Michal Kiča (Demokrati).

SaS volá po racionalite

Anna Zemanová vyhlásila, že strana Sloboda a Solidarita chce pri klimatickej zmene presadzovať racionálne opatrenia. „Diskusie o klimatickej zmene, jej prejavoch a dôsledkoch, ale aj návrhy riešení, sa často opierajú o zjednodušujúce a niekedy až prvoplánové tvrdenia. To vedie k tlaku na riešenia, ktorým chýba racionálny podklad a ktoré môžu spôsobiť veľké problémy v ekonomike,“ uviedla kandidátka SaS.

Strana podporuje cieľ výrazne znižovať emisie, ak to bude efektívne. „Ak číslo 55 percent do roku 2030 potvrdia analýzy, podporíme takýto cieľ,“ povedala na margo plánu Európskeho parlamentu.

V otázke zákazu spaľovacích motorov je však jej stranícky kolega Marián Viskupič proti. Myslí si, že rozvoj elektromobility treba podporovať, aby si ju napokon ľudia zvolili sami.

„Najrýchlejší vývoj a presadenie na trhu zaistí prirodzená súťaž s ostatnými druhmi pohonu. Vždy sme bojovali a aj naďalej budeme za slobodu a sme proti progresívnym zákazom jej obmedzenia bez koordinácie so zvyškom sveta,“ poznamenal Viskupič.

PS a Demokrati chcú viac

Klimatická kríza podľa Michala Saba z Progresívneho Slovenska predstavuje v súčasnosti najväčšiu globálnu výzvu, ktorej ľudstvo čelí. „Dohoda lídrov a líderiek EÚ o znížení emisií skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent je malý krok vpred,“ vyjadril sa Sabo. Dodal, že tento cieľ nie je dostatočný pre udržanie nárastu teploty kritickej hranice 1,5 stupňa Celzia.

Martin Hojsík z Progresívneho Slovenska pri zákaze predaja spaľovacích motorov pripomína, že legislatíva sa týka iba predaja nových vozidiel, nie ojazdených a v skutočnosti  ani nejde o zákaz. Schválený európsky zákon hovorí o poplatkoch, ktoré by automobilky platili za takéto vozidlá.

„Súčasne samotný Zväz automobilového priemyslu hovorí, že ich členovia neplánujú mať v ponuke spaľovacie motory od skorých 30. rokov, nezávisle od legislatívy,“ spresnil.

Úlohou budúcej vlády podľa neho bude využiť túto príležitosť na rozvoj slovenských firiem. „Na druhej strane je dôležité neklásť prekážky budovaniu nabíjacej infraštruktúry a využívaniu elektromobility na Slovensku. Napríklad umožnením nabíjania firemných áut na domácich nabíjačkách, čo je bežné naprieč Európou,“ uzatvoril Hojsík.

Zelenú transformáciu vníma ako príležitosť pre Slovensko aj strana Demokrati. V otázke plánu EP znížiť emisie skleníkových plynov sa strana nebráni ešte ambicióznejším cieľom.

„Zabezpečíme schválenie zákona o zmene klímy a nízkouhlíkovej transformácii Slovenska. Spolu s európskymi partnermi pripravíme Slovensko na zníženie emisií skleníkových plynov o 60 percent do roku 2030 bez negatívneho vplyvu na peňaženky obyvateľov,“ prisľúbil Michal Kiča (Demokrati).

Slovensko je podľa Demokratov zatiaľ závislé od automobilového priemyslu. Strana však sľubuje, že aj tento segment prechádza na výrobu elektromobilov, ktoré následne budú cenovo dostupné.

„Svedčí o tom aj nedávne oznámenie automobilky Volvo, ktorá zvažuje ďalšie navýšenie investície pri Košiciach, čím by sa stala najväčšou automobilkou na Slovensku,“ vyhlásil Kiča.

Príležitosť pre Slovensko vidí aj Hlas-SD

Príležitosť pre Slovensko pri prechode na elektromobilitu vníma aj Peter Kalivoda zo strany Hlas-SD. „Slovensko musí tento trend zachytiť a premeniť ho na príležitosť naštartovať hospodársky rast, postavený na omnoho rýchlejšom raste pridanej hodnoty ako doteraz,“ vyhlásil. Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi však nekomentoval.

Aj jeho strana plánuje pokračovať v znižovaní emisií. „Udržateľným spôsobom, ktorý neohrozuje naše domácnosti, samosprávy a náš priemysel,“ uviedol. Ku konkrétnemu cieľu Európskeho parlamentu sa však takisto nevyjadril.

Slovensko nie je pripravené na elektromobilitu, myslí si SNS

Slovenská národná strana pri otázke na to, či podporuje cieľ EP znížiť emisie skleníkových plynov upozorňuje, že na takomto záväzku musí byť globálna zhoda.

„Podobný záväzok môže viesť k požadovaným výsledkom, len ak sa na ňom dohodnú všetci významní globálni znečisťovatelia. V opačnom prípade tým poškodíme len samých seba,“ varovala Zuzana Škopcová.

Pri zákaze predaja áut so spaľovacími motormi Škopcová upozorňuje, že samotný prechod na elektrický pohon automaticky neznamená redukciu emisií.

„To predsa závisí od toho, akým spôsobom sa tá elektrina vyrobí. Pri skokovom náraste spotreby energie môže vzniknúť taký vysoký dopyt, že bude potrebné siahnuť aj po neekologických spôsoboch produkcie elektriny,“ myslí si predstaviteľka SNS.

EP podľa nej nezohľadnil pripravenosť elektrických sietí v jednotlivých štátoch. „Naša energetická sieť na podobné opatrenia nie je pripravená. A zatiaľ nevidíme, že by sa takáto sieť aktívne budovala,“ dodala.

Proti je aj KDH

So zákazom predaja spaľovacích motorov nesúhlasí ani KDH. „Namiesto toho, aby sme zakazovali predaj týchto áut, by sme mali podporovať investície do nových technológií a vývoj alternatívnych palív,“ uviedol Jozef Hajko (KDH). Vláda by podľa neho mala podporovať prechod na ekologické a udržateľné technológie.

„Navyše Slovensko je bytostne závislé od výroby automobilov, ktorá pokrýva takmer polovicu našej priemyselnej produkcie,“ dodal a podporu zákazu prirovnal k hospodárskej sabotáži Slovenska.

Pri cieľoch na zníženie emisií skleníkových plyn si podľa Hajka bude nová vláda musieť spočítať, koľko budú stáť potrebné opatrenia, aby neohrozili verejné financie.

Pre Sme rodina sú aj dôležitejšie témy

Aj Sme rodina si uvedomuje vážnosť klimatickej krízy, no jedným dychom dodáva, že pre ich hnutie existujú aj dôležitejšie témy. Strana zároveň podporuje európske plány, ktoré smerujú k neutralite. „Budeme požadovať, aby v rámci energetického mixu bola zaradená jadrová elektrická energia medzi zelené energie,“ približuje Sme rodina v stanovisku.

Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi však strana nepodporuje. „Z toho dôvodu, že veľa ľudí si auto na elektrinu z finančného hľadiska dovoliť nemôže a sú naň doslova odkázaní. A ďalšia vec, nevieme si predstaviť, ako by to fungovalo v praxi,“ poznamenali.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika