Na hlavný obsah

Eurokomisia vyšetruje, či čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z nelegálnych dotácií od Pekingu

Vyšetrovanie má zistiť, či reťazce v Číne profitujú z nezákonného subvencovania.

Eurokomisia vyšetruje, či čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z nelegálnych dotácií od Pekingu
Ilustračná snímka. Foto: unsplash.com

Európska komisia (EK) v stredu (4. 10.) oznámila, že oficiálne začala antisubvenčné vyšetrovanie dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny. Vyšetrovanie má zistiť, či hodnotové reťazce elektromobilov v Číne profitujú z nezákonného subvencovania a či toto subvencovanie spôsobuje, prípadne hrozí, že spôsobí ekonomickú ujmu výrobcom v EÚ.

Komisia spresnila, že ak sa obe podozrenia ukážu ako pravdivé, vyšetrovanie preskúma pravdepodobné dôsledky. Taktiež sa pozrie na vplyv subvenčných opatrení na dovozcov a používateľov elektromobilov v EÚ.

Na základe zistení potom eurokomisia určí, či je v záujme EÚ napraviť účinky nekalých obchodných praktík uložením antisubvenčných ciel na dovoz elektrických vozidiel z Číny.

Vyšetrovanie, ktoré avizovala predsedníčka EK Ursula von der Leyenová už 13. septembra, začalo už počas prejavu o stave Európskej únie. Bude sa riadiť prísnymi zákonnými postupmi v súlade s pravidlami EÚ a Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktoré umožnia všetkým dotknutým stranám vrátane čínskej vlády a spoločnostiam/vývozcom, aby predložili svoje pripomienky, dôkazy a argumenty.

„Sektor elektromobilov má obrovský potenciál pre budúcu konkurencieschopnosť Európy a vedúce postavenie v ekologickom priemysle. Výrobcovia automobilov v EÚ a súvisiace sektory už investujú a inovujú, aby naplno rozvinuli tento potenciál. Vždy, keď nájdeme dôkazy, že ich úsiliu bránia deformácie trhu a nekalá súťaž, budeme rozhodne konať. Toto antisubvenčné vyšetrovanie bude dôkladné, spravodlivé a založené na faktoch,“ vysvetlila Von der Leyenová v správe pre médiá.

Komisia začala vyšetrovanie z vlastnej iniciatívy

Komisia zdôraznila, že toto vyšetrovanie začala z vlastnej iniciatívy po zhromaždení dostatočných dôkazov. Tvrdí, že nedávny prudký nárast lacných a dotovaných dovozov elektrických vozidiel z Číny do EÚ predstavuje hospodársku hrozbu pre odvetvie elektromobilov v EÚ.

V súlade s právnymi požiadavkami podľa pravidiel EÚ a WTO sa pred uverejnením stredajšieho oznámenia o začatí právneho konania uskutočnili predbežné konzultácie s čínskou vládou.

Vyšetrovanie sa ukončí najneskôr do 13 mesiacov od jeho začatia. Ak je to právne opodstatnené, akékoľvek dočasné antisubvenčné clá možno uložiť do deviatich mesiacov po začatí vyšetrovania. Konečné opatrenia sa majú uložiť najskôr po štyroch mesiacoch alebo do 13 mesiacov od začatia samotného vyšetrovania.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika