Na hlavný obsah

Poľské médiá sa búria. Nová daň má obmedziť pluralitu a slobodu prejavu, tvrdia

Televízne a rozhlasové stanice či tlač zaujali jasný postoj.

Hlavná poľská súkromná televízia TVN a rozhlasové stanice v krajine prerušili v stredu (10. 2.) svoje vysielanie a noviny začiernili svoje titulné stránky na protest proti navrhovanej dani z reklamy pre neštátne subjekty. Informovala o tom agentúra AFP.

Bez možnosti výberu

„Tu mal byť váš obľúbený program,“ hlásila biela správa na čiernom pozadí spravodajskej stanice TVN24. Stanica, ktorú vlastní americká skupina Discovery, uviedla, že vládny návrh novej dane sa snaží „obmedziť pluralitu a slobodu prejavu“.

Na titulných stránkach desiatok celoštátnych novín vrátane najčítanejších denníkov Fakt a Gazeta Wyborcza bola biela správa na čiernom pozadí s textom „Média bez možnosti výberu“. Začiernené boli aj ich webové stránky.

Rozhlasové stanice pozastavili servis. Rádio Zet informovalo svojich poslucháčov, že daň bude znamenať „likvidáciu niektorých médií“. „Niet slobodnej krajiny bez nezávislých médií. Niet slobody bez slobody voľby,“ uviedlo Rádio Zet.

Morawiecki: Ide o poplatok solidarity

Nová daň, ktorá má nadobudnúť účinnosť neskôr v tomto roku, bude platená z výnosov z reklamy televíznych a rozhlasových vysielateľov, tlačených médií a internetových mediálnych spoločností. Štátne médiá ju platiť nebudú. Daň navyše prichádza v čase, keď mnohé mediálne spoločnosti zasiahlo v dôsledku pandémie znižovanie príjmov z reklamy či ich strata z iných oblastí podnikania.

Poľský premiér Mateusz Morawiecki vyhlásil, že táto daň je súčasťou celoeurópskeho úsilia o zdanenie globálnych technologických gigantov, ako sú Google alebo Facebook. Mnoho nezávislých médií však tvrdí, že ňou budú nespravodlivo zasiahnuté aj ony. Morawiecki uviedol, že „ide o poplatok solidarity, ktorý vytvorí lepšie podmienky pre rozvoj slobodných médií a pomôže financovať verejné zdravotníctvo a sektor kultúry“.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet