Vedci objavili spôsob, ako zastaviť šírenie ochorenia, ktoré zabíja stovky tisíc ľudí ročne

Teraz ho testujú v praxi.

Ilustračná snímka. Foto: pixabay.com

Vedci objavili spôsob, ako zastaviť prenos malárie z komárov na ľudí. Pomôcť by mali baktérie, ktoré sa prirodzene vyskytujú. Komáre ich môžu vypiť s vodou alebo sa do nich vstrebú z povrchu tela.

Údaje z výskumu naznačujú, že baktérie môžu znížiť výskyt malárie u komárov o 73 percent. Odborníci teraz testujú, ako by to fungovalo v praxi.

Na nový objav v boji proti malárii prišli vedci náhodou. Vo výskumnom zariadení v Španielsku si všimli, že kolónia komárov, ktorú využívajú na vývoj liekov, prestala prenášať maláriu.

„Množstvo infekcie u komárov sa začalo znižovať, takže do niekoľkých mesiacov by komáre jednoducho neboli infikované parazitom malárie,“ uviedla líderka štúdie Janneth Rodriguesová.

Novému objavu v boji proti malárii sa v spravodajstve RTVS venoval redaktor Kamil Kolenič:

Ďalšie štúdie odhalili, že za to môže špecifický kmeň baktérií. „Baktéria, ktorú vedci objavili v komároch, sa nazýva vilokomaris dojčevelis. Ide o kmeň TC1, je to gramnegatívna baktéria, ktorá sa nachádza vo voľnom prostredí. Prvýkrát ju izolovali v čističke odpadových vôd,“ priblížila vedkyňa Viktória Čabanová zo Slovenskej akadémie vied.

Baktéria funguje tak, že vylučuje malú molekulu. Tá utlmuje skoré štádiá parazita malárie rastúceho v čreve komára. „Táto baktéria vypúšťa inhibítor azobenzén, ktorý reguluje parazity plazmokomasis hauzeris, ktoré sú zodpovedné za ochorenie maláriou,“ spresnila Čabanová.

Vrah menom malária

Túto molekulu môže komár užiť orálne – ak sa zmieša s cukrom, alebo ju môže absorbovať povrchom tela. To otvára možnosť ošetrovať povrchy v oblastiach, kde hmyz odpočíva, účinnou látkou. Malária zabíja ročne asi 620-tisíc ľudí. Väčšina obetí je zo subsaharskej Afriky.

„Malária zabije jedno dieťa každú minútu. Aby sme ju porazili, potrebujeme všetky dostupné nástroje. Tento objav vyzerá veľmi sľubne,“ povedal riaditeľ organizácie Malaria No More Gareth Jenkins.

Aj keď už existujú vakcíny, ich distribúcia a zavádzanie v praxi sú nedostatočné. Odborníci veria, že princíp vyhubenia malárie priamo v komároch predstavuje významný nástroj, ako skoncovať s jedným z najstarších ochorení na svete.